|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Hela elsäkerhetsverkets syn är baserad på "kan", "bör" osv. Naturligtvis vill de belysa alla risker oavsett hur små de är. Det är liksom deras jobb. Tillverkarna av uttagen kan man ha väldigt mycket synpunkter på, testningsförarandet är ju speciellt. Nu kan du säkert bättre än jag hur länge uttagen testas men de testas ju inte ens med 16A någon längre tid för att klassas som ett 16A uttag. Tror det är typ en timme? Nåväl, jag ville bara belysa vad som händer I PRAKTIKTEN om man laddar 28 timmar i sträck ur en Shuko. Framförallt den minimala värmeutvecklingen förvånade mig (det var dock ett kallgarage, ungefär 0 gradigt). Enligt elsäkerhetsverket och boxtillverkarna borde jag ju varit död nu. Det ligger andra intressen bakom sådana uttalanden än bara ren säkerhet måste man förstå. |
|
Transocean |
Fick en BMW-laddbox på köpet när jag beställde 530e:n. Tänkte ladda säkert. Kontakta en elektriker, jo det skulle kosta 6000 kr för att installera boxen. Sålde boxen för 6000 kr istället. |
| Du kan ladda säkert även utan box. Det finns ingen magi i själva boxen utan det är kabeldragningen till uttaget och jordfelsbrytarens typ som är viktig. | |
| Länk | |
|
Jag laddade Schuko i 2 år utan problem. Nytt "märkes"-uttag, 2,5mm2 kablage. Jordfel personskydd. Alltid kall (lekte med värmekameran i början). En vacker dag från ingenstans så var ett stift stekhett att jag fick en stor blåsa på handen när jag råkade snudda vid stiften efter dragit ut kontakten. Kanske var där lite oxid eller satt lite snett, vad vet jag. Nu kör jag Wallbox hemma. Dels för 16A laddning men även för lite tryggare känsla. På jobb tar jag ibland BMW-sladdaren på 10A. Dagtid, så under bättre uppsikt. Aldrig blivit så varm fler gånger. Så brinner alla Schuko? Nej. Lika säkert? Nej. |
|
| @Jimmyboy: Precis sådana där skeva exempel gör att elektriker tappar i trovärdighet. De laddade för fasen med äggklocketimer... | |
|
@Löwet : Vad har detta med elektriker att göra över huvud taget? Hur tänkte du där? Kvinnan som laddade med shucko-uttag är inte elektriker ;-). Detta är ett av många många liknande fall just med elbilsladdning i shucko-uttag. Folk med får låg kunskap i ämnet laddar via timers, förlängningssladdar, oupprullade kabelvindor etc. etc. och tror funkar fint utan några som helst risker. Hur du, med din mycket begränsade kunskap i ämnet, här inne kan förespråka DAGLIG elbilsladdning i ett okontrollerat shucko-uttag är lite komiskt men än mer farligt och vilseledande för andra som söker råd i frågan. Vänd på resonemanget istället - nästa bil du köper - kommer det också vara en elbil eller hybrid??? Jag tror jag vet svaret på den frågan och då är det ju ännu mer dumsnålt att inte redan nu köpa en vettig laddbox och få den installerad av en elektriker. Din installation till ditt shucko-uttag du laddade din bil igår... och idag... funkar fint... just nu... hur kommer det funka i morgon eller nästa vecka...? Jag förstår så klart att det är pengar det handlar om i slutändan, något annat kan det ju inte bero på som jag ser det, annat än ren dumhet då så klart, och dum tror jag inte att du är. GLÖM INTE BORT ATT MAN FÅR HELA 50% I BIDRAG FRÅN NATURVÅRDSVERKET FÖR INSTALLATION OCH INKÖP AV BOX. Mvh Jimmy |
|
|
Tidningen är en branschtidning för elektriker Jag har inte förespråkat Schuko för daglig laddning Jag laddar inte min elbil med Schuko, jag laddar den i CEE uttag. Det var vid ett besök jag laddade i Schuko. Hela din mening i versaler visar vad det handlar om. Elektrikerkåren överfakturerar nåt sinnessjukt för laddboxinstallationer för tillfället. En marknad som drivs av överdriven rädsla för att hus helt plötsligt ska brinna upp eftersom oseriösa artiklar får det att låta så. Förklara gärna hur det kan kosta 6000kr att installera en laddbox medans det kostar 1500kr att dra el till ett CEE uttag. Samma hus, samma kabeldragning, samma plats! |
|
|
Det beror på vem man frågar/anlitar. (Sen är det inte alltid det är samma.) Vi har inte sådana prisskillnader när vi installerar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
"Nåväl, jag ville bara belysa vad som händer I PRAKTIKTEN om man laddar 28 timmar i sträck ur en Shuko. Framförallt den minimala värmeutvecklingen förvånade mig (det var dock ett kallgarage, ungefär 0 gradigt)." Ja det är en bra årstid att ladda nu. Resultatet hade varit ett annat om det hade varit 20-30° varmt. (Branden Jimmy länkade skedde mitt i sommaren.) Vet själv i praktiken från motorvärmare att omgivningstemperaturen har stor betydelse för värmeutvecklingen. Blir stor skillnad i temperatur på Defas miniplugg när det är 0° och när det är 14°. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
"Vi har inte sådana prisskillnader när vi installerar." Skönt. Då jobbar du på hederligt ställe som inte försöker inte opportunistiskt utnyttja kunders osäkerhet. Kudos! |
|
|
Prisskillnaderna beror på bidragssystemen, det är självklart att priserna blir högre när skattepengar tar en del av kostnaden istället för att hela beloppet betalas av kunden/konsumententen. Samma sak med Rot/Rut. |
|
| Varför skulle det vara ”självklart”? Ohederlig ocker är orden man ska använda snarare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.