AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.983

330e Touring 2020 Laddningsbegränsning ställer ned sig till 6A ibland

Sida 3 av 4
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Ovesund, jag måste erkänna att jag aldrig har provat det eftersom våra två tegelstenar endast laddar med 10A, men har pratat med Charge Amps och fick veta att det uttaget är 16A och det skall den klara. Just nu laddar jag min bil med Panasonic laddaren kopplad till Schuko uttaget och HALO boxen indikerar 10,3A 229,0V, så den klipper absolut inte vid 10,0A. Jag vet inte om du och jag har samma typ av HALO, men min manual på sidan fyra säger:

"6. Schuko: Eluttag 16A (10A vissa marknader, och vissa modeller ej inkluderat)."

Jag har också frågat och fått svaret att det klarar 16A men man måste ha en laddare som kan använda det också. Det finns endast ett fåtal godkända för 16A, till exempel deras Ray Länk vilket jag skulle definitivt köpa om min tegelsten hade gått sönder eller skulle bli stulen. Panasonic-laddaren är uppskruvat på carport väggen under min HALO, och där har den varit sedan snart ett år, BMW laddaren är en ännu större klump med för kort kabel dessutom för mitt permanentbehov, så om den någonsin behöver ersättas blir det en Ray, som är mycket mindre, lättare och smidigare med bättre kabel också.

I alla fall, jag förstår inte varför din box klipper vid 10A. Jag visste inte ens att boxen reglerar något alls, utan trodde att (enligt information från Charge Amps) att bilen bestämmer och "suger ut" allt vad den vill eller behöver, samt att 230V laddaren begränsar till max 10A. Vad jag vet har boxen ingen gräns annat än max 16A per fas. Det kan sättas ner i inställningarna om man vill eller behöver det, men någon automatisk klippning visste jag inte att den gör, och är rätt säker på att min box (installerad januari 2019) inte har en sådan funktion. Dock din kan vara en annan modell, precis som specen ovan säger.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Bry dig inte vad folk säger, det är ett säkert sätt att ladda"

Det kan gå bra att ladda med schuko, men nåt man behöver förstå är att schuko inte är konstruerad för hög belastning under lång tid (det har man CEE till).

Om man jämför med motorvärmare så är elbilsladdning värre ur tre aspekter:

1. Motorvärmare är oftast en helt resistiv, linjär, "snäll" last. Medan laddningen, med all elektronik, är olinjär (allt annat än snäll), det ger övertoner vilket ökar risken för varmgång.

2. Motorvärmare används när det är kallt, medan det laddas även när det är som varmast. Det ökar risken för varmgång.

3. Motorvärmare används under en begränsad tid, medan laddning pågår under en längre tid. Det ökar risken för varmgång.

Sen lägger man ihop de tre...

"att säkra upp till 32A kostar lite för mycket."

Lite OT, men man kan inte säkra upp till 32A. Nästa steg är 35A, men håller med om att det kostar. För 25A är max för gänga II, ska man byta till 35A behövs gänga III (upp till 63A), då måste man byta mätartavla.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Sverige,

Om du citerar en mening skall du INTE slakta den för att få stöd för din agenda. Du klippte ju bort den viktigaste delen:

"förutsatt att uttaget du använder är gjort för laddning, vilket är HALO boxens Schuko."

Uttaget i HALO boxen är konstruerad för just det ändamålet, tillverkat med det syftet och har genomgått alla nödvändiga tester för godkännandet. Produkten är Svensk design av ett företag som faktiskt vet vad dem sysslar med och deras produkter och information från deras service/support litar mer på än vad som skrivs av "soffexperter" på ett forum.

Ja, dåliga eller felaktiga installationer utförda av Internet-experter kan vara livsfarliga, liksom om man använder klena produkter. Är man osäker skall man be en elektriker att besiktiga ens uttag, det kostar endast några hundralappar och då får man på svar och vitt. I vilket fall som helst, 10A är inga som helst problem för Schuko i allmänhet, det är oftast inte där det brister, men många har spruckna, gamla uttag eller klena, dåligt installerade kablar, eller felaktiga skruvar, eller använder klena förlängningskablar och så vidare. Problemet är när folk tror att dem vet vad dem gör men i själva verket har ingen aning... Det finns många skrönor om allt möjligt angående laddbara bilar, det där med att ladda från uttaget är livsfarligt är en av dessa skrönor, eftersom, precis som du gjorde med mitt citat, man tar bara fragment och redovisar valda delar av sanningen antingen för att man inte begriper mer, eller för att det ger större uppmärksamhet. Journalister älskar det eftersom det skapar större sensation, och folk som inte fattar bättre själv, sväljer utan vidare det som passar dem bäst och dessa enkla människor ÄLSKAR katastrofberättelser.

Det senaste skrönan jag har hört att laddbara bilar borde sättas i två veckors karantän (isolera, precis som Coronasjuka) om dessa varit inblandade i en krock säger "experterna" på grund av att det kan inträffa en brand långt efter krocken. I den sensationsnyheten har det inte sagts något om hur allvarlig krocken skall vara för att det skall finnas risk för det, eller vilken del skall vara skadad, eller att det viktigaste är att koppla bort batteriet och felsöka, nej, ALLA borde sättas i karantän ovillkorligen.

El är farlig, och alla fasta installationer skall göras av behöriga elektriker. Ingen tvekan om det. Så säger lagen också. Jag vet att många struntar i det, men man då tar en risk.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Förresten, CE märkning säger inget. Varenda pryl man köper på eBay är CE märkt. Det stämplar Kineserna på utan omsvep, därför har vi så många ryckande laddare av alla möjliga småsaker som ibland orsakar bränder också. Det var bättre på S-märkningstider, eftersom S-märket bevisade att det var säkert att använda. Jag litade mer på det än CE märkningen. Jag tror inte att du kan köpa ett Schuko uttag någonstans i Sverige (eller på eBay) som inte har CE märkning, däremot INTE alla CE-märkta Schuko uttag är säkra för laddning av elbilar. Så enkelt är det tyvärr inte.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Schuko är kasst att ladda med för att det i sin konstruktion består av tunna bleck med liten anläggningsyta på själva stickproppen. Hur Halo löst det (om de gjort) vore intressant att veta. I övrigt delar jag din mening att det är rätt överdrivet med paniken med elbilar men att konstant ladda med Schuko finns rätt bra belägg för att det inte är en bra idé. Gå åtminstone över till CEE don.
ov
33
ovesund
G20 330e
i3
Ett större problem än själva Schukokontakten är nog att hela installationen kan ha rätt många år på nacken och det kan ju bli varmgång på vägen också och inte bara i kontakten. Det torde medföra en större brandfara då det är svårare att upptäcka om det går varmt i någon gammal toppklämma i en dosa på vägen.

Tror som Min330e att ladda i Halons Schuko borde vara säkrare än att ladda i något befintligt uttag, speciellt ett utomhusuttag som varit utsatt för väder och vind i decennier.
Givetvis är typ 2 uttaget att föredra dock då du även kan ta ut högre laddström, bortsett från säkerhetsaspekterna.

@Min330e, hmm, visste inte att det fanns olika varianter av Halon. Har en Halo Wallbox 11kW med fast kabel som är ca 1 år gammal. Vet inte exakt när den klipper. 12A som i3 tegelstenen klarar av funkar i alla fall inte om jag ställt in laddströmmen i bilen på "Max". Den som följde med min 330e löser inte ut då den bara levererar 10A.
Köpte min Halo via Skellefteå Kraft som ju är delägare i företaget.
Och nej, boxen reglerar inget alls på det sättet typ 2 uttaget kan göra utan den har nog bara helt enkelt något överlastskydd, av/på typ.
Provade att stänga av och sätta på uttaget via appen men när den väl klippt hjälper bara att göra boxen strömlös.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Dum fråga kanske, men vid vilken belastning börjar en normal värmeutveckling, jag förstår att vid 2kW säkert, men säg att vi håller oss till 6A, väldigt långsam laddning, antar att vid 6A så blir det knappt någon värmebildning överhuvudtaget.

Dock är ingen elektriker precis :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det beror på hur grova kablar du har. 6A är ingenting på en 1.5mm2 kabel. Det går att räkna på men det kan inte jag. Min 16A laddare gör i alla fall mina 2.5mm2 kablar mysigt ljumna vid 11kW, inget mer.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Tack Löwet, helt rätt, glömde skriva hur grova kablar, men du verifierar iaf min tanke att 6A är ingenting på vanlig 1,5mm2.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hur stor värmeutvecklingen i en kabel blir avgörs av omgivningstemperaturen och förläggningssättet. Varje förläggningssätt har en korrektionsfaktor som man får räkna ner belastningsförmågan för kabeln.
Störst värmeutveckling blir det i den svagaste punkten, oftast kontaktstycket.

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ursäkta 330n om det tog anstöt av citeringen, det var inte meningen att trampa på tårna. Har ingen egen agenda, är behörig elektriker (eller auktoriserad som det heter nu) vill bara lyfta fram sanningen - vanliga schuko är inte konstruerade för hög belastning under lång tid. Sen om man inte vill förstå det är en annan sak.
Den lilla utläggning var att visa att alla laster är inte lika. Det är inte samma sak att sätta på vattenkokaren och ladda elbil.

---
ma
2
mappe
BMW225xe-19
Hej, jag har en smart wallbox (Zappi) och har haft problem med att ladda min BMW 225xe sedan wallboxen blev installerad i vintras.

För att göra en lång historia kort så har BMW problem med så kallad "smart" laddning, vilket innebär att laddströmmen anpassas efter tillgänglig effekt, tex mha lastbalansering eller tillgång till solenergi.

I mitt fall så funkar bara laddning felfritt om jag sätter laddboxen till en fix effekt, tex 6A eller 10A eller 16A. Låter jag laddboxen dynamiskt anpassa laddströmmen, mha lastbalansering för att inte överbelasta säkringen eller för att bara ladda
med överskott från solenergi får jag ett felmeddelande att laddeffekten är för låg. Jag får 'röd ring' och enda sättet att fortsätta laddningen är att dra ut kontakten och börja om.

Har även testat detta på en helt ny X1 som jag fick låna via BMW - exakt samma fel uppstår.

Andra bilmärken klarar detta fint, har provat med Volvo, Mitsubishi.

Antar att detta är generiskt och att fler BMW hybridägare borde ha problem att ladda med 'smarta' laddboxar som anpassar laddströmmen dynamiskt!?

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Ska inte säga att jag läst varje inlägg i tråden till punkt men det finns en del faktafel och kill-gissningar :-) om el, laddning och hybrider i tråden som kanske bör redas ut. Det mesta har sagts innan i olika inlägg.

* BMWs laddhybrider laddar 1-fas och 16A som mest via Typ 2-anslutningen (fast installerad laddbox).
Även om laddboxen är installerad med 3-fas 16A, 20A eller 32A som kommer din BMW laddhybrid enbart ta emot 1-fas max 16A.

* Laddning via vanligt uttag sk. shucko-uttag bör undvikas för den VARDAGLIGA laddningen.

* Vid SPORADISK laddning i vanligt uttag BÖR alltid bilens laddström ställas ner till 6A för att minimera ev. varmgång. Detta gör man enkelt i bilens ladd-meny. PS. Glöm inte att ställa upp den igen när du vill ladda fullt från en laddbox.

* Det vanliga uttagets anslutningar och HELA matningens anslutning/kopplingar bör kontrolleras av elektriker hela vägen hem till central. Detta för att undvika varmgång i en dålig koppling i en dosa eller dylikt.

* Laddning via fast installerad laddbox med lastbalansering är det bästa sättet att ladda din bil förutsatt att din bil acceptera detta. Lastbalanseringen gör att din bil helt enkelt får den ström som finns över när husets förbrukare (tvättmaskin, diskmaskin, spis osv.) har tagit sin ström och ser då till att abonnemangssäkring inte löser ut eller som man säger att proppen inte går.

* Accepterar inte din laddhybrid laddning med lastbalansering - ta kontakt med BMW. Enligt uppgift ska det enbart vara en mjukvaru-uppdatering som krävs för att din laddhybrid ska klara laddning med lastbalansering. Nytillverkade BMW som säljs idag ska klara laddning via lastbalansering.

Rätta mig gärna eller komplettera om jag glömt något.

Som avslutning måste jag säga att efter 3 veckor med min nya 530e så är ju hybridtekniken och specifikt BMWs hybrider helt fantastiska. Så tyst och komfortabelt att köra på 100% el i vardagen, vill man sedan ha mer kräm och köra lite aktivare trycker man bara ner högerforten och så kickar den varvilliga (har kört diesel i många år innan :-) ) bensinmotor in tillsammans med eldriften.

Mvh Jimmy
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Min byter också tillbaka till 6A helt utan anledning senast för drygt 1 vecka sedan. Har hänt kanske ca 3-4 ggr på 9månader.
Min har också ställt ner sig åtminstone en gång trots jag alltid kör med laddbox.

Om det är ett fel så lär det fixas med en uppdatering OTA.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det pratas mycket om varmgång och problem med Schukoladdning. En del av dessa är rimliga, bland annat den tunna anliggningen mot blecken i Schukouttaget, men man ska också vara medveten om att det i normala fall inte kommer hända i ett friskt uttag. Jag var på besök på ett ställe nyss och behövde ladda med Schuko. Var ute och kände på uttag och ledare var fjärde timme under 28 timmar eftersom det var så lång tid det tog att ladda fullt med 10A. Det blev aldrig mer än fisljummet någonstans. Inte ens lite grand.
Skulle jag rekommendera att Schukoladda varenda dag ändå - nä. På sikt kommer det bli problem i uttaget om man drar ur hela tiden. Det kan man iofs låta bli om man befinner sig på samma plats.
Klart det går att ladda i vanligt uttag annars hade tillverkarna inte skicka med laddaren.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går. Men inte i all evighet eller i alla anläggningar. Schuko är inte toppenlämpligt för ändamålet.

Laddboxtillverkarna vill dock gärna få det till att det börjar brinna så fort man stoppar i sladden.
Transocean
Laddat 530e:n i snart tre år med Schuko och 10A. Inställning MAX.

Inga som helst problem eller varmgång. Först BMW:s egen tegelsten och nu Jaguars. Ganska annorlunda med en kina-tegelsten som tillåter 16A. Har 10A säkring på uttaget så den går efter 1 minut. Testade sedan med ett 16A uttag och Biltemas kabeltrommel genom fönstret, laddade direkt med max fart även om jag hade ställt in "sakta laddning". Kabeltrommeln och stickkontakten blev inte varma utan heta! Avbröt efter 10 min. Inte att rekommendera.

16 A ändrar inställningen från "sakta" till "max" utan att man kan påverka det. Likadant med en laddbox, jag kan ha ställt laddstyrkan till minimum ( 7 1/2 timmar till 100% och schuko) men en laddbox laddar fullt på 2 1 /2 timmar. Så man behöver inte gå in och ändra på inställningar om man ställt ner effekten för en 6A Schuko-laddning och skall sedan ladda med en wallbox.

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Löwet: Du kan mycket om bilar, det vet jag sedan länge, men jag betvivlar dina kunskaper inom el baserat på det du skriver.
Ett vanligt uttag (shucko-uttag) är INTE ALLS lämpligt utan direkt olämpligt för kontinuerlig elbilsladdning, det är sedan ett antal år fastställt av tillverkarna av uttagen, av elbranschen och sist men inte minst av Elsäkerhetsverket.
Ett vanligt uttag är i bästa fall typat och godkänt för 16A, 250V, detta vid sporadiskt användande och kortare tider vilket är normalt förfarande i det vardagliga livet.
Utöver ovan kan du inte enbart fokusera på uttaget som så eller kablaget som matar uttaget. Du måste som jag skrev i mitt tidigare inlägg titta på HELA installationen. Ett vanligt uttag går sällan oavbrutet hela vägen hem till säkringen i centralen utan är sammankopplad och skarvad på ett antal punkter på vägen tex. i kopplingsdosor och andra uttag. ALLA dessa kopplingspunkter utgör en risk för varmgång, speciellt i äldre elanläggningar.
- Hur många som laddar sin hybrid/elbil i sitt vanliga uttag tror du har öppnat uttaget och kontrollerat anslutningen - HELA vägen till säkringen?

Jag laddar själv på vanligt uttag när jag besök mina föräldrar och mina svärföräldrar, men innan jag började ladda första gången så kontrollerade jag uttaget och samtliga anslutningar HELA vägen hem till säkringen.
Samt att jag självklart ställer ner laddströmmen till 6A i bilen och inte laddar nattetid.
Och just till ovan ändamål, alltså för SPORADISK laddning när man inte är hemma, medföljer det även kablage för laddning via vanligt uttag från tillverkarna.

Mvh Jimmy (Elingenjör och Certifierad besiktningsman EL)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.