|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
I nya så är det inte low, reducerad, max det är 6-16A med steg om 1A Om funktionen i övrigt skiljer sig vet jag inte. |
|
| Ok, när jag hade hemma en för lån fick jag inte ladda pga den där återkallelsen. Så kollade inte så nog på inställningarna. | |
|
Kan bekräfta det Red_wings05 med schukoladdaren så kan jag hemma ställa in 6, 7 och 10 amp medans med en Typ2 laddare så verkar det bara var 16 amp. Märkte dock nu en dag i somras när det var som varmast och jag laddade hemma med 10 amp att bilen körde igång kylningen rejält, antar att ladda i 10 amp och bilen står i gassande sol kan göra att det blir varmt, ställde ner laddningen till 6 amp och då "lugnade" bilen ner sig. Intressant dock om detta hade fått bilen att gå ner i laddning automatiskt som förklaring till TS problem? Btw @StefanGren grattis till bilen, hur är det med baggaget? Är det oförändrat? /P-O |
|
|
Har märkt att inställningen du kan göra i bilen bara spelar någon roll när du laddar i boxar utan fast kabel. Har man en Halo Wallbox med fast kabel berättar boxen för bilen hur mycket den ska ladda med. Det spelar inte någon roll för mig åtminstone om jag sätter bilen på 8A eller lägre, den laddar ändå med 16A i Halon. Om jag däremot laddar med shukoladdaren eller en laddbox på stan där jag måste använda min egen kabel så laddar bilen aldrig med högre ström än du ställt in i idrive, |
|
| Kan även tillägga att vår i3 beter sig på samma sätt så det borde inte vara något nytt för G20. | |
|
För mig så begränsas valet i bilen åtminstone när den står på 6A jag skall testa att sätta den på 10A nästa gång |
|
|
"Laddar från vanlig schuko med 16A säkring" Inte att rekommendera. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Om du bara använder en fas så kan du ladda med max 10A. Testa med denna inställningen så kommer det säkert att fungera för dig. Mvh Håkan |
|
|
Tja... en 330e kan ju aldrig ladda med mer än en fas. Dock klarar den av 16A om man har korrekt utrustning. Själv är jag för feg för att låta bilen ladda med mer än 8A via vanlig Schuko så det är väldigt sällan jag inte laddar från en wallbox. Om man använder den laddare som följde med så maxar väl den ut vid 10A har jag för mig. |
|
|
@ Håkan Hsson Eftersom jag laddar med en laddbox som är inkopplad på 20A så skall det fungera att ladda med 16A det fungerar dessutom för det mesta, bara ibland som den ställer ned sig. |
|
|
StefanGren - Blev du klokare? Har samma fenomen. Hemma finns laddbox. Alltid 16A, inget konstigt. På jobb ligger BMW-laddaren. Max på denna är 10A men ibland så helt plötsligt så ställer sig bilen till max 6A. Liten notis. På min förra bil, 330e F30, så gav BMW-laddaren 13A. |
|
|
Nej jag har inte blivit klokare. Det är inte BMW Laddaren jag använder utan en HALO Laddare. Det jag gjort de senaste dagarna är att jag ställt in Max 12A i bilen och fullt blås på HALO boxen. hitils har det fungerat. Det verkar som om bilen tror att den skall ställa ned sig om inkommande ström är lägre än vad bilen har inställt. Tyvärr är denna lösningen inte optimal även om det fungerar till 99% Om jag laddar någon annanstans där det är gratis så vill jag maxa laddningen och då måste jag komma ihåg att ställa om i menyerna och sedan ställa tillbaka när jag kommer hem. |
|
|
@Stefan Lustigt att två "likadana" bilar beter sig så olika. kan som sagt inte påverka laddströmmen alls från bilen när den är kopplad till min Halo 11kW |
|
|
Med Wallboxen så kan jag inte heller styra strömmen via bilen utan endast från Wallboxens interface (mobilen). Så även om jag sätter max 10A i bilen så blir det 16A som Wallboxen är inställd på. Men med BMW:s "sladdare" så kan jag i bilen ändra hur många ampere den ska ladda med och det är denna inställning som lite då och då ändrar sig själv till 6A. |
|
|
@StefanGren, Jag har också en 11kW HALO, har 25A huvudsäkring. Var det du eller en elektriker som kopplade in boxen? Spelar ingen roll egentligen om den är rätt inkopplad, dvs. från mätaren till en egen säkring och jordfelsbrytare med en egen, rätt dimensionerad kabel till boxen. Du har något mystiskt fel, jag tror att det är bilen, men kan vara något annat också, svårt att säga. Jag kan bara säga att det har aldrig hänt min bil, varken när jag laddar hemma med Typ 2 kabeln, eller borta ansluten till ett Typ 2 laddstation. Bilen är inställd på att ta max 16A och den tar det också när jag ansluter med boxens Typ 2 kabel. Laddas den i en publik laddare kan dock strömmen begränsas av den boxen, oftast om det finns för många bilar som laddar samtidigt. Hemma använder jag dock oftast boxens Schuko uttag eftersom vi har en elbil också och den tar längre tid att ladda. Min laddas ändå klart när jag behöver den. Fördelen med HALO boxen att den har det uttaget också, men det uttaget får endast ström när elbilen inte laddas genom Typ 2 kabeln. Du kan följa upp laddningsprocessen genom HALO appen Länk och kolla att du har tillräcklig hög spänning, dock tror jag att även om den varierar något, så kommer inte bilen att ändra laddström, utom om du är vid slutet av laddningen, då minskas strömmen successivt, vilket är normalt. Om du vill, kan laddningen skiftas till en annan fas, skriv till Charge Amp support, killarna är väldigt snabba och hjälpsamma med allt möjligt och detta kan göras genom deras serviceanslutning och kostar inget. Du kan också beskriva ditt problem, kanske har dem en bättre idé än vad en del av kommentarerna ger dig. Det är ett företag med lång erfarenhet och hög kunskap om laddbara bilar. Det andra som jag kan komma på är att prova ladda bilen över en längre period med Schuko uttaget och tegelstensladdaren. Bry dig inte vad folk säger, det är ett säkert sätt att ladda, förutsatt att uttaget du använder är gjort för laddning, vilket är HALO boxens Schucko. Folk blandar ihop saker och ting, inte förstår problemet utan endast tittat på TV och tror att allt är sant. När bränder har inträffat då var det på grund av felinstallationer, inte för att man laddar med ett Schuko uttag. Mina tegelstensladdare blir inte ens varma under laddningen, varken BMW original eller Panasonic laddaren som följde med vår elbil. BMW-laddaren har jag i och för sig inte använt så ofta, men använde dagligen under en två veckor lång semester. Jag använder Panasonic laddaren dagligen sedan snart ett år, utan någon som helst problem. Har i och för sig frågat Charge Amp, men dem har försäkrat mig om att boxens Schucko är ingen som helst problem att använda dagligen för laddning, det är gjort för det ändamålet och kan leverera 16A, men endast när elbilen inte är ansluten, förutsatt att boxen är fackmannamässigt installerat. Om trots att allt är rätt installerat och det inte är fel på boxen och ändå bilen sätter ner laddströmmen då tror jag att det är fel på bilen. Du SKALL kunna ladda med 16A om du inte har lastbalansering (jag har inte det). Det värsta som kan hända är att huvudsäkringen löser ut. Har hänt mig flera gånger i början, eftersom vi hade 20A huvudsäkring. Efter att vi har säkrat upp med 25A ca. 1,5 år sen, har det bara hänt en gång. Jag har också elpanna med frånluftsvärmepump, så jag har rätt höga behov en kall vinternatt, men att säkra upp till 32A kostar lite för mycket. Jag fick flytta på laddningsfasen för att undvika att frysen och kylen blir strömlös ifall huvudsäkringen går. Men det var allt. Jag är mycket nöjd med HALO boxen och dess app och supporten man får. Charge Amps är ett trevligt företag. |
|
| @StefanGren, Jag har kommit på en annan sak du kan göra som test. Sätt bilen till max 16A och sätt ner laddströmmen och HALO boxen genom dess app för att kolla hur bilen reagerar. Börja med 15A och se om det gör skillnad. Om bilen ändrar inställningen kan du fortsätta neråt. | |
|
@Min330e Tack för ditt svar. Det var en elektriker som installerade Halo. Jag skall prova att kontakta Halo supporten, de kanske har någon bra ide. Just nu kör jag 16A på både bil och Halo boxen då fungerar det som det skall. bilen har inte ställt om sig någon gång. Säkringen har inte löst ut heller men det har inte varit kallt än så värmepannan har inte fått gå för fullt. Jag är lite orolig för säkringen om värmepannan behöver köra fullt på elpatron samtidigt som bilen laddar. |
|
|
@min330e, menar du att du har kunnat lasta Halons Schuko med 16A?? Min klipper direkt om jag går över 10A och jag måste då bryta kraften till Wallboxen (via JFB eller säkring) för att den ska slå på uttaget igen. Hade hoppas på att kunna lasta det med 12A men den klipper efter bara några sekunder och stannar sedan nere. Tyvärr kan jag inte finjustera min andra bil utan där har jag bara max, med, min som laddström där medium är 8A. Det gjorde att jag använde ett befintligt uttag istället för att dra sladd från Halons Schuko då det inte skulle gett något mervärde. Blir förmodligen en till Halo efter årsskiftet då nya skattereglerna träder i kraft så jag kan ladda båda bilarna med 16A. Funderar på att skippa lastbalansering utan tar hjälp av supporten för att flytta ena till en annan fas. Det funkar ju så länge jag inte har en bil med trefasladdning och det ligger nästan två år bort. Fast det kanske är att tänka kortsiktigt. |
|
| Upptäckt att min X5 e45 ställer ner sig till 6A efter mjukvaruppdateringen(det var ju för ca 1v sedan) | |
| @StefanGren, jag vet inte var du bor, men att säkra upp huset (beroende på hur din installation ser ut) kostar inte speciellt mycket om man går från 20A till 25A. Alla tillräcklig moderna hus sedan flera decennier har kablar som klarar 25A utan problem. Hos mig har elektrikern bytt huvudsäkringen sen sa han tack och hej och gick. Tog typ fem minuter. I vissa fall behöver även mätaren bytas också. Nätavgiften gick upp något men inte så det märks något nämnvärt. 5A extra på den kritiska fasen gör ganska stor skillnad, även om man fortfarande riskerar att huvudsäkringen löser ut, men det krävs ganska stor otur, i alla fall här i Skåne eftersom för mig räcker oftast 9A extra på natten, medan 4A extra är ganska lite även här nere. Bor du högre upp är det klart ännu större risk och större värmebehov. Kolla om laddningen delar fas med kyl/frys, enligt mig är dessa två är mest kritiska i ett hus, och helst skall inte stanna utan att man märker det. I mitt fall en morgon vaknade jag och märkte att kylskåpet och frysen var strömlösa och temperaturen var ganska hög där inne, så om jag hade haft sovmorgon istället för kl.6 uppstigning då hade jag förmodligen behövt kasta en hel del. Så detta gjorde att jag bestämde mig för att säkra upp huset, men samtidigt för säkerhets skull också bad Charge Amps att flytta om faserna i boxen ifall det händer igen. Nu sover jag lugnare och låter båda bilarna ladda under natten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.