|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Bilen är ännu inte utlagd till försäljning då jag inte kan bestämma mig för hur jag ska göra. Som Löwet skriver ovan är det ganska korkat ekonomiskt sätt att köpa nytt istället för att renovera. Men bilen är gammal och har gått långt. Trots detta är varken sätena slitna eller karossen rostig. Bilen är i väldig fint skick både invändigt och utvändigt och därför tar det emot att sälja den på blocket som reservdelsbil eller liknande. Jag har letat i flera veckor nu efter en nyare X5a för ca 200k runt 2013 och hittar endast bilar som gått för långt eller har en konstig historik/ägare. Verkar populärt att köpa x5 för att sedan annonsera ut den för 30k dyrare två veckor senare. Varför? Börjar ge upp hoppet om att hitta en rimlig X5a. Har även tittat på Volvo xc90 mm men känns inte som att de kan jämföras med komforten och känslan i en motsvarande X5a. Sneglar även på x3 men har svårt för att den ser lite mesig ut jämfört med X5an. Att laga min gamla bil lockar men samtidigt väntar nog större reparationer så som partikelfilter, växellåda, bussningar/länkarmar mm i framtiden så är nog dumt. Att lägga 60k på en begagnad X5a istället ger som bäst en E83 från 2006 som gått 18k mil och som säkert medför flera dyra reparationer i början. Känns inte heller så lockande. Min sambo vill inte ha BMW kombi då hon gillar Volvo xc70 mer. Annars hade jag nog köpt en F11 eller något istället. Så känns som att jag kommer behålla den rasade bilen tills jag hittat något nytt. Kanske blir en Volvo xc70 eller Toyota rav istället för att slippa alla problem. Suck... |
|
|
Jag hoppas att det inte är mitt fel att du beslutar dig för att behålla bilen. Det är ju bara en bil. Volvo xc70 är fina bilar det med. |
|
|
Tycker du gör rätt i att vänta.finns någon konstig hets i Sverige att man måste byta tll nyare eller nytt hela tiden.. Jag hade ställt av bilen. Köpa en billigare, enklare BMW o kört runt med tills lösningen kommer. Det är svårt att besluta sig under press Eftersom du redan lagt lite strålar på den är det bara att avvakta! Volvo o andra märken är ingen garanti för bekymmersfria mil.... Ställ bara bilen där det är någorlunda torrt o inte på gräs mattan..då tar rosten den istället! Ta det lugnt nu det fixar sig! Lycka till |
|
|
Tack för era råd. Bilen står på en grusplan så borde klara sig utan större problem. Batteriet är nästan slut på bilen nu och den varnar för allt möjligt som t.ex att airbag och bätesspännare är ur funktion när jag slår på strömmen. Kan det ha hänt något med detta när verkstaden undersökte motorn? Bärgaren har även kopplat ur kardanen med nyckel så jag undrar om det kan ge några skumma varningar? Hursomhelst har jag kontakt med en firma som hämtar defekta bilar och gärna vill hämta min bil. Han vill veta ett ungefärligt pris på bilen och jag har ingen aning hur mycket jag ska begära. Jag tänker ju att bilens värde på ca 80k minus en bättre begagnad motor och en del jobb blir ca 40k. Men antar att han kommer erbjuda 4k... Sitter nästan nya sommardäck på för 8k. Är det smartast att sälja dessa separat och slänga på några billiga eller är det inte lönt? Sitter även nya fjädrar fram för 6k, ny luftbälg bak för 6k, nya bromsar och skivor runt om för 15k m.m. Så hur mycket ska jag begära för att inte bli grundlurad? |
|
Transocean |
Köp en renoverad motor från Tyskland och kör vidare. Bärgaren kommer att betala 0 kr för dina nya bromsar och d y l. |
|
Ladda batteriet. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Fick bud nu från bärgaren på 20k vid en snabb affär. Jarls Bilservice erbjuder att sätta i en beg motor för 35k + 25k för arbetet. Bilens restvärde blir 80k - 60k = 20k, dvs lika mycket. Hur mycket billigare kan det bli att köpa en motor från Tyskland? Arbetet blir väl det samma iaf. |
|
|
Liten uppdatering. Nu rasar det in bud och har fått på allt mellan 20 och 50k! Lite förvånad över den positiva responsen men är tydligen ganska eftertraktad då den är i fint skick i övrigt. 😁 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.