|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja, det är nog en bra idé att låta en annan verkstad undersöka den. En säljare på BMW kommenterade lite drygt att de hade flera fina bilar att köpa istället... Har förstått att man behöver lossa kardanen undertill för att kunna bärga en x5 automatare efter en annan bil. Hur svårt är detta att göra själv? Ligger väl en röd nyckel i bagaget till detta tror jag. Eftersom jag inte kan starta motorn kan jag inte lägga den i N. Går den att bärga ändå förutsatt att man lossar kardanen? |
|
| Hur långt ska du transportera bilen? Ett alternativ om det är kortare sträcka är att ringa bärgningsbolagen. De har hjuldollys så de kan dra bilen utan att något skadas. | |
|
Det är knappt 5km från bmw till jarls bilservice så kanske inte så dyrt att bärga. |
|
| @MUC är närmast den bistra verkligheten. Vid så höga miltal går det oftast att hitta en liknande bil för rimligt pris, långt under förstahandsvalet att försöka reparera. | |
|
Men det måste väl fortfarande vara värt att låta en annan verkstad undersöka den för att få svart på vitt vad som hänt med motorn? Känns ju dumt att sälja den billigt utan att veta vad som är fel. |
|
|
Ja --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nu har Jarls bilservice undersökt motorn lite mer noggrant och den är tråkigt nog helt körd. I stort sett allt behöver bytas och Jarls Bilservice löser det med begagnad motor för 35k samt arbete ca 25k, dvs 60k totalt. En begagnad motor från 3 eller 5 serie kräver betydligt mer arbete och många grejer runt om måste bytas så det är inte ett alternativ. Så alternativen är : - Reparera för 60k och sälj bilen. Går troligen inte med vinst. - Reparera för 60k, behåll bilen ett par år och hoppas att inte automat eller annat stort går sönder. - Sälj med rasad motor och hoppas på mer än 10k Måste bestämma mig snart men är sjukt svårt. Älskar ju min x5a men har lagt alldeles för mycket pengar på den redan... |
|
| Jag hade lagat och behållt. Svårt att hitta en sådan bil för de pengarna, speciellt en där du har den relativa tryggheten i en nybytt motor. | |
Lasse Karlsson |
Som jag tänker finns bara 2 alternativ! 1. Renovera o behåll över tid! o hoppas sedan på att du kan köra vidare kanske 15-20 tusen mil, med den nya begade motorn, och att allt det du bytt osv håller ihop, över tid! Då kan du räkna in renoveringskostnaden för motorn i värdetappet på bilen, över tid! Typ så här: Skulle säga att du kanske kan få 40,000 för bilen, med fungerande motor. Om du renoverar o säljer, går du då momentant 20.000 minus, o måste dessutom skaffa annan bil = uteslutet!. Säg då att du räknar in 60.000 för motorrep till värdet på bilen, då har du ett värde, efter renovering på ca 100.000. sen räknar vi att du kan köra 20.000 mil med den nya motorn, innan du då slutligen säljer, för låt oss säga 30.000. Då har bilen sjunkit i värde ca 70.000 på den tid det tog dig att köra 20.000 mil, vi leker med 10år! då skulle du ha ett värdetapp på 7.000/år, vilket är kanon! om du under den tiden, då haft en bil, som funkat bra, och som du trivts med!! Däremot om du tror att bilen i övrigt motorn, inte kommer hålla vidare bra framgent, utan att den kommer vålla dig stora problem, i närtid map kostnader osv! så skulle jag "bita i det sura" sälja den som repobjekt, o hoppas att få så mycket som möjligt där, o sedan se mig om, efter annan bil!! Men som jag läser dig, tolkar jag det som att du är rätt nöjd med bilen, o att du renoverat o bytt mycket! Då skulle jag gå på linje 1! I annat fall linje 2. Men att renovera o sälja, finns inte i min värld!! Lycka till!! modolasse |
| Bilen har gått 28000mil, den som tror att den håller 20000mil till utan reparationer är ...optimistisk. 😀 Den ”nya” motorn har ju dessutom gått 15’ mil och man går nog räkna med en del reparationer även här inom rimlig tid. Sälj som reparationsobjekt/reservdelsbil. | |
|
Bit i det sura äpplet och köp en ny bil. Även med en bättre begagnad motor kommer den där 28-tusenmilaklumpen bli problem framöver.. Bästa vore ju att sälja bilen i delar, men det kan ju vara lite omständigt. |
|
|
Det är aldrig gratis ost i råttfällan. Det är väl så med bilägandet: Antingen köper man nytt och tar en sådan reparation fast i värdeminskning per år, eller köper beggat och hoppas det håller. Bilägandet blir aldrig billigt om man inte har lite tur. Reparera eller amortera :-( |
|
|
Lasse Karlsson, Ditt räkneexempel haltar lite. Om bilen med fungerande motor är värd 40' idag, är den inte värd 30' 20 000 mil senare. Sen är det rimligt att räkna med att samma bil som gått 28 000 mil idag ska rulla 20 000 mil till? Både ur driftsynvinkel, samt att ägaren inte ledsnar och vill ha något nytt? Om bilen var värd 40' före haverit och 20' efter, samt att en annan motor kostar 60' monterad och klar. Då TS välja att sälja för 20' och förlora 20', eller byta motor för 60' och få en bil värd 40'. Den blir ju inte mer värd med en annan begagnad motor direkt. Vilket är en kostnad av 60' för att vinna 20'. Då förlorar ju TS 40'. Sen vet jag inte om siffrorna stämmer exakt, men jag tycker Lasses räkneexempel har lite fel i sig och jag utgår från samma siffror. |
|
Transocean |
Här en totalrenoverad motor. Länk Alltså för ungefär samma pris som Jarls vill ha för en begagnad som gått 15 000 mil. Att ta ut den gamla och sätta in den nya motorn kan inte kosta 25 000 kr :-) |
| Jobbigt läge. Bästa ekonomiskt vore nog att ställa bilen ett tag och leta efter motor över tid. Kika även på motorer från 3 och 5-serie. Sedan hittar du en mek som är duktig men inte tar samma timpenning som Jarls eller BMW så kommer du komma betydligt billigare undan. Men det finns inga garantier att du hittar något av det inom rimlig tid o kostnad. | |
|
Tack alla för era råd! Vi har nu bestämt oss för att sälja bilen som den är och hoppas få några kr för den. Det känns såklart riktigt tråkigt att få hem bilen igen utan att kunna köra den men att reparera och underhålla den ett par år till blir alldeles för dyrt och osäkert. Istället satsar vi på att hitta en nyare bil som inte kostar så mycket i service och reparationer. Jag vill såklart ha en X5a igen men sambon vill ha en Volvo. Suck... |
|
|
Tack för "facit". Lycka till med letandet! (Det finns ju fler märken än BMW och Volvo.) /Lennart |
|
| Ekonomiskt sett är det helt bakvänt att köpa en ny bil istället för att laga den gamla. De 60k som det handlar om är värdeminskningen på 1 år på lite nyare bilar. Men jag förstår också att ni tappat sugen och bara vill vidare. | |
| TS, hur har försäljningen gått? Många kloka inlägg, men Alpinabiturbos förslag låter vettigt - om tid och lust finnes. Men är sätena inte nersuttna eller karossen rostangripen efter 28' mil? | |
|
Sälj röstar jag på. Bilen är tyvärr trött och sliten, milen har satt sina spår och dess anfader har tyvärr inte gett den det bästa av förutsättningar för ett längre liv än den fick, inget ont om dess ägare, ni gav den allt vad ni hade av kärlek och ömhet, hjärtat har gett upp och det är läge för att ta farväl av en förhoppningsvis god vän. Det kanske finns en ljusglimt i mörkret, och en ny ägare med bröstet fullt av ungdomlig entusiasm kan förbarma sig över dess öde och ge den ett nytt liv i form av en hjärttransplantation, men det förtäljer inte historien ty då ännu inte är skriven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.