AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
937

Programmering av fjärrkontroll i mina två huvudnycklar på Z3, 2,2i årsm. 2002

12
Rönnerdal
Z3 Rodster 2,2 -02
Jag har idag bytt nyckelskal på en av mina 3-knappsnycklar och flyttat över elektroniken från gamla skalet till den nya. låssmeden har slipat in nyckelämnet efter min reservnyckel.
Jag programmerade den nya nyckeln enligt instruktionsboken allt verkade att fungera.
Men när jag provade min andra nyckel den som jag inte gjort något med, så hände inget när jag försöktestänga och öppna dörrarna med fjärrsändaren. Då tog jag denna nyckel och stoppade den i tändingslåset, vred den till läge I och sedan snabbt tillbaka dvs inom 5 sek. Tryckte sedan in övre vänstra tryckknappen och samtidigt tryckte jag in den nedre knappen 3 ggr utan att släppa den övre vänstra. Allt verkade att fungera, fick en låsning och sedan öppning av dörrarna, enligt vad som beskrivs i instruktionsboken. Bilen gick att starta och dörrarna gick att stänga och öppna på normalt sätt. Nu när jag provade den nyckeln som jag bytte skal på, så fungerade inte den? Det verkar som att jag inte lyckas att programmera de två nycklarna utan att en av nycklarna slutar att fungera. Jag har provat några gånger men får inte båda att fungera samtidigt? Vad gör jag för fel, och hur skall jag göra för att inte en av nycklarna skall avprogrammeras när den andra nyckeln börja att fungera?

Nycklarna måste initieras samtidigt. D v s när den första nyckeln är klar, har du ett antal sekunder, kanske 15 eller lite fler, innan nästa nyckel måste initieras. För den gäller då ett lite enklare förfarande (du behöver/skall inte vrida av och på tändningen som för den första nyckeln) , men just nu minns jag inte detaljerna.

Förfarandet finns dock beskrivet både i instruktionsboken och på "tusen" andra ställen.

/Lennart
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Värdefull information!

Jag upptäckte just igår att batteriet var slut i ena nyckeln....

Måste jag alltså initiera bägge nycklarna efter varandra?
Ja, det måste du. Men efter att den första nyckeln är klar, blir processen för de följande nycklarna aningen kortare.

Jag tror att den här tråden kan få dig på banan:

Länk

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.