|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en Bmw 116D för knappt en månad sedan, jag märkte då att subwoofern under sätet var sprängd (märkte efter jag köpt) och bestämde mig idag för att byta ut den, nu har jag dock ett problem, vid start visar bilen ett felmeddelande ”bilbältessystem passagerarsida” och en varningslampa. Jag har satt i alla kontakter på rätt vis och det var endast den gula kontakten jag drog ut. Vet någon hur man blir av med detta? Provat koppla ur batteriet i 40min och sedan kopplat in igen men inte någon framgång tyvärr. Mvh Krilledill | |
|
Hej, Om du inte kopplade bort batteriet under din operation, finns det nog en risk att systemet satte en felkod. Den får du i så fall bara bort med hjälp av något program. På en så modern bil vågar jag knappt gissa, men kanske INPA eller ISTA-D kan hjälpa dig ur knipan. Som sagt, om du inte kopplade bort batteriet och i något sammanhang slog på tändningen innan allt satt ihop igen. Bara en gissning. /Lennart |
|
|
Hej Lennart, detta är min andra bil, och min första BMW så hade faktiskt ingen aning om det där med batteriet, men jag kopplade inte bort det innan jag började, så det är nog där problemet var, tänkte åka inom en verkstad imorgon och be dem ta bort felkoderna. Har du någon aning vad det kan kosta? Tack för hjälpen och tack för svaret Lennart! Mvh Krilledill |
|
|
Nu blir det svårt... Bäst vore det ju om du har nån kompis med rätt grejer för att återställa. Verkstäder, särskilt märkes-, tar gärna chansen till lite lätta pengar. En tusing är nog lägsta bud, två hos märkes. Men vänta en stund, det kommer nog fler förslag här efter middagsvilan. :) /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man får aldrig aktivera radioläge / tändning med något isärkopplat i airbagsystemet. Då sätts felkod som måste raderas med diagnosprogram. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Carly funkar på airbag så det är nog inte så avancerat. Kanske en femhundring att släcka hos en mindre verkstad. Ring och kolla. Det tar bara 5 min att släcka. Annars vet jag att OlaO finns här på forumet och även på Blocket. Jag antar att du kan köpa grejor av han för samma pengar och då har du bra grejor att koda med också. / Peter |
|
|
Här har du länk till OlaO. Länk |
|
|
Hej allihopa! Tack för alla svar, har lärt mig min läxa nu haha! Var inom min mekaniker jag brukar gå till och han nollställde felkoderna, dessutom gratis. Tack alla än en gång, Mvh Krilledill |
|
|
Grattis! En tjej /kille att vara rädd om! /Lennart Edit: Förslaget ovan, om ISTA, är att ta fasta på om du så är bara lite intresserad av diagnostik på bilen och känner för att "klara dig själv", när bilen bråkar och du vill få en aning om varför. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.