AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.237

Bmw m4 el fel

Bm
12
Bmwbeastm4
Bmw m4 2017
Har en bmw m4 som fungerat bra. Inga problem alls. Idag när jag kom hem skulle jag bara in o hämta en grej sen ut igen till bilen. Bilen öppnades men direkt efter så slogs strömmen ut. Inget i instrumentpanelen lyste. Det gick inte att starta bilen. Inte heller med startkablar. Kopplade in en ctek laddare som visar att ingen ström kommer till batteriet som är helt nytt ( 4 månader gammal ). Nu går det inte ens att låsa bilen.
Ngn som vet varför detta hänt? Vad som kan vara fel?
bl
2.294
blixten
325i -88
Batteriet kanske har ett fabrikationsfel som medfört att det slutat att fungera. Jag hade börjat med att testa med ett annat batteri. Eller testa ditt batteri i en annan bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Registrerades batteriet vid bytet?
Om det inte gjordes, blir inte laddningen av batteriet korrekt och livslängden blir lidande på batteriet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Mät spänningen över batteripolerna frånkopplat. Har för mig det är lithium batteri i M4? I så fall är det lätt att avgöra om det är kass.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är ett lithiumbatteri och den kräver en speciell sorts Ctekladdare för att funka ok.
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som Asken och aerobat säger.

Det är ett litiumjon-batteri och dessa har dessutom sin egen elektronikstyrbox integrerad i batteriet. Batteriet pratar direkt med DME (motorstyrenheten) via LIN-bussen (de kan se kabelkontakten på sidan av batteriet).

Dessa batterier har som sagt en helt annan uppbyggnad och kräver en speciell laddare. Dessa brukar ladda med en lägre spänning (typ 13.8 volt) då dessa batterier inte gillar höga laddspänningar (utan tar skada då). Det är först i slutfasen av laddningen som man lägger på högst 14.4 volt under en begränsad tid. Laddare för tex AGM-batterier ger ut 14.7 volt och det får man inte ladda ett litiumjonbatteri med då det tar skada då. BMW brukar uppge att högsta tillåtna spänning är 14.4 volt.

Tänk också på att ett litiumjonbatteri har en inbyggd brytare inbyggd som styrs av batteriets elektronikmodul. Denna isoleringsbrytare knipsar av strömmen om spänningen över batteriet blir alltför högt eller alltför lågt (och vid kortslutning såklart). Tror även isoleringsbrytaren knipsar av strömmen om batteriet blir för varmt.

Så inte är det bara celler numera som kan gå sönder, du har styrelektronik inne i batteriet som kan gå sönder också (och exempelvis oavsiktligt öppna isoleringsbrytaren).

Så dessa är lite mer komplicerade än de vanliga simpla blysyrabatterier vi lekt med under alla år. Men som nämnts så ger ju mätning av polspänning med batteriet bortkopplat (räcker ju att plocka bort den negativa polen för denna mätningen) kan ju ge indikationer på vad som är ett av felen iallafall (om det finns multipla fel). Om multimetern exempelvis visar på ingen spänning så har ju garanterat den interna isoleringsbrytaren slagit till.

Man vill ju gärna inte behöva köpa nytt då de är ganska pricey
Länk
Man undrar ju om alla BMW bilar kommer att ha dessa batterier!

Jag har varit sugen på en M4 ett tag, kan säga att det inte gäller längre.

Om TS har en 3 år gammal M4 där batteriet nu ev ska bytas för 3dje gången!!!!

Denna teknikhysteri alltså......

Bmw-slangen@ Vad är det för fördel med att "Batteriet pratar direkt med DME (motorstyrenheten)"? Lite nyfiken bara.

EB
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@Pula kollade mina två, 530e 2020 och Mini Clubman 2019 på realoeam och min Mini Clubman fick Lithium Ion batteri från årsodell 03/2018 medan min 530e har ett vanligt AGM-batteri (iof så finns det ju det större LiIo också :)). Ingen info om G30 LCI dock. 20 papp kommer att kännas men antar att livslängen i normala fall måste vara längre (hoppas det i alla fall :S).

/P-O
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Pula : De har flyttat in IBS'en in i batteriet (och därmed sitter kontakten till IBS'en direkt på batteriet istället för utanför).

Vad jag förstår så är inte den delen utbytbar (inte på något lätt sätt iallafall) vilket betyder att om någon simpel 1-öres-komponent går sönder (eller spricka i lödning eller vadsomhelst) bland de där elektronikkretsarna så måste man köpa ett helt nytt batteri. Wow...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@P-OA : Nja jag tror faktiskt det där i din Mini är ett EFB (Enhanced Flooded Battery) batteri.

EFB är (starkt förenklat) ett mellanting mellan vanligt blysyra-batteri och ett AGM-batteri. Ett EFB-batteri är kort och gott ett upphottat blysyra-batteri medans ett AGM-batteri har en ganska annorlunda uppbyggnad/struktur internt. Man kan se EFB som ett ekonomiskt alternativ till AGM. Tack vare uppgraderingarna så kan ett EFB-batteri användas i ett start/stopp system (där det ställs extra krav på att kunna hantera många deep cycling och kunna hantera större laddströmmar än normalt), men ett AGM-batteri är snäppet bättre än ett EFB-batteri på alla områden (förutom då att det är dyrare).

Blev nyfiken, visste faktiskt inte BMW hade EFB i sitt utbud. Men snokade lite extra i detta. Verkar som många Mini har på senare tid gått över till detta (från AGM).

Intressant är att även modeller som nya 1-Serien F40, X1 F48, 2-Serien Active Tourer F45 också har gjort denna övergången. Och gemensamt för alla dessa modeller är att batteriet sitter i motorutrymmet.

Kanske AGM inte gillade den varma miljön eller de konstanta temperaturväxlingarna? Eller så är prestandan i EFB-batterier numera såpass bra att de fungerar fint i lite mindre fordon och lämpliga att använda i priskänsligare segment (vet andra biltillverkare som kör med EFB i lite mindre fordon i priskänsliga segment som tex VW Polo).
Tack för info.

EB
Bm
12
Bmwbeastm4
Bmw m4 2017
Tack för svar guys... batteriet var helt urladdad... ja batteriet regristrerades då den byttes.
Holmgrens ringde precis och sa att dem såg 2 små sladdar som går till polerna som ej är original och att dem sa dem rekommenderade mig att ta bort dem när dem gav tillbaka bilen vid tillfället då batteriet byttes.
Vilket dem absolut inte gjorde isf hade jag bett dem kolla vad de är för sladdar och isf be dem ta bort dem. Känns som att dem försöker lägga ansvaret på mig så det inte gå på garanti
Batteriet har fungerat bra i 3 år sen ja köpte bilen, så fattar inte att dem menar att 2 sladdar som ej är originala ska ha orsakat att betteriet är helt urladdad på 4 mån på helt nytt batteri när de fungerat innan.
Dem enda som haft bilen innan mig är platinum cars och har svårt att tro dem skjlle göra ngt som sladar batteriet
Fick ju betala 14.000 kr för de nya batteriet :(
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Hade varit intressant att veta vad det är för sladdar och om det verkligen inte är original. Vad leder de till i så fall? Har bilen haft piggy back monterad? Behöver en sån matning? Sen, 14000 spänn för ett batteri. Det måste vara rekord..
bl
2.294
blixten
325i -88
Tyvärr är det ofta så att märkesverkstaden försöker hitta möjligheter att undvika att behöva stå för uppkomna fel som borde täckas av garanti i någon form. Har man inte själv full koll på mekaniska eller elektriska orsakssamband får man betala.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tittar man på hela tråden så kan man konstatera att bilens interna system övervakar alla delar och hade det inte varit något som inte gått ner i viloläge då bilen inte kördes så borde det ha varnats för då batteriet kodades genom felkoder. Orsaken tror vara föregående ägares installation av det som är två sladdar vid batteriet. Spårningsutrustning med backupbatteri som tagit slut? Piggyback med kretskortsfel? Bara Gudarna kan veta. Kontaktar man föregående ägare får man nog reda på vad det är.Jag hade inte bara tagit bort anslutningarna till sladdarna utan spårat vart i bilen de går och hur det är anslutet och vad det är och hur det påverkar bilen i övrigt.
Lycka till!
Asken
Två små sladdar...

När jag köpte min nuvarande, hade någon föregående ägare låtit installera en fast monterad Defa-laddare. Antagligen för att lite enkelt komma runt det dåvarande problemet med tjuvström.

Två klena kablar (max ström 2A) anslutna direkt till batteripolerna.

Kanske handlar det om något sådant här?

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.