|
|
|
|---|---|
|
skaffade mig en nästan ny bmw 120d M-sport med xdrive, för ett par månader sedan,och börjar så smått att leta fälgar o däck för vintern! -Har snappat upp att man kanske måste ha "stjärnmärkta" däck pga xdrive:s känslighet. -Finns det även "stjärnmärkning" på fälgar som man "måste" ha?,-eller funkar andra vanliga eftermarknadsfälgar och random halvbudgetdäck? -Tacksam för tips! | |
|
Om du har samma dimension fram och bak, är det inga problem att köra "vanliga däck" så länge du kör med samma däck runtom och med likvärdigt slitage. Problemet handlar om rullomkrets, där man vill ha så lika omkrets fram och bak pga. fördelningslådan. Om du har olika dimensioner fram- och bak bör du ha exakt de dimensioner som BMW listar till din bil och även helst stjärnmärkta däck för att få så lika rullomkrets som möjligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör en F15 och körde 325-30-21 bak och 285-35-21 fram. Men dom däcken va skit och köpte nya (premium) ej stjärnmärkta. Och gick istället till 315-35-21 / 275-40-21 som är listade för G05 och inte F15, och det fungerar utmärkt. Men som Johan skriver så håll dig till de som står i förardörren, behöver dock ej vara stjärnmärkta. |
|
|
Däckdimensioner har vissa tolerans-områden som industristandard. Det innebär att om du tar två däck (olika tillverkare/modeller) med "samma dimension" och ställer dem jämte varandra, så kan det skilja en hel del i de mått man kan mäta upp. Om du kör "staggered wheel setup" med olika dimensioner fram och bak, bör du köpa stjärnmärkta däck då de är godkända (och ibland även "finjusterade" måttmässigt) för att klara de tillåtna maximala toleranserna gällande rullomkrets. Med andra ord kan däck med stjärnmärkning skilja sig lite i rullomkrets gentemot däck med samma "namn" och dimension men utan stjärnmärkning. Har man tur kan det gå om man köper ej stjärnmärkta däck och har x-drive, men har man otur kan det ge för stor skillnad i rullomkretsen mellan fram- och bakaxeln och det kan gå ut över fördelningslådans hälsa... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Man kan också vända på det här om man "måste ha *märkta däck". Dom är oftast billigare än samma däck utan * . Då folk vill ha däck utan *. I alla fall i Tyskland. |
|
Jag har också noterat att prisskillnaden är oftast obefintlig mellen med och utan *. Varför vill tyskarna köra utan * ? |
|
Transocean |
De är släkt med svenskarna och "tror" att * kostar mera pengar :-) |
|
Tja, det finns tyvärr en liten baksida med OEM-märkta däck och det är att de är framtagna i samband med en viss bilmodell utifrån vissa givna kravspecifikationer från biltillverkaren och sedan kan det dröja ett bra tag innan den givna bilmodellen och däcken i fråga börjar säljas. Så krasst sett är OEM-märkta däck ofta "föråldrade" redan som nya då det är vanligt att däcktillverkarna under tiden har utvecklat och börjat sälja senare generationer av samma däcknamn eller rent av kommit ut med nyare alternativ... Men problemet med stjärnmärkta däck uppstår först när man börjar blanda dimensionerna och har x-drive. Har du bakhjulsdriven BMW och/eller har samma dimensioner (i samma modell/skick) runtom, kan du köra på standarddäck utan OEM-märkning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag kör inte staggered setup på denna bilen, det är 225/40-18 runtom. Funderar på hankook dubbade vinterdäck, då de ligger bra till i pris, och så har jag haft sådana förut på en e90 för ca10 år sedan, och de var kanonbra minns jag! Bara att hitta bra fälgar också! | |
Transocean |
Hankook dubbdäck tyckte jag var väsentlig bättre än Nokian eller Michelin. Sommardäck från Hankook är riktig bra. Egentligen gör alla koreanska däcktillverkare (Nexen, Kumho, Hankook) riktig bra däck, sommar som vinter. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.