|
|
|
|---|---|
|
Efter en motortvätt började bilen gå dåligt vid kallstart. Vid avläsning med enklare felkodsläsare för BMW får jag koderna: 4A74 Glow system, communication 4A79 Glow system, communication 49A5 LIN bus, communication Jag tänkte först att det kommit vatten någonstans(är rätt försiktig, men allt kan ju hända). Tyvärr har beteendet fortsatt och googlar jag lite är svaret ofta att glödrelät behöver bytas. Vissa menar att man då också bör byta glödstiften samtidigt. Hur tänker ni? Är det troliga att relät fått mer fukt än vad som är lämpligt? Glödstiften brukar väl inte ge dessa koder och tänker att de inte lika lätt borde ge sig av en tvätt? Finns det någon risk med att bara byta relät? Kan ev övriga problem skada det nya relät? | |
|
Har du raderat felkoderna och dom återkommer? Sitter det ett relä för glödning, är det inte ett styrdon? Sitter det här?:Länk och fungerar avrinningen i hålet där bromsservot sitter, kolla så att det inte står vatten där. FAF |
|
|
Koderna kommer tillbaka direkt när man nollar tyvärr. Länken var till M57, på N57 sitter relät på motorn om jag fattat det rätt. Åt passagerarsidan till. Dränering ser ut att vara som den ska på båda sidorna vid vindrutan. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Undrar hur många ggr jag ska säga spola aldrig vatten under huven på en modern bil den är inte byggd för det. Trasiga glödstift förstör ofta glödmodulen räcker kanske med att det var fukt runt glödstiften efter tvätten, du får väl byta glödmodulen och se vad som händer. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Om jag förstår dig rätt finns det väl en risk att ett trasigt glödstift kan ha sönder även den nya modulen och då är det väl inte så bra att sätta dit en ny, utan nya glödstift? Jag vill såklart byta så lite som möjligt, men bör jag byta allt så får det bli så. |
|
|
Ingen som kan ge lite råd kring detta byte? Stod på en sida att man inte får blanda olika märken. Gäller det bara att det inte får sitta olika glödstift från olika märken eller måste även boxen vara av samma märke som glödstiften? |
|
| Byt alla glödstiften samt glödmodulen så funkar det och du slipper tråkiga efterspel grejjorna sitter lite halv trångt till= man fixar gärna allt på en o samma gång. Har ägt några BMW dieslar alla med samma problematik som ovan. | |
| Glödstift är inte dyra om man köper från rätt ställe (Tyskland typ 100kr stk). Stiften bör väl vara av samma sort men relä o stift borde inte behöva vara samma. | |
|
Jag har en Beru glödstyrdon som jag köpte beg från bilskrot i sverige som jag inte kan använda, det verkar finnas 2 olika skarvdon på enheten (1 litet platt ovalt och 1 större skardon där 2 av hörnen är rundade). jag fick naturligtvis fel. Det verkar inte givet vilken modell som sitter i bilen. Du behöver kolla det innan köp. Den här BERU 6-zyl har nr 8 519 47202 , 0 522 140 104 tillverkad 14 stämplat. Behöver du den blir den inte dyr. FAF |
|
|
Ok, det blir byte av både stift och modul... Tack för input! Lutar åt skruvats prylar pga rea. Så Beru modul och Febi glödisar. FAF: Det är ett annat nummer på Skruvats box, skulle den inte passa kikar jag vad som satt original och återkommer ifall din passar. Bökigt med flera varianter, det ser bara ut att finnas 1 när jag letat... |
|
|
Jag trodde också att det bara fanns en variant. FAF |
|
| FAF: Köpte du sedan BMW original eller hur fick du tag på rätt box? | |
|
Jag hann aldrig byta, brukar följa säljsidor på blocket och så var det kört, bytte bil innan jag hann med bytet. Jag märkte dock aldrig av LIN kommunikationsfelet ens på vintern. Kanske berodde på att glödstiften var bra (inga felkoder på dom). FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.