|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
@Pula Serviceboken säger ingenting, vet man hur det fungerar i branschen så kan jag berätta massor med saker vanligt folk aldrig skulle drömma om. Låt säg så här, stämplar kan du köpa även från seriösa ställen. Du måste lita på den egen kunskap om hur fräsch bilen är. |
|
|
Nå er det lite enklare med BMW, historikken finnes i fasta og evt i AIR. Ikke så helt enkelt å jukse med det. |
|
|
Skandal att inte BMW tar ansvar för de här dåliga lagren. Om jag har fattat rätt har det 2 orsaker : 1 materialvalet i lagerhalvorna 2 toleransen (för tight) Båda är att betrakta som konstruktionsfel av tillverkaren. |
|
|
@lanab Det du påstår är sjukt. Försöker tolka det du skriver: Ägaren till en lågmilad M6a, värde för 7år sedan ca 450k, skulle alltså ha en kompis som jobbar på en BMW verkstad. Ägaren skulle strunta i att göra servicen på sin dyrbara bil och betala kompisen för stämpeln i serviceboken som även gör en registrering på en arbetsorder i BMWs datorsystem. Du får ursäkta lanab, men den har jag svårt at tro på. Däremot Kalle eller Hassan som haft sin M6a i ett halvår när servicen närmar sig och K/H tänker sälja iaf, ja då kan det komma en stämpel i boken från Ali-baba o svenne vi servar allt;) EB |
|
|
Pula och Lanab: Sanningen ligger nog någonstans mittemellan det ni båda säger. Att det finns ägare som fuskar med service är självklart. Att det finns samvetslösa bilverkstäder som kan skriva falska stämplar är också självklart. Att det gäller även en mycket exklusiv som haft en rik ägare (åtminstone det första åren) är lika självklart. I och med det så vet man inte om serviceboken stämmer. Därför måste man lita till sin egen förmåga att bedöma bilens skick. Precis som Lanab säger. Något som folk inte riktigt förstår när det gäller att köpa en begagna bil av en privatperson är att det är nästa viktigare att undersöka ägaren än bilen. |
|
|
Eh.. njae. Att en rik person skulle vara sämre på att lämna in bilen på service än förorts-Niklas med kepsen åt fel håll. Den paradoxen går liksom inte ihop. Men, what ever. Lämnar det spåret nu. Det jag noterade nu är att det står i serviceboken att motorn är utbytt 2007 på 1880 mil, men det kanske är fake;) Det betyder att motorn gått 5720mil. Nu är den helt plötsligt ett fynd, @westersund;) EB |
|
|
@Pula Som sagt du vet ingenting hur det funkar i den riktiga världen men du kan fortsätta tro att allt är sanning i det du läser i en servicebok, jag kan tala om för dig att korruption finns överallt idag och inte bara stämplar men även bilbessar. Men det är så det funkar..jag försvarar inte det hela. |
|
|
Er helt sikkert kjeltringer som faker serviceboken. Derfor er det nok lurt å sjekke info som ligger i BMW systemet. Keyreader, Ispa Next og Air. Like viktig som historikken er kanskje å få en kjensla for tidligere eiere. Jeg bruker altid tid på å spore opp alle eiere som har eid bilen. Helst vil jeg snakke med de. Er dette er seriøs voksen kar, eller er det en 20 åring som har kjøpt seg morrobil for å herje med.... |
|
|
Så förutom att gamla M6an är en komplicerad bil med en hel del dyra komponenter som behöver bytas ut lr repareras ska vi härmed lägga till: Av BMW verkstäder över hela landet (inkl Jarls i skåne) är korrumperade och att det är vanligt förekommande med falskstämplade serviceböcker till M6an. Att bilprovningen i hög grad i Sverige är korrumperad och släpper igenom icke godkända M6or mot betalning. Då blir det ännu tydligare varför folk är så rädda för att köpa en gammal M6a. Jag vet inte vilken värld du bor i lanab, men det låter inte som ett trevligt ställe. Belarus? EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.