AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.833

Varför är folk så rädda av att köpa en äldre BMW M6?

Sida 2 av 4
Er det noen her som har vært å sett på bilen og fått et inntrykk av firma som sørger bilen. Jeg har sjekket opp historikken frem til siste eger solgte den i April 2020. Det jeg ikke vet er hvordan bilen hat blitt behandlet hos selger. Risken er jo at det er mange som har prøvekjørt bilen og herjet med den på kald motor, testet Launchkontroll mange ganger etc.
Flash007,

Bilen ser fin ut med undantag för en del små stenskott i fronten och småmärken i vindrutan, samt däck monterade från 2013.
Förhållandevis slitna bromsskivor med avseende på miltalet.
Slitage på koppling/svänghjul okänt (går fort om bilen körts i automatläget)
Slitage på vevlager okänt?
Dags för byte av samtliga vätskor/oljor
Buffert för gasspällspotentiometrar, nytt batteri, hyudraulpump osv.
Om du tänker köpa bilen, så reservera gärna 50-100k för ovanstående.
Lycka till!
Takk for input. Var ikke klar over slitasje på bromskivene. Steinsprut front og ripe på bakfanger kjente jeg til. Også klar Iver at bilen nå ha en fullservice, det har jeg budsjettert med. Viste st dekkene var gamle, men ikke at de var så hamle. MEN, viss det fremdeles er mønster igjen på 7 år gamle bakdekk på en M6 så er ikke bilen kjørt hardt👍 Da hadde de dekkene vært utslitt for lenge siden. I 2013 var bilen kjørt ca 2000 mil. Har snakket med de 2 siste eiere også, voksne mennesker som har tatt godt vare på bilen. Det har ikke vært noe problem med bilen siden 2013.
Det jeg IKKE vet er hvordan den har blitt behandlet hos forhandleren siden april
2020. Oseriøse provkjøringer etc ....
Tror ikke rådelager er et problem på lang tid. SMG/kopling er et usikkert kort, samme med f eks vanos og diverse andre saker. Uansett så får jeg motor/gir havari forsikring på den. Da er det nok relativt safe.
Hva mener BMW miljøet om prisen på bilen?
Lasse Karlsson
Skönt att man inte behövt fundera runt detta! Har aldrig varit aktuellt med den "gamla" M6:an, då jag tycker den är så urbota ful! Men det är jag det!!

HA DET!

modolasse
Lasse:
Nu ska man inte mata trollet men du måste vara Autopowers största mupp.
Som vanligt tillför dina inlägg ingenting.

Himla tur att du inte spekulant, nu vet vi det.
Det var en e64 och inte e63 jag åkte omkring i;)

Flash007@ Det är en cabrio man ska köpa och en med så låga mil som möjligt.
Jag rekommenderar dig att vänta till PUD644 dyker upp till försäljning;)

M3//Roby@ Närmare 100k bör man ha. Ändå billigt, allt är relativt.

Jag är på G att köpa en manuell R8 V10, och bara kopplingsbytet på den hos Stertman går loss på 85k om allt går som det ska. Det är sällan allt går som det ska på en verkstad;)

Inte sällan landar notan på uppåt 200k när delar i bakvagnen på de tidiga -09 - -11 måste bytas då de är för klent anpassade för V10an.

EB
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Lasse Karlsson: Skönt att jag inte behöver konkurrera med dig om budet...

Håller dock inte med om att det är så mycket bättre med en cab än en coupe - smaken är ju olika men köper man en M6 så vill man nog åka fort och en cab har svårt att konkurrera med en coupé när det gäller väghållning - och i detta fall även acceleration då caben väger drygt 200 kg mer.
Jag körde min i 250 på E4an å det är ju ganska fort;)

Dessutom är fartkänslan en helt annan i en cab. Prova AlexK;)

Ingen bryr sig egentligen om 0-100 iaf och det skiljer 0.2 eller nått, nej det är ju 80-200+ som är det coolaste med denna bil.

Såg nu att de inte fått den svarta lågmilade -09 såld och den blir nog tyvärr stående ett tag till.

Flash007@ Köpte du den röda?

EB
@Pula Nope, men jeg vurderer sterkt den sorte 09 som står i Stockholm.😀
Hva tror du om prisen? Den har jo stått for salg siden i april.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Mest troligt pga utseendet, skräckhistorierna och svårsålda (den dagen man ska sälja).
Lasse Karlsson
Phoenix M3!

Du kan ju på allvar inte mena, att dina egna inlägg, heller har nån relevans! så där är vi nog ganska lika!

Och okej då! då blir jag jag Forumets nästa största mupp! näst efter dig! för du slår mig med hästlängder!!

Otroligt märkligt , att man inte får ha en åsikt på detta Forum, utan att bli "uthängd"!! Som jag skrev Phoenix M3!! så var det jag, alltså jag som hade åsikten att gamla BMW M6 är "urbota" ful! o det står jag för! JAG tycker att den är jä...... ful, o det får jag tycka utan att du, ska komma o kasta skit!!

Men visst! man ska ju inte ställa för stora krav! Du är väl inte, så pass kunnig i Svenska , så du förstår vad jag skriver!! Eller??

modolasse
På vilket sätt tillförde ditt inlägg diskussionen något?

"Varför är folk så rädda av att köpa en äldre BMW M6?"

Menar du att det är för att de är "fula"? Är det därför ingen köper bilarna?

Om du på allvar menar att du var seriös där, ja då är du en riktigt speciell gubbe.
Flash007@ Den var till salu för 379k för bara en vecka sedan och det var ett bra pris.

Som jag ser det så är det bara kolfiber-panelerna som saknas.

Den tidigare ägaren hade den ute på försäljning i över ett år innan han tröttnade och sålde den för ca 330k till OptimalCars, där den nu står.

Det som inte är så bra är att den haft 10 ägare varav 4 är privatpersoner. Den har vid några tillfällen sålts inom bilhandlarkretsen.

Viktigast är ändå service historiken. Den ska vara servad vid minst 5 tillfällen och 200mils inkörnings servicen måste vara gjord.

Det man inte vet såklart är om alla ägare varit noggranna med varmkörning innan hårdare varvning samt hur många LC som har gjorts. Jag tror att det sistnämnda kan kollas i bilens dator (rätta mig på den).

Jag skulle inte vara rädd för att köpa, också med tanke på att det är en av de sista tillverkade.

SMG lådan är hur skön som helst när den funkar som den ska. Smäller i växlarna som en manuell låda.
Blir bara mer och mer sugen på en själv ju mer jag skriver. Måste sluta nu;)

EB
@Pula
Har snakket med de 2 siste agare som har eid bilen fra 2013 og frem til april 2020.
Den skal ha service i oktober 2020 og resten av servicehistorikken er ok. Jeg mangler Dock info om innkjørings servicen. Skal sjekke med Forenade. Sist eier forsøkte å selge den for 350 uten å lykkes og jeg tviler vel på at bilen er salgbar for 379. Spesielt ikke nå siden den har stått hos optimal siden i april.

Litt kjipt at den er nesten helt uten utstyr, men det viktigste er st bilen er teknisk i hos stand.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...om bilen har stått osåld i ett drygt halvår hos en handlare, så är det något knas - antingen på bilen i sig eller priset de begär...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lycka till.

EB
Lasse Karlsson
Phoenix M3!

Absolut! där kan du ha en poäng! just i detta fall , kanske min poäng inte var riktigt seriös! Men att jag är en mupp, bygger du ju på att , jag aldrig! är seriös i mina inlägg. Hur f.. vet du det?? har du koll på alla mina inlägg?? I så fall, vill jag beklaga! då det troligt finns tusentals trådar i detta Forum, att göra inlägg i! o ska du hålla koll på alla mina! ja! då har du i stort inget annat liv!!

Sen vill jag bara kommentera, att visst kan det finnas en poäng(o då även kanske en seriösitet, i din värld) i mitt inlägg! Om så i detta fall BMW M6(gamla) är svindyr i drift! är kass, i många delar kvalitetsmässigt(så verkar det vara map alla sånna inlägg!) svindyr att försäkra! osv, osv! Ja! då har jag jä..... svårt att se att nån skulle vilja köpa den, då den dessutom är så jä... ful!

modolasse
Huruvida en bil ser ut är ju rent subjektivt Lasse, du kanske missat det?
Jag har svårt att tro att om man är sugen på en E63/E64 så tycker man nog säkert den ser bra ut också, eller?

Klart du får tycka exakt hur du vill, men jag tror ju inte att bilen inte säljs för att du tycker den är ful?

Jag tycker den är mycket snyggare än den nya M6 du köpte t.ex. Jag såg den tom på blocket i flera omgångar och trots att du sänkte den (rätta mig om jag har fel) typ 300.000:- så ville ändå ingen ha den? Det måste nog vara för att den är så djävulskt ful va ;)

@Lasse

Borde inte ge mig in i detta men ibland orkar man inte med vissa....

Du kan väl inte tycka att din X5M är snygg på riktigt? Finlandsfärja på fyra hjul, värre penisförlängare får man väl leta efter....om det är nån generation som faktiskt hållt sig över tid och som blir bättre med åren så är det designen från Bangles eran......
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
6-serien är en framtida klassiker om den inte redan kan ses som en klassiker med framtida värdeökning. Tyckte inte om designen när den kom och var skeptisk till Bangle men med tiden har hans design vuxit i mina ögon. Den enda bilen jag har svårt för från Bangles tid är 7-serien (E65). 6-serien kommer gå till historien som en av de mest unika designerna från 00-talet. Och med kombinationen V10 sugmotor kommer den vara än mer unik i ett historiskt perspektiv med tanke på hur få bilar som tillverkats med 10 cylindrar. Är själv sugen på en M6 cabriolet för att maximalt kunna njuta av motorljudet (även med cabben uppe och bakrutan nedhissad). Hade helst velat ha en manuellt växlad m6a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.