|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
och därmed även svårsålda? Jag ser att en del ligger ute länge på blocket. Den lite mer kända problemet är väl rod bearings replacement av det jag har titta på men dessa går väl under maskinskada? Alla M-bilar har väl sina problem eller är S85 motorn en egen kategori? har bilen servats enligt plan borde det väl vara ganska safe att äga en sådan 1-3 säsonger och sälja vidare? | |
|
Kort hållbarhet på koppling Svag växellåda Svindyr försäkring Stöldproblem osv |
|
| Hög förbrukning. Nybilsköparen kanske inte påverkades så mycket av 1,6l/milen som man läser om. Men i den prisklass de ligger i idag är det mycket. | |
|
Motorerna är starka överlag, som du säger så är det stora problemet vevlagren och de måste bytas om det inte är gjort för det är bara en tidsfråga. Växellådan är inte rolig i stadstrafik och kopplingarna går hela tiden, men det beror mest på att den är en bil som oftast körs hårt av ägarna, inget konstigt, rent slitage. Försäkringen är inte speciellt hög(runt 9000:- för halv) och dom är så pass gamla att stöld är ett mindre problem idag. Det är mycket bil för pengarna, se bara till att kolla vevlagren, en av dom sista riktiga BMW. Köper man en M bil av denna kaliber är nog inte förbrukningen det primära. Som alla bilar på denna nivå är det bra om du kan mecka själv med det mesta, annars är det risk det drar iväg lätt |
|
| Vevlager, smg-lådan är rätt outdated så att säga och tvivelaktig ägarhistorik och grishög försäkring gör nog att dom flesta skyr dom som pesten | |
| Därutöver andra fel som också är jobbiga/dyra och relativt frekventa - spjällmotorer, vanos-ledningen, bränslepumparna, diffen, m.m. Har ägt en m5 e60 så det är egna erfarenheter, trevliga bilar i övrigt dock såklart :) | |
|
Driftskostnaden kan vara hög för bilmodellen och det gör tyvärr också att många exemplar inte vårdas/servas/repareras som de skall och det kommer surt efter i form av dyra reparationer senare i bilens liv. Som någon uttryckte det i forumet för många år sedan: Bilköpet är bara inträdesbiljetten till nöjesparken, man ska ha råd att roa sig när man har kommit in också... ;) Det är väl dessutom en bilmodell som frekvent privatimporteras och många sidoimporterade bilar har en tvivelaktig historia där det "sminkas upp lik" till höger och vänster...sådant smittar av sig till seriösa objekt hos många köpare - dvs. bilmodellen får "dåligt rykte". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den är ju inte jättevacker heller.. (svär jag i kyrkan nu? ;) ) | |
| Ljudet, Ljudet m rätt system i de maskinerna är ju värt minst 250 000:- bara det. | |
| Hade en svart M5 V10 här i stan för en 2-3 år sen, han låg och drog vid varje stopp o trafikljus, värsta ljud jag hört i en M5 lätt, förstår att motorn är ett ’Masterpiece’ som är framtagen ihop m F1 Williams, | |
|
framifrån ser den ut som vilken M-bil som helst...bakifrån är nog inget vidare..ungefär som E60 M5. Försäkring, förbrukning bryr jag mig inte om faktiskt. Den ligger i princip som en F10 M5 men där är det ingen som bråkar om det. @daniel123 det du nämner bör väl gå under maskinskada? Förutom smg lådan dock. Om vi bortser från hur ful bilen är och hur dyr det är med försäkringen bla bla bla..vilka köper en M6? Det är i alla fall inte förortsgrabben/killen som bara vill ha en "M" bil. En sväng vid järvafältet en sen lördagskväll så ser du bara en massa RS bilar, följt av AMG c63:or...sist men inte minst M3:or..helst E92, inte M5 dock dessa är "som M3:or men dyrare". Om jag kollar historiken på de flest äldre M6 så är det Kjell och Peter som har ägd de. Jag skulle säga att M6 e63 är en riktigt entusiastbil och inte numero uno när man vill ha en "M-bil". Har en bekant som köpte en 2016 M3 F80 bara för han tyckte om färgen, noll koll på historiken eller skick..saphire orange tror jag den heter. 80% av alla som köper M-bilar gör det säkert för varumärket...men den diskussionen tar vi en annan dag. |
|
|
Hur många år och/eller täcker vagnskadeförsäkringen/maskinskadeförsäkringen? Pratar vi "äldre" M6:or, lär det inte finnas några försäkringar som täcker rena maskinskador i motor/växellåda etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det beror på, 10 år eller 12 000 mil (IF), finns andra som kan försäkra en bil upp till 15 000mil. Det där med försäkring är lite lurigt, kollade upp en bil en E92 som hade 12 000 mil och det var inga problem att få maskinskada. Kollade även en annan E92 med 9000 mil men där ville samma försäkringsbolag inte alls försäkra maskinskada...bägge bilar 2008. |
|
|
Folk är rädda för att köpa dessa bilar pga. - Mycket dyr försäkring - Relativ hög fordonsskatt i förhållande till värdet på bilen - Mycket hög bränsleförbrukning, räkna på 1,6l /mil vid blandad körning och över 2l/milen vid inspirerad körning Lägg därtill alla felkällor på dessa bilar som tenderar ge skyhöga reparationskostnader, särskilt om du inte känner ngn duktig BMW mek. Tveksamt om ngt försäkringsbolag tar på sig byte av vevlager, hydraulpump för SMG, vanos strul, kopllingsras, svänghjul, gasspällspotentiometrar etc på "maskinskada" på en 15 år gammal bil. |
|
|
Körde en M6 e63 under 3 år utan några som helst problem. Bara på sommaren men ändå. Bilen hade nybytt koppling. Visst ljudet är magiskt även med original avgas, framförallt om det är en e63, men man tröttnar rätt snabbt på att ligga över 5k varv hela tiden och det är då som soppan flödar ohämmat ur tanken. Det är en den enda nackdel med bilen tycker jag, att inget händer under 5k varv. Skulle jag köpa en e63 igen? Absolut, med mauell låda! ska visst finnas ett hundratal WW och nästan alla i US. Vill man ha en US bil? NEJ!!! EB |
|
| Jag tycker Bmw har bra kvalitet på sina kopplingar. Snackade m en i usa som hade en Murcielago, visst V12/640hk 4hjulsdrift men hade bytt koppling 5ggr på 3000mil, men det var en som höll på m burnisar osv. 60-70k varje gång i kostnad | |
|
Om du med äldre M6 menar E63 och E64 så lär det knappast finnas några som har maskinskadeförsäkring kvar. De flesta bolags maskinskademoment upphör vid 8 år/10 000 mil vilket som nu inträffar först. Det kanske finns något bolag som har ännu längre men det lär vara få. Anledningen att folk är rädda för M6 är nog att de hört talas om svindyra reparationer, höga försäkringspremier med mera. Jag tror inte stöldrisken är så speciellt hög. Ska man stjäla en bil för att begå bankrån eller gängbrottslighet så stjäl man nog en driftsäkrare bil än en 10-15 år gammal M6. Tvivelaktig ägarhistorik är nog en annan anledning. Själv köpte en M6 E63 i våras och har haft sjukt kul med den. Men vem vet vad som händer med den nästa gång jag är ute och kör. Då kanske vevlagren börjar gnissla... |
|
| @pula intressant inlägg om det där med varv/min | |
|
Det här kan vara ett riktigt bra köp. Bara kolfibret som saknas. Länk EB |
|
| @Pula: Slitaget på förarstolen känns dock inte hundra på en 7000-milare. | |
|
Reagerade på det också, men BMW har känsligt mjukt skinn i M6an och förarstolen på en lågmilare där man går i och ur mycket ser ganska snart ut som på den bilen. Speciellt om man inte är noggrann när man sätter sig utan bara hasar ner i stolen, usch! fy! På en ljus klädsel blir det inte lika iögonfallande, men skulle tro att det fanns på min med siverstone lädret. 6 ägare (3 brukare) och inget konstigt med historiken, full servicebok och ingen dold skylt;) EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.