AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.612

Lufta bromsar på bmw e60

co
25
colten 1860

bmw 525 E60
Hej ska byta bromsslangar bak på min e60 men när ja kollar lite så ska man tydligen behöva dator för att lufta bromsarna ,,,
Är det verkligen så ? Eller finns det knep att lufta det på anna sätt
Någon som vet / har provat
Hej,

Vill nog avdramatisera det.

Så länge du inte låter systemet tömmas, utan ser till att bromsvätskan någorlunda hindras flöda - och särskilt ser till att behållaren aldrig töms - är det lugnt med en vanlig luftning efteråt.

Bara om du får luft i (rören till) ABS/DSC-enheten, krävs det "dator-luftning".

/Lennart
co
25
colten 1860

bmw 525 E60
Ok bra , spelar det någon roll i vilken ordning man luftar ?
Nej. Men du kan ju byta slang på och lufta en sida i taget, så att du inte öppnar för mycket på en gång och riskerar göra bort dig.

/Lennart
Transocean
Det vanliga är väl att man luftar HB, VB, HF,VF

TS avser att bara jobba med bakbromsarna.

Den föreslagna tågordningen gäller väl främst vid byte av bromsvätskan och siktar på att få ett så fullständigt byte som möjligt (utan att först helt tömma systemet).

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Skaffa en bromslangtång innan du börjar så miniminar du luftningen räcker med bakhjulen. Trycksätt behållaren med lämpligt vertyg finns som man ansluter till ett hjul dock inte högre tryck än 1.5kg .

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du pressar ner och låser bromsen i nedtryckt läge, blockeras flödet från huvudcylindern och då minskar mängden vätska som rinner ut vid slangbytet.

En annan metod är att man tar en tunn engångsgummihandske och lägger mellan bromsvätskebehållaren och locket för att skapa en lufttät spärr - då får du också ett minimalt flöde.

Jag gjorde båda sakerna när jag bytte oken på E46:an - blev minimalt flöde ur slangarna.

Bromsslangstång tycker jag personligen fungerar rätt dåligt då bromsslangarna idag är så hårda och stålarmerade och därmed svårkomprimerade - man riskerar dessutom att skada en halvdålig slang invändigt genom att pressa ihop den.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.