AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.962

Eftermontera infällbar dragkrok

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej, Min G11 (730d, 2016) saknar dragkrok och jag behöver montera en. Tittat på en Westfalia demonterbar, men även funderat på om det inte går att eftermontera en elektrisk in/utfällbar original? Verkar ju finnas ett antal för ca 3-400€ på Ebay. Någon som har lyckats eftermontera och koda in en?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är också intresserad av möjligheterna gör detta. Westfalia avdragbar känns inte som ett lockande alternativ. Har det på andra bilen, och den strular mest känns det som.
Att ringa Bmw och kolla vad dom tar för att montera en elektrisk känns inte ens värt frågan.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Att låta BMW eftermontera en el-in/utfällbar på E91 kostade ungerfär 20kSEK, för några år sedan. Har svårt att tro att priserna gått ner, tyävrr

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
BMW verkar ta runt 8000 + tid för en avtagbar (Ej elektrisk)
Länk

så lär landa på närmare 13000

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ring Lasse om dragkrok han monterar hemma hos dig och det är 100% seriöst han har vart verksam länge. Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Elektrisk för ca 12k + beräknad 4,5tim monteringstid. Länk
Då borde vi hamna nånstans runt 20k som tidigare nämnts.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Håller med om att LAsse på dragkulan är seriösast i Sverige på att montera drag hemma. Rätt elsatser och inga felmeddelanden mm. Monterade på en X3 35i vi hade.
Mvh
Asken
thekinglives
Njae Googla Lasse först, sen ring om det du läser känns betryggande. Att ett gäng här inne är saliga över hans kunskaper säger inte mycket.

För att svara trådskaparen. Inga problem att montera en originalkrok, Den måste dock "kodas" in, görs lätt av BMW men räkna med ett par tusenlappar för detta.
Alternativt om någon annan har rätt utrustning för detta, kolla med BMW retrofit.

Men tänk till ordentligt innan du anlitar Lasse på en tekniktung G11, kan bli dyrt, och
är det något Lasse inte är bra på så är det just reklamationer...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har eftermonterat original elkrok på F30 och det gick utan större problem. Det enda som ställde till det en del var att min bil inte stämde 100% enligt monteringsanvisningarna. Men det gick att klura ut ändå.
BMW kodade in den för drygt 1000kr.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Mats vad gick det på ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Montera ett vanligt drag med avtagbar kula.
Dom där elektriska skapar bara problem efter en tid. Om du tänker behålls bilen länge.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker dom flesta avdragbara inte heller är någon höjdare med tiden. Men kanske bara haft otur?
Har Westfalia på båda bilarna med avtagbar krok. Aldrig problem men tar av kroken då den inte används. Görs inte det blir det problem!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tack för alla svar och förslag!
Har haft demonterbara krokar av olika modeller under ett antal år på mina fordon, och har med åren tyvärr blivit lite för lat för att krypa under bilen ;)

Om man nu ändå skulle försöka sig på att eftermontera en begagnad elektrisk krok, hur ställer sig då besiktningen till installationen vid nästa kontroll? Ska man inte kunna uppvisa dokument på kroken samt monteringsanvisning? Eller är det inte aktuellt längre? Eller kan BMW/Westfalia hjälpa till med dokument?

Om man lyckas få med kontrollboxen (71606889589) och kabelsatsen till släpkontakten på den begagnade kroken så verkar bara återstå tryckknappen för manövrering, eller har jag missat ngt? Finns en förberedd kabelstam för inkoppling till kontrollboxen? Antager att det också måste dras en kabel till säkringsboxen? Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om jag minns rätt från när jag lät BMW eftermontera på min E91 så finns inga kablar fördragna på BMW. BMW anser det antagligen billigare att hålal read på olika kabelhärvor medan vissa andra bilmärken lägger dit alla kbalar i alla bilar och får en enklare logistik.
Man måste ju inte längre kontrollbesikta om bilen då man eftermonterat krok, är ett antal år sedan det försvann, men har man en avtagbar ska man kunna ta av den vid besiktning. Tror inte längre krok står i regbeviset heller längre. Besiktaren kan säkert ge anmärknign om kroken ser dålig ut men tror det är låg prio på att kolla att kroken sitter bra, men lyckligtvis här man inte om så många olyckor med tappade släp.
Hade eftermonterad westfalia på E46 touringen och det funakde bra för mig - var dock flitig med att ta av och på och desutom sätta skyddsproppen i hålet då kroken var av.
På E91an är jag nog lite lat och har den mest utfälld, lite eftesom jag inte kan fälla in med gummihatten på.
På min E46 försvann skruvhålet till dragöglan, det täcktes över av någon balk till kroken så kroken fick vara dragögla om nosen skulle hamna i diket så det är bra att ha kroken med sig i bilen - fick med en bra frigolitcirkel som låg bra i mitten av reservhjulet.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.