AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.669

Bränslepumparna får ingen styrsignal från styrsystemet på BMW 850i 1991

Sida 1 av 2
jo
8
joesto
BMW 850i -91
Ford S-Max -08
VW Sharan -12
Dodge Dakota -00
Hej!

Min BMW 850 går väldigt dåligt, och det har visat sig att bränslepumparna inte går. Jag har felsökt och det verkar som att det inte kommer någon styrsignal till bränslepumpreläet. Då har jag hört att vevaxelgivaren måste ge signal annars startar inte bränslepumparna. Jag har mätt resistansen på vevaxelgivarna och båda är på ca 550 Ohm. Jag har också nyligen bytt tändkablar och köpt två kabelsatser till M20 och kapat två kablar för att montera givaren som sitter runt en tändkabel på varje sida.
Nu är jag osäker om den skarven blev dålig.

Behöver styrenheten signalen från tändkabeln för att bränslepumpen ska gå?
Är det något annat som kan få styrboxen att inte köra bränslepumpen?

MVH
Joel
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det där låter oerhört komplicerat - är du säker på det du skriver eller är det inte så enkelt bara att bränslepumpen/arna är sönder? Har du plockat bort dem och lagt på 12V och kontrollerat att de funkar?
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Du har ju faktiskt oxå 2 bränslepum relän och 2 bränslepumpar, gör som Alexander säger kolla att pumparna inte har lagt av.

Ma
3
Mats Wigert
E12 528i, -81
E31 850i, -91
På Youtube finns mycket att kolla och komplettera de skrivna instruktionerna.
Dessa två länkar ger ganska bra insyn i vad och var göra det som föreslås av Alexander K ovan.

Med fortsättning:

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Har du kontrollmätt den kapade/skarvade tändkabeln?Optimalt värde ligger på 6,33 mellan hattarna!
Annars med läge två på tändnyckeln så bör du höra att pumpen går igång.
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Har grubblat lite på kammarn under dagen!
Ponera att det gick bra med kabelskarvningen o att du har rätt ohmtal mellan hattarna o förutsatt att pulsgivaren funkar,då skulle jag släppa tändsidan o gå på pumpen.Motorn går inte jättedåligt om låt säga en cylinder faller bort,märks knappt!
På min 91:a har jag en pump o var där o grävde i början på sommaren(bilen gick riktigt dåligt)
Visade sig att pumpen funkade utmärkt men slangar o den lilla filtreringspåsen var mer eller mindre dissintegrerade,bytte allt gummi o påse o även bensinfilter,nu går den som en dröm!
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tillägg,du skrev att motorn går dock väldigt dåligt!
Om pumpen står still så går den inte alls!
Mvh Dic
Har du vänt sensorerna du flyttade över åt rätt håll? Mycket viktigt annars får man samma symptom som du har.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Här börjas det med pumparna och renoveras kablage:

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Mkt bra film!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Både den spanska projekt-killen (Projekt Malaga) och Nicks Barn är sjukt bra!
jo
8
joesto
BMW 850i -91
Ford S-Max -08
VW Sharan -12
Dodge Dakota -00
Hej och stort tack för alla svar.

Jag har testat bygla båda bränslepumpsreläerna och då går bränslepumparna och reläerna har spänning till spolen men inte jord (som den får från styrboxen). Jag har testat relät och de andra reläerna bredvid styrboxen. De fungerar.

Som Dic skriver borde den inte gå alls, men den har gått väldigt dåligt och jag besiktade den för att få avgasvärdena, då var syrehalten på 19,3% på ena sidan och 5,86% (lamda 1,35)på andra sidan, och det tyder på för lite bränsle. :) Den gick att köra till och från besiktningen men har efter det inte gått att starta.

Jag ska kolla youtubeklippen ikväll.

Några frågor:
Går bränslepumparna i läge två på tändningen som Dic skriver?
Går det att se vilken väg sensorn på tändkabeln ska vara som Backard skriver om?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kan inte exakt hur det fungerar på m70 snurran men normalt är det så att pumpen går något sekund när man slår på tändningen för att sedan stanna. När sedan startmotorn börjar snurra så går pumpen igen och gör det tills motorn slutar snurra eller tändningen slås av. Det är databoxen som känner av att motorn snurrar och styr reläet till pumpen.
På m70 finns det två av allt.

Motorn kan omöjligen gå alls utan att minst en pump går, trycket försvinner på några sekunder utan pumpen. Ditt problem ligger troligen inte i hur pumparna styrs.

// Magnus

jo
8
joesto
BMW 850i -91
Ford S-Max -08
VW Sharan -12
Dodge Dakota -00
Hej!

Jag såg den spanska projekt-killens video (Projekt Malaga), där säger han att motorn inte går om tändkablarna med sensorn är av och han säger också att riktningen på sensorn är essentiell. Jag kollade mina sensorer och de är vända åt olika håll på var sida. :) (Jag slarvade tydligen när jag bytte kablar). Jag tog ut kablarna på ena sidan och mätte kabeln med sensorn, som inte fungerade. så jag måste fixa den. Det skulle vara kul att veta vilken väg sensorn ska vara.

Sensorn:
Länk

Jag har googlat lite bilder på sensorn men många ser annorlunda ut, om någon har en likadan så kan ni gärna meddela vilken väg er är.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Om du har tillgång till kompis som kan spraya startgas i luftintaget vice versa på bägge sidor samtidigt som du försöker starta,då borde du få en indikation på dels bränsleflöde eller sensor som inte riktigt vill vara med.Det som Malaga nämner att sitta åt rätt håll var nytt för mig.
Mvh Dic
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Jättebra bild du skickat men åt vilket håll har du tändstiftshatten resp. fördelarlocket??

Fördelaren ska sitta till vänster på din bild. Hålet i sensorn är svagt koniskt, sidan som är lite mindre ska sitta mot fördelaren, stora sidan mot tändstiftet.
jo
8
joesto
BMW 850i -91
Ford S-Max -08
VW Sharan -12
Dodge Dakota -00
Stort Tack!

Då monterar jag den rätt väg, och jag tror jag måste löda fast hatten som ska in i fördelaren.

Jag meddelar sedan hur det går
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Rätta mig om jag har fel, men går pumpen verkligen att "styra"? Har den inte bara två lägen; full pumpning eller avstängd? Den är väl byggd för ha tillräckligt flöde på högsta varv och, bränsleöverskottet som inte förbrukas på lägre varv går väl tillbaka med returledningen?
Hur gick det med detta, lyckades du lösa problemet?
Hur funkar bränslepumparna? Är det två likadana med samma funktion?
En auk Bmw-firma trodde att ena pumpen var typ en ”nivåutjämningspump”.
Och det var stor prisskillnad mellan vänster och höger!
Men är inte pumparna lika och matar varsin motorhalva?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.