|
|
|
|---|---|
|
Hej, Får felkoder P0160, P0161 och P0420. Tänkte ta tag i det där under helgen. Vilken sensor är det där? Alltså vilken originalkod är det? Behöver hjälp så jag inte köper fel. Bosh givetvis. | |
|
Jag blir inte klok. Kollar jag på realoem så är alla fyra olika men kollar jag på amazon eller ebaysidor så verkar dom ju vara utbytbara. Stämmer det verkligen. Den här tex. Länk Här finns ju alla originalnummer, det kan väl inte stämma? Hasso, är du där? Kan du hjälpa här? |
|
| Vart köper jag en nyckel förresten? Så jag får loss den. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det vanligaste problemet jag sett är att man kan läsa ut felkoder, men att man inte vet hur man ska tolka dessa (eller inte ens har en översättning av felkoderna). Den officiella texten till ovan nämnda OBD II felkoder är: P0160 O2 Sensor Circuit No Activity Detected Bank 2 Sensor 2 P0161 O2 Sensor Heater Circuit Bank 2 Sensor 2 P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1 I SAE J2012 standarden (den standard som beskriver OBD II felkoder) kan man läsa hur banker och sensorer är numrerade. På just din motor (M54) så betyder bank 1 = cylinder 1,2,3 medans bank 2 = cylinder 4,5,6. Och för syresensorer och på just din motor (M54) betyder sensor 1 att det är upstream (före katalysator dvs den som reglererar) och sensor 2 att det är downstream (efter katalysator dvs den som övervakar). Så P0160,P0161 refererar helt enkelt till syresensorn efter katalysatorn (den som övervakar) för cylinder 4,5,6. Och P0420 refererar till cylinder 1,2,3. Den syresensor du länkar till är den rätta men det är den universella varianten där du får måtta och klippa och klistra ihop allt själv. Den universella varianten heter som du ser Bosch 0 258 986 505, medans original upstream heter Bosch 0 258 003 477 och original downstream heter Bosch 0 258 005 109. Men du har helt rätt i att den universella varianten (Bosch 0 258 986 505) passar både upstream och downstream för just DEN HÄR motorn. Den här motorn är lite äldre och här är både up- och downstrean syresensorer av den enklare språngtypen (dvs den kan bara rapportera om det är fett eller snålt men kan inte berätta hur fett eller snålt det är). I princip alla motorer efter denna använder sig av de lite mer avancerade "bredbandssyresensorer" för upstream och dessa kan inte bara säga om det är fett eller snålt utan kan även rapportera hur fett och hur snålt det är. Är du inte van rekommenderar jag dig att köpa original Bosch varianten. Det är inte säkert du behöver en speciell syresensorhylsa. Ska du ändåså kasta syresensorn så kan du bara klippa sladden och sedan få på din favorithylsa eller favoritringnyckel. Annars kan man i de flesta fall lossa kabeln och sedan trä hela kabel+kontakt genom ringnyckeln och lossa syresensorn på det sättet. Går ju såklart inte om syresensorn sitter på ett sådant sätt att man måste (eller helst vill) använda hylsa. Syresensorhylsa finns i välsorterade bilverktygsaffärer (men finns varierande kvalitet och det största problemet är att springan i hylsan gör att hylsan gärna öppnar sig och därmed tappar greppet hela tiden om en syresensor som sitter lite hårt). |
|
Bara för att förtydliga och för att eventuellt hjälpa någon annan framöver. Jag bytte sensorn på bank 2 sensor 2 så blev det löst. Inga felkoder kvar. Prisa gudarna...och rostlösare. Trångt och jäkligt att få bort var det. Lika att få dit den. Men det borde man vara van vid det här laget med den här modellen. Bosh-sensor givetvis. Besiktningen hade inte heller några problem med avgasvärden så allt frid och fröjd ett tag igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.