AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.102

Starspärr, ews. E46 320d 2001

Bo
3
Bolle94
E46 320d 2001
Hej kommer bilen att starta om jag byter ews modul och starlåset och tar nyckel från donator bilen, eller måste ews syncas med bilen med något program?

Om den skall syncas går detta att göra med cdp+/delphi/autocom?
Tacksam för svar
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har för mig att man behöver ta DDE,EWS tändningslås och nycklar från donatorbilen.

Syncning finns inte i cdp+/delphi/autocom.
Det behövs ett BMW specifikt program typ Inpa. (jäv) Länk

Men vad är problemet som föranleder detta?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Bo
3
Bolle94
E46 320d 2001
Har en reservdels bil med mera nycklar, skulle väl ha sluppit billigare undan så tänke att flytta dörr lås och allt (sönder på den e jag kör med) dock kan jag väl inte flytta över dde då det är från en 330 å har själv 320 :/ blir väl att bäställa nya nycklar och fixa låset på nåt vis.

Hur är det om man tar dde, ews av en annan 320d är det bara plug and play?
Tack för svaret annars :)
Hej,

Nu har jag läst på av rent intresse, eftersom EWS-systemen har haft en lång karriär med olika upplägg och det kan vara bra att vara lite förberedd den dagen det kanske händer en själv.

E46 har från produktionsstart EWS III (3.3).

Som Ola skriver, EWS, DDE och tändningslås med nycklar från donatorbilen behövs ovillkorligen här.

I första skedet kommunicerar EWS och nyckeln för att se om nyckeln är korrekt.
Om korrekt, går startmotorn.

I andra skedet utväxlar EWS och DDE koder enligt en tabell, som ursprungligen bränts in i EWS i fabriken och sedan från EWS irreversibelt bränts in i DDE.

Om korrekt, släpps bränsle fram. (På bensinare bränsle och gnista.)

Om bytet är plug and play, vet jag inte. Det skulle vara ganska olikt BMW att vilja ha det så, men med ovan gjorda bytet finns det åtminstone förutsättningar för en enkel kompletterande anpassning.

/Lennart
Bo
3
Bolle94
E46 320d 2001
Snackade med en bekant idag så borde gå att koda bort EWS ur DDE för alltid om man hittar nån som kan koda orginal boxen :)
Ja, det verkar vara en möjlighet. Googla "ews delete E46". Gott om träffar! :)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inom track day / motorsport är det relativt vanligt att koda bort EWS ur originalboxar (vet flera som gör det).

Kommer själv behöva göra det för min M54B30.

Nu pratar jag bara DME (bensin), för DDE (diesel) brukar jag aldrig reflektera över. Men det är samma koncept i DME och DDE, men det skiljer sig garanterat på vissa eller flera detaljer mellan hur man kodar bort EWS från DME vs DDE (de flesta som gör detta har bara gjort för DME men vissa kan kanske göra det även för DDE).
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Hade det varit en MS43 så hade det varit förhållandevis enkelt att modifiera ISN i DME så att den överensstämmer med ISN i EWS från donatorbilen. Jag har klonat flera MS43 vilket inte är överdrivet svårt. Tyvärr är det svårare att hitta information om DDE överlag än det är för DME, åtminstone Siemensprylarna.

Är det Bosch DDE i en sån där?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.