|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis bytt min gamla X3 F25 från 2011 mot en nyare F25 från 2017. Väldigt nöjd med bilen så långt förutom att den låter när man svänger, det är värst när man kör sakta men det kan också låta när man svänger i 50km /h. Låter lite som man gnisslar 2 gummimaterial emot varandra med en touch av elektriskt läte. Det är inte helt ologiskt att det är ett elektriskt läte då det är en elservo på denna, men ska de verkligen låta? Det var tydligen inte elservo på min gamla från 2011 som jag förstått det. En kille på BMW i Jönköping sa att det ska vara så, att de låter lite för att det är elservo. Jag tycker det är väldigt konstigt att man plötsligt på en nyare bil med nyare konstruktion få ett så störande ljud och att det blir så dålig känsla när man svänger. Jag har en BMW GT 330 från 2014 också, tror den har power steering som gör den lätt att svänga när man kör sakta och den låter inget men kanske inte har samma teknik. Nån mer som har nyare BMW med samma servo som har samma missljud eller är det tyst hos er? Jag har 1 års garanti så jag vill gärna få feedback om det är så att ni inte har detta ljud. | |
|
ingen som har missljud från elservon? Låter hela tiden när man svänger i lägre hastigheter, väldigt märkligt att det ska vara så på en nästan ny bil. Det har ju vart tyst och fint innan i många år, det är ju ett jätteminus för känslan när man kör om det ska vara såhär. BMW säger att det ska vara så, men jag ska försöka testa andra bilar de har och se om det är samma på dem. |
|
| Alla F25 har elservo, så om du upplever att den nya låter annorlunda när du svänger är det något fel. Min är från 2015 och jag har ett svagt "vinande" ljud när jag svänger i låg fart, men inga ljud alls i högre fart. | |
| Helt tyst i kupén när jag svänger (F25 2013), däremot hörst ett svagt vinande från turbon när man kör sakta och det är tst i övrigt. | |
| ok om det är samma på alla f25 så borde det vara fel, jag hade ju en från 2011 förut och den var helt tyst eller hade väldigt lågt ljud som man inte tänkte på, på den nya från 2017 så låter det tydligt och störande, kan inte tänka mig att det ska vara så men kommer gräva mer i det och testa flera andra på BMW i Jönköping så får vi se vad jag kommer fram till. | |
|
Hej Jag gjorde liknande byte som dig för ett par månader sen, Jag böt min X3 -13(13k mil) till en X3 -17(4k mil) och jag känner inte igen mig alls. Jag har inte hört något vinande ljud alls i någon av bilarna. I den gamla x3an hade jag variabel styrning och det har jag inte i den nya. Tycker som mejiro att jag kan höra ett svagt vinande ljud vid låga hastigheter men absolut inget jag har stört mig på och nya bilen är mycket tystare än den gamla och jag är väldigt petig så borde ha hört detta. Det är något fel på din bil. |
|
| Johan_junbay Hur har det gått för dig? | |
|
Har garantiärende för annan grej bokad i början av okt sen, tänkte ta upp detta med dem då igen. Om det är samma servo på min gamla F25 från 2011 som den nya från 2017 så måste det vara nått fel. Min gamla låter inget och den nya är man väldigt störd på hela tiden när man svänger i låga hastigheter. Har testat nån mer x4 och den var från 16-17 nånting och hade inget ljud heller. Håller med om att den lite nyare faceliftade x3an känns lite tystare och mer gedigen på nått sätt, man får känslan att de förbättrat den en del de åren. |
|
|
Nu har jag varit inne med den på BMW i Jönköping igen, dvs Holmgrens bil. Senast sa servicekillen att det är helt normalt, han ville knappt lyssna men körde in huvet i bilen och avgjorde sedan på 10 sek att det är helt normalt, det är så en elservo låter. Nu när den skulle in på annat garantiärende tog jag upp problemet igen och de skulle kolla på det, det var annan kille i kassan. När killarna på verkstaden sen kollade på det så höll de direkt med på att den lät fel och att styrväxeln måste bytas. Jag köpte bilen hos Bavaria i Gävle i Juli och har 1 års Premium selection garanti där exempelvis just styrväxel är uppradad som del som det är garanti på. Så det känns bra att de tar det på garantin. Sen tycker jag det är lite konstigt att en styrväxel på en 3 år gammal BMW strular, iofs har den gått 15 000 mil. Men man undrar var det var för tomte som tog emot mig första gången. Det ska självklart inte vara ett missljud när man vrider på ratten |
|
| Vår g20 330e låter förfärligt från remmen i elservon. Som när man hastigt drar ut säkerhetsbältet typ. Riktigt dåligt. Känslan i styrningen är bra, men att det låter sådär är inte ok. | |
| låter spontant som ditt missljud liknar det missljud jag har | |
|
Det är inget missljud. Det är bara ljud. Oundvikligt. Däremot kasst av BMW att inte isolera det bättre. BMW borde tillsammans med leverantören av styrväxeln ha höjt ögonbrynen över det. Jag jobbar för Bosch i Stuttgart med just styrning och vet att det här är en av många punkter det jobbas hårt för att tona ner, både hos kund och leverantör, med mer ljudisolering på både komponent och kaross. |
|
| Sen har vi fått recalls på växlar som låter illa. Det kan vara allt från knackande ljud till gnisslande ljud. Förutsatt att bilen inte smällt ihop med något typ en trottoarkant med stor kraft och deformerat något, så kan det föreligga tillverkningsfel på själva växeln. Det är ovanligt, men det händer. | |
| Mahhbechh ja det låter precis som man drar ut bältet fast lite dovare, det är inte normalt, troligen fel på din styrväxel. Jag hade en annan x3 F25 innan och den var helt tyst, eller ja den låter säkert lite svagt men inte alls som detta gnisslande missljud. har även testat anrda liknande bmw som är tysta så det är nått fel på min och det erkände BMW senaste också som ska byta den på min garanti som jag som tur är har. | |
| De bytte styrväxeln sen på BMW Premium Selection garantin, nu låter den inget och känns väldigt bra i styrningen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.