AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.680

330e vs 330d G21 (xDrive Touring) olika priser på options?

Visa användare
45
uk
330e Touring (G21)
Jag har (med stor tvekan) beställt en 330e xDrive Touring (G21) vilken enl. uppgift skall levereras i oktober. Jag har för närvarande en E91 330dA xDrive Touring som jag är mycket nöjd med.

Nu till frågan; när jag konfigurerar 330e resp. 330d med så är priset för EXAKT SAMMA options 3.345€ högre för 330d. Någon som vet varför? Subventionerar BMW options för 330e för att sälja mer av den modellen?
Den frågan lär bara BMW kunna svara på.

Är det generellt att alla tillbehör är dyrare på dieseln? Som alltid handlar det om vad marknaden är beredd att betala.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Det beror väl främst på olika standardutrustning, typ 330e har connected och BT-pro men det har inte 330d.
Visa användare
45
uk
330e Touring (G21)
Dom flesta tillvalen är dyrare när man konfigurerar dieseln, t.ex. kostar "Österreich Paket" (jag bor i Österrike) 804€ för 330e mot 2256€ för 330d, och det är samma innehåll (Parking Assistant, svankstöd och spegelpaket).

Jag var tidigare inne på olika standardutrustning, men det borde inte resultera i så stora skillnader. När jag konfigurerar bilarna med exakt samma tillval så landar tillvalskostnaden på € 12.595,00 för 330e mot € 15.940,00 för 330d. Den enda slutsatsen jag kan dra är att BMW vill sälja fler 330e, antagligen för att möta politiska krav på minskade co2 utsläpp.

Likaledes är det endast p.g.a. "politiska skäl" som jag valt 330e då skatten är mycket lägre. Om det inte var för det skulle jag beställt en 330d xDrive igen, eller en M340d vilken "bara" skulle kosta 6.780€ mer än vad jag får betala för 330e, men skatten på den senare skulle bli ca. 1500€ mer per år.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Detsamma verkar dock inte gälla i Sverige. Jag byggde ihop en 330e xDrive Touring med exakt samma specifikation som min 330d (med M Sport och Connected) och kunde inte hitta ett enda tillval där priset var annorlunda.

Kanske annorlunda om man väljer annan modellversion, t ex utan M Sport, men det har jag inte undersökt.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Uk, skatt är trist och psykologiskt, men ska 1500 euro per år bestämma åt dig vad du ska köra? Jag tar en skattesmäll hemmavid i Sverige för att få köra det jag vill. Dock är smällen mindre här, diffar ca 1000 euro mellan den variant jag valt och en 330e.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Enklare att jämföra i prislistan, Länk inte mkt som skiljer där.

Samma verkar gälla i AT, connected och live cockpit är standard på 330e (6U2 och 6C4). Länk

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det blir ju lite olika aspekter när det är olika länder vi pratar om.

1) Det kan vara generalagenten som har olika priser, det behöver inte vara BMW AG som satt dem.
2) Det är sannolikt samma kostnader för delarna, men BMW Österrike kanske gör bedömningen att de som ändå köper en 330d i detta läge (när det blir allt mer av en speciell modell) har lite mer pengar att spendera på utrustning?
3) De vill få in 330e med specifik utrustning under något viktigt nyckeltal som är viktigt för försäljningen i Österrike. Kanske företag har specifika gränser eller dylikt.
Visa användare
45
uk
330e Touring (G21)
Tack för alla svar/kommentarer.

@DLC Skatten är en faktor, men inte den enda. T.ex. har jag gratis laddstation i garaget vilket talar för 330e. Vidare antar jag att pålagorna vad gäller diesel/bensin bilar bara kommer att bli mer betungande i framtiden. Det talas om förbud att framföra fordon med fossila bränslen på vissa platser/städer (och det har tydligen redan införts på en del ställen i Tyskland; Länk.

Vad som (för mig) främst talar emot 330e (eller PHEVs generellt) är:
- Dålig bränsleekonomi när batteriet är tomt,
- Mindre lastutrymme,
- Onödig vikt att släpa på,
- Kort räckvidd (p.g.a. 40l tank),
- Mer komponenter som kan gå sönder,
- Ytterst tveksamt andrahandsvärde om/när batteriet fallerar (och garantin har gått ut).
"- Dålig bränsleekonomi när batteriet är tomt," är en gammal myt som inte stämmer. Batteriet laddas även under körning av ex. bromsningar.

Att andrahandsvärdet skulle bli dåligt på pga gamla batterier stämmer inte heller. Se hur bra gamla Toyota-batterier håller.
@uk...antar du kan tyska ;-)

Länk
Gällande bränsleekonomi så har jag en snittförbrukning på 0,56 l/mil efter 8k mil med den gamla 330e uttagen i slutet av 2016. Detta mätt vid pump (har loggat varje tankning sen ny). Då har jag dessutom inte haft laddning hemma förrän i våras utan har bara laddat på jobbet, i parkeringsgarage och dylikt.

Vid "tomt" batteri och hyfsat laglig motorvägskörning snittar man runt 0,6 och jag räknar med att den nya inte är sämre.
Transocean
@ uk

Du glömde en sak: Att den inte låter som en sexa. Nääh, du kommer aldrig att gilla din nya 330e. Jag vet inte vad du menar med dålig bränsle-ekonomi men jag har matat min 530e nu 2 1/2 år på motorvägar samt Autobahn och den ligger på samma nivå som min gamla 320d. Detta efter 10 000 mil. Lastutrymmet är något mindre ja, men du vill ju inte ha onödig vikt att släpa på :-) Eller fyller du upp bilen med allehanda skrot och ett par större resveskor varje gång du sätter dig i bilen? Min PHEV har 46 liters tank, kör enkelt 500 km med den på AB alltså innan jag tar en liten pause. Du kanske gillar att köra Italien-Sverige utan att stanna? Hur gör du om du måste på toalett? Tar du tid på det också? En truckerflaska kan spara dig många minuter.
Visa användare
45
uk
330e Touring (G21)
@ Ska3. Tack för länken. Visste inte att extra vikten inte spelar så stor roll över 80 km/h vis-a-vis luftmotståndet.

Hej Müllweiser. 0,6 l/mil låter bra, jag räknar dock med att G21 xDrive kommer att dra mer, hur mycket återstår att se.

@ Transocean. Skön motorsång upplever jag när det gamla landet besöks (vilket inte skett på länge m.a.a. coroneriet) då jag därstädes har en Brittisk sportvagn med en rak 4,2 l sexa... Här kör jag ofta en sträcka om 400 km, mest Autobahn, och jag skulle uppskatta om den nya bilen är tystare än nuvarande E91 (vilket den borde vara med "akustikverglasung").

Vid längre färd tas pisspaus vid behov, men det är att föredra att inte tanka på Autobahn mackarna då det kostar ca 5 kr mer per liter diesel. Jag har kört BMW (som bruksbil) i 23 år, och har varit nöjd med mina bilar (E34, E32, E46 och E91). När det nu är dags att köpa ny var jag dock inne på att byta till MB (300 de T 4MATIC) då den verkar ha mkt god bränsleekonomi samt att den går att ladda med 7,4 kW mot 3,7 kW för 330e. Den lokala Mercedes nasaren kunde dock inte garantera leverans innan årsskiftet (vid förfrågan i början av juli) så det fick bli en BMW igen.
Transocean
Ja tankar man på AB-mackar blir det dyrt.... kan vara bra att lära sig skillnaden mellan Autohof (500 m utanför AB) och Rasthof (på AB). Skiljer som regel 0.4 € per liter. Eller köra med clevertanken.de om man skall hitta den billigaste macken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.