AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.151

Sport+ på bana m2?

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag körde på bana med min m2:à för första gången i helgen. Jag trodde att sport+ skulle tillåta viss power-slide utan att inverka. Men jag upplevde att den bröt motorn riktigt tidigt även i sport+, ska det vara så? Jag tröttnade efter 3 varv och körde sen dsc off, men det hade ju varit Nice om man fick lite hjälp på gränsen?
bl
2.294
blixten
325i -88
Körde du med r-däck eller "vanliga"?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Tyvärr är det lite för mycket strypkoppel även i sport+.
Man ser också att antisladd/antispinnlampan blinkar i stort sett hela tiden.
Sport+ är nog mer för aktiv landsvägskörning och inte för bana.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag vet inte hur det är på M-modellerna men på min 228:a så går det inte att köra i sport eller sport+ med DSC OFF. DSC OFF får man ju om man trycker och håller inne DSC-knappen i 5-10 sekunder men då går bilen tillbaka till comfort-läget.

Den DSC-off som står i displayen när man kör bilen i sport+ stämmer ju alltså inte riktigt, vilket man upptäcker när man frestar på bilen lite. Jag forskade rätt mycket i varför det inte går att kombinera dsc off och sport men så såg jag i instruktionsboken att bilen alltid går tillbaka till comfortläget när man stänger av dsc helt.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag körde med vanliga gatdäck, började först i vanliga "sport" men tröttande efter ett varv och bytte till sport+ men jag upplevde nästan ingen skillnad, den bröt liksom motoreffekten långt innan jag ens fick bilen att vara neutral.

Jag fattar inte riktigt alla inställningar, om man trycker en gång på DSC knappen, då säger den ju typ "stabilitet" eller nåt sånt, är det då samma sak som den reducerade DSC funktionen i sport+?

Jag märker inte så stor skillnad på gasresponsen mellan comfort och sport, men är det alltså så som AlexanderK säger att så fort man kör DCT helt i OFF läget så får man comfort gasrespons? Känns lite halvkasst, varför kan man inte få behålla den respons man vill även utan antispinn och antisladd?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Finns det inte M-knappar som man kan använda? M1 och M2 som olika lägen för hur mycket elektroniken går in?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det finns oändligt många varianter och de olika lägena påverkar olika delar av bilen.

Du har:
- Comfort
- Sport, där du i sin tur kan ställa in vad som ska påverkas
- Sport+
- M-dynamic mode MDM -> DTC-on. Detta får du när du trycker in DCT-nappen.
- DSC-OFF, när du håller inne DCT-knappen i 15-20 sekunder.

Vad gäller gasresponsen så är det väldigt lustig konfiguration:
- Sport+ läge – gasrespons Sport+
- MDM – gasrespons Comfort
- DSC-OFF – gasrespons sport.

Körde du med gatdäck så förstår jag att systemen bråkar, de är alldeles för mjuka och sliriga för att systemen ska funka på bana.
Det blir väsentligt bättre med R-däck men även där känns Sport+/MDM som att det är lite väl mycket strypkoppel. Så då är det DSC-OFF som gäller.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Som Grelle skriver så finns det även M1/M2 knappar men det kom först i och med Competition.
Men det är egentligen även där samma sak. Med M-knapparna kan du bara själv bestämma vad som ska påverkas som är förprogrammerat i gamla M2 i de olika lägena.
Sen kan det vara som så att BMW även har gjort en liten bättre setup så att systemen inte stryper lika mycket. Men det vet jag inte – har aldrig kört en Competition på bana.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Hittade den här tråden på Bimmerpost:
Länk

Det innebär att DSC/DTC (stabilisering och antispinn) är samma i Sport+ och MDM (kort tryck på DTC).
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag upplever inte att min M2 stryper på bana när jag kör sport+ med gatdäck continental super sport.

Har du ställt in hur styrning och gasrespons etc, skall vara i bilens huvuddisplay? Det kan eventuellt påverka.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
MUC, okej. Jag har bara kört M2 Competition.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Iqbad: nu är ju min en 228i och inte en M2 så det kan säkert vara så att det funkar annorlunda på en M2. Bmw är ju bra på att krångla till det.

På min M6 E6 så går det att ha det som heter power aktiverat och ha dsc off.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
iqbad: En de saker du skriver stämmer inte alls med min upplevelse:
1. Skillnaden på gasrespons. Comfort skiljer sig markant från Sport och Sport+. Skillnaden mellan Sport och Sport+ är däremot minimal.
2. Jag upplever stor skillnad mellan Sport och Sport+ körmässigt. Sport har fortfarande alla hjälpmedel = tråkig, men växellådan (DCT) tuffare mappad. Sport+ låter dig sladda "lagom".
3. Skillnaden mellan Sport+ och kort DSC off är bara att det senare har Comfortläge på gas och styrning.

Personligen tycker jag gasrespons borde vara mer linjär i Sport och Sport+. Precisionen blir helt enkelt dålig tidigt på gaspedalen.

Här kan ni kolla alla varianter:
Länk
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
R-däck är ju inte alltid styvare, CUP2 t.ex är ju mjukare än både MPSS och Contisport 6. (Instyrning blev betydligt sämre både på min M3E46 och min CTR vid byte till CUP2 från dessa andra däck.)

Vilken jäkla djungel med alla moder, jag har ju manuell så växellådan behöver jag inte bry mig om så mycket, men att man inte kan få stänga av antisladd i off-läge och samtidigt ha rev-mactning på är ju sjukt skumt.

Jag körde på lundas mini-bana som används till drifting så den är ju väldigt knixig och tas på 2:an överallt. Jag upplevde då att den bröt effekten långt innan bilen fick minsta sladd i sport+ läget. Men jag körde riktigt aggressivt också, kanske gillade den inte det.

Jag får återkomma när jag provat på en större bana. Angående skillnad i gasrespons mellan comfort och sport så ska jag prova lite mer, men på min förra bil var det sjukt stor skillnad så den var slö som fan i comfortläget, det upplever jag inte på samma sätt med M2:n.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nja, att Cup2 skulle vara ”mjukare” än gatdäck håller jag inte alls med om.
Det är en markant skillnad tycker jag, MPSS flexar mycket mer.
Får du sämre instyrning med R-däck så beror det inte på däcken utan att chassit inte klarar av det bättre greppet.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag tror vi får bara ”agree to disagree» jag har haft 4 uppsättningar cup2 på 3 olika redigt trackpreppade bilar som jag kört hårt på bana. Cup2 är ju känt för att vara mjukt speciellt för tyngre bilar, det är ju därför cup2 Connect nu fått styvare sidor på grund av alla klagomål. Cup2 är snabbare Och har bättre grepp totalt än mpss och contisport 6, men det styr inte in lika bra.

Att mina chassin skulle vara gör mjuka för att klara av cup2 stämmer inte i min mening:
Bil 1: m3 E46, öhlins dämpare, camberplattor och solida bussningar. Cup2 gav tydligt såsigare instyrning jämfört med mpss.

Bil 2: audi TTRS, öhlins dämpare, camberplattor, andra bussningar och andra krängare. Cup2 gav aningens mjukare uppträdande än contisport 5. Dock inte så stor skillnad som på m3:an.

Bil 3: CTR FK8, ett av världens bästa chassin original, har ni inte provkört så gör det. Den enda bil som jag kört som styrt in lika snabbt som en fk8 var en F430! FK8:an fick betydligt sämre respons vid snabba ändringar med cup2 jämfört med original contisport 6. Cup2 var faktiskt knappt snabbare än contisport 6 på bana nr jag körde, bilen är utvecklad med dessa däck och när sportauto testade alla högprestanda däck på en FK8 var contisport 6 typ 1.5sek snabbare än 4s på en relativt kort bana.
bl
2.294
blixten
325i -88
Vi verkar ha olika erfarenheter av hur bilen beter sig. Jag har en manuellt växlad 2017. Jag upplever att läget Comfort och sport är relativt lika avseende gasrespons, antisladd och antislir. I läget Sport + upplever jag en väsentlig skillnad. Då svarar bilen mycket mer direkt på gaspedalen och antisladdlampan lyser att antisladd är avstängt.

Jag har i bilens huvuddisplay ställt alla inställningar på det mest sportiga läget/alternativet. Det är antagligen det som skiljer min bils uppträdande från er?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Så här tycker jag: Comfort och Sport funkar inte alls på bana, stryper effekten alldeles för mycket.
MDM tillför inget som inte finns i Sport+ så det går bort.
Sport+ funkar generellt bra men inte på knixiga banor.

Blixten, de inställningar du gör i huvuddispayen påverkar enbart Sport-läget. Dessutom påverkar det inte alls antisladd/antislir.
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag kör enbart på sport +, tycker bilen är alldeles för trött i comfort och sport. Om det är halt på vintern kör jag ibland på något av de andra lägena. I Comfort och sport läget kan jag inte accelerera in på en motorväg utan att det börjar blinka lampor och effekten reduceras.
Det verkar ju som att inställningar i huvuddisplay på den manuellt växlade M2:an skiljer gentemot dubbellkopplingslådan, då iqbads och min bil verkar "sladda" olika i sport+ läget. Eller också är det någon sensor som inte är ok.
MUC, jag förmodar att det är erfarenhet av inställningar i huvuddisplay och de egenskaper de medför på M2 vi pratar om och inte 430GC.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Nej givetvis är det M2 vi pratar om. Jag hade min M2 -17 med manuell låda i nästan 3år. Sålde den förra hösten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.