AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.243

N55 termostat, öppningstemp?

ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Skall byta vattenpump och termostat på min N55 snurra, det tycks sitta 103 graders öppningstemp från fabrik. De flesta stora reservdelsfirmor på eBay.de har bara en variant med 97 grader som de listar för både N54 och 55 men artikelnummer på den termostaten pekar på N54. Misstänker att 6 grader diff i öppningstemp är av mer akademiskt intresse och saknar praktisk betydelse? Kanske rent av bra att motorn går aningens svalare? Kör bara sommartid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte vad du söker med för referens, men använd realoem.com och BMW:s reservdelsnummer som sökord!

11537601158

Vid en snabb sökning gav det mig två alternativ på mister-auto.se och båda har 103 graders öppningstemperatur.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Johan B skriver - säkrast att köpa den termostat som ska sitta på din motor (det kan bli märkliga följdfel på dessa modernare och mer komplicerade motorer).

Reservdelsnummer är din enda torra fasta punkt i denna Waterworld av bilreservdelar :-)

Ignorera sedan allt vad alla websidor, reservdelsfirmor och annat skriver på sina sidor - de har ändåså alltid fel (iallafall ska du utgå ifrån att de har fel tills du bevisat motsatsen - och när du kommit så långt så vet du ändåså mer än vad de skriver - så enklast är att ignorera vad alla de här försäljningsställen skriver för det är sällan de har koll på vad de säljer).

Men om det fortfarande finns en viss osäkerhet, så bara pinna in hos BMW och köp då det blir garanterat rätt då.

11 53 7 601 158 är som sagt var för N55 som ju satt i senare modellår av E88 135i.
11 53 7 549 476 är för N54 som ju satt i tidigare modellår av E88 135i.

Nu ska man såklart köpa en termostat med rätt öppningstemperatur (speciellt på de här lite modernare motorerna).

Men det var läääängesen termostatens öppningstemperatur hade något att säga till om. Den där mekaniska öppningstemperaturen finns där bara för att sätta en övre baseline. De typ senaste 15 åren är det motorstyrsystemet som styr och ställer över termostaten.

Alla termostater är numera elektroniskt kontrollerade och motorstyrsystemet bestämmer huruvida termostaten ska öppna lite mer eller ligga på baseline.

Även vattenpumpens flödesmängd är helt och hållet elektrisk styrd på en N55, motorstyrsystemet reglerar hur mycket som ska flöda och när - den stänger till och med även av vattenpumpen ibland.

En N55-motor har fyra olika arbetstemperaturer - och det är såklart motorstyrsystemet som bestämmer när och vilken temperatur som ska användas.
108°C = Economy Mode
104°C = Normal Mode
95°C = High Mode
90°C = Extra High Mode
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Tack för utförligt svar!
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Jobbar vidare med min vattenpump, vill helst inte byta just precis nu i slutet av cabsäsongen... Fick felkoder på först hög motortemp och sedan överhettning, stannade såklart på en gång och kopplade upp diagnos. Felkod på blockerad kylslinga och stoppad pump. Kollade tempen och nollade koderna, startade motorn och körde hem någon km med koll på tempen som aldrig gick över 100 grader.

Testade idag att köra luftningsprocedur för att slavköra pumpen, hör att pumpen går igång följt av fläkten som sedan går på max under luftningsproceduren.

Borde det vara så, finns väl ingen anledning att köra fläkten när vattenpumpen går utan att motorn är igång?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har själv aldrig kört en elektrisk luftningsprocedur - men kan inte minnas jag sett att fläkten brukar gå igång under den proceduren.

Var motorn driftsvarm när du körde igång luftningsproceduren?
Kan ju vara så att motorstyrsystemet är programmerat som så att om man kör igång vattenpumpen (luftningsproceduren) och motorn temperatur är över en viss (ganska hög) temperatur så drar den igång fläkten (även om motorn är avstängd).

Men jag kan inte riktigt förklara varför man gör så. Kanske de har märkt att det är lättare att lufta ju kallare motorn är och att den automatiskt slår på fläkten för att underlätta proceduren ute i verkstäderna?

Asch, nu sitter jag bara och gissar hej vilt...

Det är det här som är det "underbara" med de vansinnigt komplicerade system som en bil numera är - du har noll koll på vad som egentligen sker - du bara sitter och observerar de synliga rörelserna och desperat försöker hitta någon logik i det vilket inte går - så det blir man att man petar lite här och där på måfå och sen hoppas på det bästa :-)
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Nix, körde med kall motor. Tycker det är märkligt!
st
26
stefan350
F11 535IA-11
IROC-Z28-87
Har själv bytt både vattenpump och termostat. Min började med köra fläkten på höga varv när den blev varm och slutade inte förrän jag stängde av motorn fast jag körde försiktigt. Den gjorde likadant varje gång jag körde och till slut kom gul varning om varm motor och kör försiktigt, pumpen kunde inte kyla tillräckligt därför gick fläkten för fullt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.