|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 523i E39 som stötdämparen på passagerarsidan i bak har gett upp hoppet på. Jag har ni ett par frågor inför bytet av stötdämparna i bak. 1. Vad är produktnumren för stötdämparna fram och bak? Jag hittar för original samt m-sport (S704A) på realoem men när jag kollar en VIN-decoder så säger den att jag har m-sport II (S705), är det samma som S704A? 2. Vet ni några bra sidor jag kan beställa från till bra pris? Jag har hört talas om sidor som Autodoc, bildelaronline med mera men är de bra? Jag är ute efter nya i OEM kvalitet och har för mig det är Sachs jag ska ha då? 3. Är det något annat jag borde byta samtidigt? Tack på förhand! | |
|
Akta dig för autodoc. Jag beställde dämpare av kvalitet men de hävdade att de uppgraderat min beställning o skickade dåliga kopior utan att fråga. Obs att autodoc o bildelar online är samma firma... Lycka till! |
|
| Mister auto kan ju också vara ett alternativ som inköpskälla. Sachs är ett bra märke som ofta sitter monterat från fabrik. | |
| Okej, tack för svar! Vet ni svaren på fråga 1 och 3? | |
| Fram bytte jag även fjäderbenslagring samt dammskydden. | |
|
Fråga 3: Dammskydden är ett absolut måste(för att skydda kolvstången från "blästring" etc). Fjäderunderläggen skulle jag också ha bytt i samband med detta, sedan så är det inte fel att byta fjädrarna i samma veva.. Nu är det inte lika "farligt" att INTE byta fjädrarna bak , värre fram skulle jag säga.. Går en bakfjäder av så brukar det inte bli någon "trafiksäkerhetsfråga" av det(allt kan visserligen hända), sällan att bakfjädrarna går av så att du tappar bilen och orsakar en krock eller dylikt, framfjädrar som gått av blir värre enligt mig...dvs KAN bli farligt om någon av fjädrarna fram går av på "fel ställe". Fjädrarna fram på många BMW's är i konstruktion så att det är bredare i mitten för att smalna av mot ändarna så att säga, det resulterar ofta i att när en framfjäder går av så slår fjäderresterna fast däcket... och det blir givetvis inget bra. Mvh Janne. |
|
|
Jo...byt inte bara stötdämpare på den "defekta sidan" utan byt såklart på båda! Mvh Janne. |
|
|
Tack för infon! Jag planerar att byta båda bak samtidigt och planen är att byta fjädrarna också. Så baserat på vad jag hittat info kring så är planen att byta stötdämpare, fjäder, genomslagsgummi, dammskydd samt topplager samtidigt. Låter detta som en bra plan? Vet du vilken stötdämpare som är rätt för min bil baserat på infon ovan samt vet du produktnummer på rätt fjädrar? Hittar ingen info kring fjädrarna i sig på RealOEM |
|
|
Tyvärr....jag brukar göra det enkelt för mig. Fjädrarna bak till min M5:a t.ex. köpte jag "rakt över disk" på BMW..Visst, inte direkt gratis, men heller inte "jättedyrt".Kostade (vill jag minnas) ca 1500kr/st. Sedan ville jag ha rätt fjädrar till just min M5:as vikt/utrustning/spec. etc. och det var enklast att få rätt fjädrar via BMW. Hos Schmidmann beställde jag stötdämpare till 520 vagnen(billiga Meyle gas).Inget direkt komfortalternativ...bilen blev relativt "stum" med dessa. Bildelsimporten fick min beställning av stötdämpare sist till 523:an(Bilstein gas runt om, kommer i nuläget inte på om det var B4 eller några andra. "Billigaste" Bilstein gas var det i alla fall). Bilens komfort blev som standardmonterade Sachs, dvs helt ok! Jag har standardchassie på 520 och 523...ingen M-sport etc. Mvh Janne. |
|
|
Ja.. Fjäderbenslager är bra att byta och som sagt dammskydden...resten är väl inte jättenödvändigt(beroende hur de ser ut såklart), men iofs lika bra att byta allt när man har grejorna nere s.a.s.. Inte speciellt dyrt att plocka på sig allt. Inte kul när man har allt nere och det behövs bytas något som av ren snålhet ;) inte har beställts. Men din grundplan ser bra ut :) Mvh Janne. |
|
|
Tack för svar! Jag får helt enkelt kolla med BMW och se vad de ska ha för dessa delar Precis som du säger så betalar jag hellre mer och byter ut alla slitagedelar nu än att snåla och eventuellt behöva göra om allt igen. Det var mest därför jag bad om hjälp med vad jag borde byta etc då detta inte är något jag gjort tidigare och vill se till så att jag har allt innan bilen plockas isär :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.