AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.303

Elektronisk miljökontroll (OBD)

Hej! Om jag har förstått allting rätt så genomför besiktningen idag en elektronisk miljökontroll via OBD-uttaget där man kan se så att bilens förbränning är okej. Tänkte ge mig på att göra ett sådant test hemma. Är väldigt teknisk så tänker att det inte ska bli några större problem. Vad jag har läst på Bilprovningens hemsida så kontrollerar dem värden för koldioxid, kolväten, samt lambavärdet. Tänkte ge mig på och investera i en Icarsoft CR PRO läsare. Tänkte dock kolla om någon vet om denna kan läsa ut dessa värden? Om någon vet vad gränsvärdena är så uppskattas det också.

Tack på förhand.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
DE mäter det från avgaserna. (Gränsvärdena står på besiktningsprotokollet.)

Det som kollas via OBD2 är om det finns några felkoder gällande motor/avgasrening.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ni som varit med ett tag och besiktigat (dvs upplevt pre-smartphone-perioden vilket känns som nånstans mellan Krita- och Jura-perioden) kommer säkert ihåg att avgasvärden mättes vid två scenarios - dels vid tomgång (CO och HC) och dels vid förhöjt varvtal (CO och lambda).

Elektronisk miljökontroll ersätter bara avgasmätningen vid tomgång, man gör fortfarande en avgasmätning vid förhöjt varvtal.

Nej, en felkodsläsare kan bara läsa ut felkoder. För att läsa ut de felkoder som är anmärkningsgrundande behövs bara ett mycket simpelt felkodsläsningsinstrument (en BT dongle och Torque appen räcker) då det är endast de generiska OBD II felkoderna som är anmärkningsgrundande. Och bland alla dessa felkoder är det endast felkoderna P0001-P0499 samt P0650 som kan ge en anmärkning.

Om någon av dessa felkoder är satta brukar i regel alltid motorlampan lysa. För att förtydliga så får underkänning av avlästa OBD II felkoder endast ske när motorlampan samtidigt indikerar för fel (eller att uppmätta avgasvärden överskrider gränsvärden). Tänk dock på att motorlampan måste fungera, dvs den måste tändas före start av motor och den måste släckas när motorn startas (annars får man en anmärkning på det).

Notera att man vid en besiktning även kontrollerar att OBD självtester (OBD readiness tester) är körda - detta för att undvika att man raderar alla felkoder precis innan man kör in bilen för besiktning.

Värdet på lambda är ett uträknat värde baserat på en fyrgasmätning av CO, CO2, O2 och HC som sedan pluggas in i Brettschneider-ekvationen:
Länk

Allt ovan gäller såklart bensindrivna personbilar av årsmodell från 2002 och framåt. Tidigare än så görs vanlig besiktning och vad som mäts och dess gränsvärden beror lite på vilken epok bilen kommer ifrån.
Exempelvis på min härliga track day car E30 323i så mäter man man bara CO-värdet vid tomgång och gränsvärdet är hela 3.5 volymprocent! Att jämföra med en modern bil där gränsvärdet är 0.2 volymprocent vid förhöjt varvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.