|
|
|
|---|---|
|
Körde en sväng igår med bilen sedan fick jag upp alla möjliga varningar i panelen. Stängde av bilen sen va den typ död. Ville inte starta hade ingen kraft, kopplade på startkablar i motorutrymmet då startade den direkt alla felkoder/ varningar försvann men så fort vi tog av startkablarna så kom det tillbaka. och bilen varnade på allt möjligt igen. Misstänker generatorn, vad säger ni ? :) Adu Oancea BMW när du älskar att köra | |
|
En snabb mätning av hur många volt du har över polerna i motorrumet ger dig snabb vägledning i felsökningen. Generatorn ska ge ca 14,4V eller strax däröver om den är frisk. Prova även att ladda upp batteriet först med en bra laddare, så det inte är det som ställer till det. 12,8V vilospänning vid 20 grader C efter att ha vilat över natten efter laddning är fulladdat batteri. Allt under 12,4V är "urladdat". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Aduoan, fick du upp felkoden batteriet laddas inte? Om ja så är generatorn misstänkt. Jag fick den felkoden inklusive röd varning för min F31:à och det slutade i byte av generator. | |
|
Absolut. men borde inte bilen ge ström i fall den är i gång och inte "leva" på batteriet? om den dör så fort startkablarna tas bort så borde det vara generatorn som ej laddar ? Adu Oancea BMW när du älskar att köra |
|
|
Mät så vet du...! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om generatorn är död så spelar det ingen roll att bilen är igång när väl batteriet har tömts. Dvs den lever på batteriet. Finns ju ingen källa till energi då. Min verkstad uppskattade att man har 15-30 km körsträcka om generatorn ger sig. Jag kom till verkstan (12 km) och då gick bilen illa mot slutet (pulserade fram). Men gör som Johan säger, mät om du får laddning. Sen vet jag inte vad generator kostar till din bil men till min var det riktigt blodigt. Så en koll på skrotar kan vara ett tips. | |
|
När en generator slutar ladda, brukar det vara kolen i laddregulatorn som har slitits ut. Dessa kol går ofta att byta - ibland kan man byta bara kolen för några tior... Så OM det är generatorn som är kass - kolla om den går att renovera! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tack ska kolla :) Adu Oancea BMW när du älskar att köra |
|
|
...ett litet tillägg: OM man vill byta hela generatorn, brukar det finnas fabriksrenoverade generatorer för betydligt lägre pris än vad en ny dito kostar. Då har fabriken bytt alla slitdelar men behållit delar som inte slits, t ex. chassi, axlar, lindning/rotor etc. (efter kontroll att de är OK) - dvs. man får en generator som är likvärdig med en ny. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När mitt byte var aktuellt så fanns tyvärr inga fabriksrenoverade att få tag i. Det var antingen en ny för 10 papp (!) eller begagnad. Men hoppas det finns mer alternativ nu. Nypriset var verkligen hutlöst. Inte ens en dubbel generator på 150 A+ till en buss kostar så mycket för kund... | |
|
Generatorn kass.... En bättre beg sattes dit då vi fick tag i en så nu går han igen. Tack alla Adu Oancea BMW när du älskar att köra |
|
| Skönt att höra!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.