AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.171

Tips på schyssta fälgar och rätt dimension som kan ersätta originalfälgar? - 116i -09

Hej, hej...

Det sitter standard alufälgar på bilen jag köpt. En 116i -09. Det lite knepiga är att i Transportstyrelsens uppgifter om vilken dimension som bilen är typbesiktigad med så står det att den har 195/55x16. Det sitter däremot 205/55x16 som standard på bilen. Tycker det verkar märkligt. 195/55 borde väl inte ersättas med 205/55 när det är 16 tum i båda fallen?...

På Transportstyrelsen står att att fälgstorleken på originalfälgen ska vara 6,5x16 ET42. Det står också att det max går att sätta 7,5 tums fälgar i 17 tums diameter på denna modell.

Men oavsett:
- vilken dimension har/rekommenderar du på däck och är de lagliga att besiktiga med och uppför bilen sig bra med dem?
- vilken fälgdimension rekommenderar du och är de godkända att besiktiga med?
- har du råkat ut för några för stora/breda fälgar som inte fått plats i hjulhuset vid fullt rattutslag?

Detta är en djungel... Jag vill gärna hitta schyssta däck och fälgar (inga RTF...), men jag vill också kunna besiktiga bilen med dessa, vill även veta att de inte kan riskera att visa fel på hastighetsmätare eller mätarställning...

Hjälp tack!:-)

/Chrille116
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Titta i instruktionsboken eller på dekalen i bilen som visar däcktryck så får du lite olika storleksvarianter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du går in på realoem.com och använder sista sju symbolerna i chassinummer, så kan du sedan gå in i kategorin hjul/däck. Där ser du vilka kombinationer/storlekar som BMW har i sitt eftermarknadssortiment och de är typade/godkända för din bil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Även om det är LCI så tror fälgutbudet är i det närmaste identiskt med det som finns för min E87 120i.

Du kommer nog att se att dimensionerna är samma som på min bil
Länk

Förslag #1
På min sitter det M Double Spoke 207 (7.0"x17" ET47) med 205/50R17 däck. Passar riktigt då fint då det även är M Sports Suspension på denna.

Så dessa dimensioner passar riktigt bra och bilen uppför sig klanderfritt med detta.

Förslag #2
Här kan du ha 205/50R17 fram och 225/45R17 bak.
Detta brukar oftast komma med 7.0"x17" ET47 respektive 7.5"x17" ET47 fälgar.
Med olika olika fälgar+däck fram och bak så får du dock ett antal mer praktiska nackdelar som man måste ha i åtanke.

Förslag #3
Här finns möjlighet för 205/45R18 fram 225/40R18 bak.
Tror att 7.5"x18" ET49 respektive 8.5"x18" ET52 fälgar är det vanligaste här (men 7.5"x18" ET47/ET49 respektive 8.0"x18" ET49 fanns också).

Här än en gång nackdel med två olika fälgar+däck fram och bak.

Vad du väljer beror ju på din smak men det viktigaste är ju helheten dvs hur dimensionerna på fälg och däck passar ihop med bilens ride height, utförande, bromsarnas storlek och synlighet, ekonomi (16" vs 17" vs 18" - det är skillnad i pris), etc etc etc.

Om du väljer BMW Original så är nog utbudet störst bland 7.0"x17" ET47 fälgarna.

Jag skulle rekommenderat att sikta mot en 7.0"x17" ET47 uppsättning, sikta då i första hand på 205/50R17 däck där. Men hittar du en snygg uppsättning av 7.5"x17" ET47 så varför inte norpa den och köra med 225/45R17 däck!
När du skriver "även om det är LCI"... vad menar du då?

För övrigt, kanon. Stort tack för de olika alternativen.

Håller helt med dig om nackdelen med olika dimensioner på fram och bakhjul. Inte helt hundra. Speciellt inte eftersom hjulen normalt sett ju ska "rotera" mellan just fram och bakaxel för varje säsong. De kommer därmed att slitas olika fort, samt att just av ekonomiska skäl så är det stor skillnad mellan bredare/smalare profiler och större/mindre fälgdiameter.
Dessutom finns det väl +/- felmarginaler att förhålla sig till för att både hastighetsmätare/mätarställning och rätt drivaxelmoment ska uppnås?

Känns mer "grabbigt" med denna önskan om att bakhjulen ska vara "fetare" än fram. Dels Ride height som du skriver, men även den så typiska och faktiska fråga som inga grabbar ställer sig. Nämligen - får hjulen plats vid fullt rattutslag om jag lägger på feta 18" fälgar med streetdäck...

Frågan är ställd just för att min son inte ska skaffa/lägga på de allra "as snyggaste/fetaste" hjulen bara för att de se snyggast ut. Och sedan bli stående där med en kärra som tar stryk av fel dimensioner på fälgar, ET med flera parametrar som överhuvudtaget inte existerar i en 20 åring grabbs liv...;-) (kan inte minnas att jag själv var sådan...;-)))
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
LCI (Life Cycle Impulse) aka "facelift" kom runt 2007, så din 116i är en E87 LCI.

Exempelvis kom 130i standard med 7.0"x17" 205/50R17 både för E87 och E87 LCI.

Däremot så när man valde 18" för E87 så fanns tillvalet 7.5"x18" 215/40R18 fram och 8.0"x18" 235/35R18 bak, medans för E87 LCI så fanns tillvalet 7.5"x18" 215/40R18 fram och 8.5"x18" 245/35R18 bak.

Men av någon anledning så är inte 18" 215 fram 235 bak med på min däcktrycksetikett, där finns bara 18" 205 fram och 225 bak - det har jag inte någon förklaring till rikigt.

Varför det blev 0.5" bredare fälgar och 10 mm bredare däck bak för E87 LCI vet jag heller inte bakgrunden till. Kanske de gjorde karossen lite annorlunda runt bakskärmarna på E87 LCI så lite bredare fälgar/däck gick in, eller så är det identiskt - vet ej.
Men eftersom du har E87 LCI så kan du garanterat ha 7.5"x18" 215/40R18 fram och 8.5"x18" 245/35R18 bak om du så vill - då det var ett av originaltillvalen.

Just rotation är inte så vansinnigt viktigt förutsatt att däcken inte slits snett på fram- eller bakaxeln. Men om så är fallet, då ska man åtgärda orsaken till det istället (oftast knäpp hjulinställning eller defekta leder/bussningar).
Enda fördelen jag ser med att rotera däck är att man, när det blir dags, att man köper fyra däck på en och samma gång och kanske får det lite billigare då.
Annars kör jag tills jag ser att däcken på en axel behöver bytas och byter dessa två. Sen kör jag tills jag ser att däcken på en axel behöver bytas och byter dessa två. Och så vidare. Simpelt. Enkelt.

Om du väljer en uppsättning som även BMW erbjuder och använder samma offset på fälgarna (och att den naturligtvis inte är slammed oioi utan vanligt chassi eller på sin höjd ett BMW M Sports Suspension eller eftermarknad med liknande dimensioner/mått) så är du garanterat att det passar, tar aldrig i någonstans och ser bra ut.

Ingen fara med hastighetsmätare - dessa dimensioner är valda så att allt det fungerar utan problem (räknar du på omkretsen så är det i princip samma mellan alla alternativ).

Många upptäcker det där med att däcken tar i vid fullt rattutslag vid nästa besiktning, och då är det inte lika roligt att ha öst ut 25K på fälgar och däck och bara har en månad på sig och fixa något så man får köra sin bil :-)

Ju bredare däck desto lättare är det att råka ut för att bilen upplevs spårkänslig och bredare däck är känsligare för snedslitning.

Med lägre profil kommer även en lite stötigare upplevelse (vissa stör sig på det vissa gör det inte) och samtidigt kommer det att de är lite känsligare för skador om du kör över skarpa gatstenar, gropar, uppfrästa asfaltskanter och annat (kort och gott vardagskörning i Malmö) men även ökad risk för fälgskada vid parkering.

/rant on

Att ha bil är snortdyrt. Jag får en känsla av att det bara blir dyrare och dyrare. "Förr" kunde man komma undan med en lite enklare bil som inte var så fasligt dyr i drift/underhåll. Men nu slängs man in i det kraftig komplicerade rullande elektrifierade vardagsrum som en bil är numera.
Redan vid E87 116i har det börjat bli komplicerat. Om jag minns rätt sitter det en N43-motor där, så redan där har du direktinsprutning med låg- och högtryckspumpar, du har stratified charge bränsleblandningar om vartannat och du har syre- och NOx-sensorer i vartenda hörn och både trevägskatalysator och NOx-katalysator och fan och hans moster :-)
Dessutom kom start/stop på E87 LCI 116i (om man hade manuell 6-växlad låda) och det innebär att man måste ha de dyrare AGM-batterierna som måste det nya batteriet registreras med speciella verktyg när batteri bytes (och byter man Ah storlek så måste man dessutom koda in batteriet med speciella verktyg). Du har en strömsensor och en helt energy management system som håller koll på varenda elektron som flödar i hela systemet och stänger av förbrukningsenheter om den ser att saker går fel. Du har generator som sitter och tjattrar med motorstyrenheten som begär hur mycket ström som generatorn ska generera och strömsensorn rapporterar in momentan förbrukning och vad SoH (State of Health) och SoC (State of Charge) på batteriet till energy management styrenheten som styr och ställer :-)
Och få mig inte att börja med den elektroniska oljenivåmätaren, för numera har man inte längre någon oljesticka.

På min första bil (E34 535i -89) så var det bara typ sex tändstift, en vattenpump, ett par v-drivremmar, ett luftfilter och en tändspole :-) Tog inte lång tid att se om något var fel, det mesta gick att fixa med verktyg som fanns i föräldrarnas garage och var det något problem var det inte så kostsamt att åtgärda det (då det var relativt enkla handgrep). Fast på den tiden såg man motorn och man kunde komma åt saker :-)

/rant off

Det är viktigare att det finns pengar över till drift och underhåll. Och till vettiga däck. Behöver inte vara de dyraste, men att köpa de snorbilligaste däcken är verkligen inte att rekommendera.

Suck, låter sådär överförnuftig nu - precis som om jag inte ville ha en sån där E39 M5 när den kom med V8 och 245 fram och 275 bak! Men det satt 225 som standard på min E34 535i så jag var ganska nöjd med det - visst var det ballongdäck - vi snackar 225/60R15 - men det var vanligt då.

Jag skulle nog tagit en medelväg och siktat in mig på 17" - fast beror ju lite på smak.

Men en uppsättning 7.0"x17" ET47 fälgar med 205/50R17 är en bra startpunkt.

Fast jag är också svag för staggered - kan nog se snyggt ut med 7.0"x17" 205/50R17 där fram och 7.5"17" 225/45R17 där bak - just för att få en lite "kraftigare" bakände.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående +/- kring hastighetsmätaren så ska inte rullomkretsen skilja mer än +- 5%.

Här är de flesta däckstorlekar som finns original till E87 och dess teoretiska rullomkrets:
195/55R16 = 1873 mm
205/55R16 = 1906 mm
205/50R17 = 1921 mm
225/45R17 = 1913 mm
215/40R18 = 1898 mm
235/35R18 = 1875 mm
245/35R18 = 1896 mm

Skillnaden i rullomkrets mellan minsta och största (195/55R16 vs 205/50R17) är bara 2.56% så inga problem här (det där har de tänkt på).

Men är det en modell med fyrhjulsdrift (xDrive) då jefvlar i min lilla låda gäller det att det är exakt likadan överallt! Fast xDrive fick 1-serien först i andra generationen (F20).

Enklast är att hålla sig till vad som finns original till modellen - då löser sig alla problem automatiskt. Lite längre fram i livet kanske man vill börja experimentera och ge sig ut på "upptäcksfärd" men som en start så är det rekommenderat att hålla sig till vad fordonet är gjort för (och numera faktiskt även vad det är godkänt för).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.