|
|
|
|---|---|
|
Hej igen... Har ytterligare en fråga som ny ägare till denna 116i -09. Vid låg fart (från ca 20 -30 km/h) börjar ett lågfrekvent tjutande att höras från bakvagnen. Någon har sagt att det har att göra med ett ljud från någon box som sitter på drivaxeln och att det ska vara ett vanligt Bmw problem. - är detta vanligt? - vad är fel? - vad kostar det att åtgärda? Tacksam för bra tips. /Chrille116 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kommer du ihåg vem denna "någon" var och vad för "box" man refererade till? Låter lite som det traditionella fikasnacket :-) Jag skulle inte säga det är vanligt, men det händer att lagren i differentialen ger upp på E87. Kan låta lite olika (alltifrån ett lite mer grumlande ljud som hjullager till mer som gamla tjutande differentialer). När du säger lågfrekvent tjutande - menar du då ett litet tjut som återkommer med mycket korta intervall? Typ "chirp --- chirp ---- chirp"? Eller menar du ett tjut som är lågfrekvent i sin karaktär? Det är lite motsägelsefullt då ett tjut måste per definition innehålla medel- till höga frekvenser :-) Låter det här lågfrekventa tjutandet lite precis som om något låg emot bromsskivan och varje gång hjulet roterar ett varv så hör man ett tjut? Och du hör det extra bra om du rutorna nedvevade och rullar som du säger i låga hastigheter? Isåfall så är troligtvis ABS-sensorn som ligger emot ABS-kransen på antingen vänster bak eller höger bak (eller båda). Finns tusentals trådar om detta för E87/E90 men kort och gott så blir det rust jacking under ABS-kransen (som sitter på drivaxeln) som sväller och till slut börjar skava emot ABS-sensorn. Du kan själv göra en visuell inspektion på både ABS-krans och ABS-sensor på höger respektive vänster bak om du vill bekräfta den teorin (eller köra någon eller ett par månader till så kommer du att märka att DSC-systemet griper in främst vid rondell-körning och stryper gaspådraget till motorn under kortare och längre perioder för då är det 99.99% säkert du har ovan nämnda problem). |
|
Hej bmw-slangen, Svaret kom från en "guru" på en allbilsverkstad på orten där jag bor. Han hävdade att det var ett vanligt Bmw problem som sagt. Dock inget farligt. Man kan byta mot en från skroten sa han, men risken är uppenbar att det blir samma problem igen på direkten eller ganska snart igen. Köpa ny är inte försvarbart sa han. Kör vidare, inget händer var diagnosen... Blir då såklart lite nyfiken på hur vanligt detta så typiska bakvagnsproblem egentligen är och varifrån det kommer... Ljudet är inte ett typiskt grumlande hjullagerljud. Hur ljudet från tjutande differentiallager låter har jag inte koll på. Men det är konstant. Med lågfrekvent menar jag att tjutande som inte "skriker", men det startar vid låg fart, ca 25 - 30 km/h och håller sedan på. Det ökar däremot inte, vare sig i fart/frekvens eller oljud vid ökad fart utan bara "maler på". Men det slutar heller inte vid inbromsning vilket i min värld tyder på att det inte har med bromsar att göra, för vid anliggande bromsbelägg så slutar tjutet så fort man bromsar. ABS kransar känner jag igen från en Ford. De lät som du beskriver och att de var slitna kändes framförallt vid inbromsning. Hmm - detta ljud verkar vara något annat. Var det en packbox till bakaxeln han talade om på verkstaden kanske... Tar tacksamt emot ytterligare tips. Bilen ska in på tisdag till "doktorn". Antingen har jag fått eminent diagnoshjälp innan dess. Annars så återkommer jag med utlåtande från "doktorn"... Skön helg! /Chrille116 |
|
Nja, kan ju vara uppsvällda ABS-kransar bak som ligger och skaver emot ABS-sensorerna han syftar på. Det är tokvanligt på E87 och E90 - i princip alla får det för eller senare (om det körs vintertid en längre tid). Hmmm, ändrar det inte frekvens när hastigheten ändras? Då låter det ju inte något som roterar. Nä, nu sitter vi bara och gissar. Ändras ljudet när du går på gasen respektive släpper av gasen? Låter det något i den här stilen kanske? Enklare att dokton helt enkelt säger vad han misstänker problemet är (för jag är själv nyfiken nu på vad det kan vara) :-) |
|
Bränslepump!? Sitter i tanken på höger sida under passagerarsätet. En bränslepump som håller på att ge upp kan låta mysko. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hade samma tanke Johan B. Men å andra sidan passade det dåligt in på verkstadens initiala diagnos ("någon box som sitter på drivaxeln och och att det ska vara ett vanligt Bmw problem"). Dessutom så är det lite märkligt att det uppkommer först i hastigheter över 25-30 km/h. Men kom ju på att man numera (även på denna modell) kör med variabel lågtrycksbränslepumphastighet - den gamla hederliga simpla 12V till bränslepumpen är sedan lääänge död. Numera så uppskattar DME (motorstyrenheten) hur mycket bränsle som kommer att förbrukas och skickar önskat bränsleflöde som ett meddelande över PT-CAN eller PT-CAN2 bussen till EKPS (electronic fuel pump control module) som i sin tur tar emot meddelandet och avkodar det och omvandlar det till en lämplig spänning som den sedan lägger ut mot lågtrycksbränslepumpen och skapar önskat varvtal och därmed lämpligt flöde till högtrycksbränslepumpen (som är delaktig i att skapa ett bränsletryck på mellan 50 till 200 bar vilket styrs av en ventil som i sin tur styrs med en pulsbreddmodulerd signal från DME som skickas till högtrycksbränslepumpen för att skapa önskat bränsletryck i fuel railen). Fast osannolikt att det är detta som är det misstänkta felet som verkstaden beskriver. Nja, verkstaden får nog spotta ut gröten och beskriva vad "boxen som sitter på drivaxeln" är för något och varför det orsakar det ljud som det gör :-) |
|
Hej igen bmw-slangen, Tack vare dina suveränt utförliga resonemang så har vi konstaterat att vi nog inte riktigt har kommit ihåg rätt när det gäller vad verkstaden sa... Din länk med de tydliga oljuden från diffen känner vi helt klart igen. Ljudet hörs som sagt ännu så länge mest när man drar ner rutorna, men det hörs även svagt inne i kupén med stängda rutor. Det företag som säljer renoveringskit talar om att det kommer på i princip alla bmw efter ca 10 - 12 tusen mil. De skriver också att diffen kan haverera till slut om man inte renoverar den. Verkstaden sa att "man kan köpa en på skroten", men att även den högst sannolikt kommer att ha/få samma problem. Ny original "är inte att tänka på"... De menade därför att man lika gärna kan fortsätta köra med det för inget allvarligt kan hända. Här blir jag fundersam? Vem har rätt, de som säljer renoveringskit eller verkstaden? Vad kan hända. Den har gått 17500 mil. Ljudet har därför redan sannolikt varit med i några år. Grabbens morfar har haft den sedan den var ny så hårt körd är den inte, men detta oljud har han aldrig lagt märke till. Sönerna och jag är likadana. Oljud hör inte hemma på bilar... Men samtidigt, vad kostar det att åtgärda och är det nödvändigt? Ser ut som att ett kit med drev, lager, packningar mm ligger runt 225 - 275£ från England, (baseras tydligen helt på VIN numret efter 2007) Men detta måste väl finnas inom Sverige/EU också? Hur många timmars arbete är det ca? Stort tack för grymt bra hjälp! /Chrille116 |
|
| Ett många gånger bra och billig första åtgärd vid missljud är att byta olja i diffen. | |
Ok, så det är troligtvis lager i differentialen som verkstaden syftar på. Men alltid bra att få det bekräftat av verkstaden. Och verkstaden bör kunna relativt enkelt verifiera att ljudet kommer därifrån (genom att hissa upp bilen och driva runt hjulen - ljudet kommer kanske vara något lägre i volym utan belastning - men man kommer nu enkelt åt att lyssna från olika ställen med exempelvis stetoskop) om det skulle behövas för att med 100% säkerhet bekräfta var ljudet kommer ifrån. Att det kommer på alla bilar efter 11 000 mil är en lite för pessimistisk profetia. Men visst är detta felet vanligare än vad man är van vid från tidigare modeller (som tex E30 och E36). Och därmed finns ju risken att en begagnad differential kan ha eller utveckla liknande problem inom de närmsta 5000-10000 milen. Helt rätt, helt ny differential är inte en lämplig väg i detta fall. Främst för att differentialen är möjlig att reparera inom rimliga kostnader men även att en ny differential kostar över 20 000 SEK. Ljudet kommer ju så sakteliga bara att bli mer och mer påtagligare, det är ett fel som inte kommer att försvinna av sig själv. Troligtvis är det möjligt att köra många mil - beroende på vad det är för fel såklart - och enda som händer är att det sakteliga blir mer påtagligt. Men ju längre tiden går, desto mer ökar risken att det kan faktiskt orsaka större problem som inte går att reparera genom endast byte av lager (än en gång lite beroende på vad felet är). Differentialen måste ju tas ned vad jag förstår. Kanske det går på plats men det beror isåfall hur hårt dessa lagersäten sitter och vilka verktyg man har - men ofta görs ju detta med en press. Troligtvis ingen ekonomisk vinst att byta med diffen på plats med tanke på hur mycket snabbare och smidigare det är att arbeta med diffen borttagen. Priser, tider, omfattning, tidsåtgång, tillgång, kunskap, garantier etc etc etc etc etc etc etc etc varierar från molekyl till molekyl i fordonsindustrin. Så de uppgifter som finns här varier från fall till fall och är helt enkelt oanvändbara tyvärr. Men om det här händer "varenda BMW efter 11 000 mil" så borde det finnas en del verkstäder med erfarenhet kring detta scenario och kan ge förslag och ytterligare information. Jag är ju själv intresserad av detta - för min E87 120i -06 har ju nu gått nästan 17 000 mil så man vet ju inte om man själv står på tur inom kort. Men just nu är det lite för hög oljeförbrukning och svag vibration (troligtvis stödlagret) som är närmast på tur - av saker jag vet om... |
|
Om det är diffen så borde ljudet ändras med hastigheten! Jag tror inte det är relaterat till drivlinan alls med tanke på att ljudet är konstant i frekvens och typ enligt TS... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hade också samma tveksamhet/funderingar i ett av mina första inlägg. Nä, tror det är dags att katten slutar springa omkring med den varma gröten i skägget och spottar ut den :-) Kort och gott - dags att gå back to basic. Steg 1 : Identifiera varifrån ljudet kommer! :-) |
| Ok, tack för alla teorier. Den ska in på översyn idag. Återkommer med vad som sägs/tros... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.