|
|
|
|---|---|
|
Hej. Dags att byta batteri i min E60 04. Det som sitter i är ett AGM 95Ah, 850A. Har köpt ett Varta 100Ah, 830A. De på laitis sökte på regnumret och fick upp det batteriet så jag tog det. De frågade även om bilen hade start/stopp funktion och jag sa nej. Har förstått att det är en väldigt krånglig bil... så är det något speciellt man ska tänka på när man byter batteriet? | |
|
E60 har väl IBS-systemet (första generationen) om jag minns rätt. Då behöver du både registrera att det är ett nytt batteri och koda (där du anger typ av batteri och kapacitet) in nya batteriet då du bytt kapacitet. Du behöver således koppla upp en dator/diagnosinstrument till bilen som har den funktionen. Med fördel sätter du det nya batteriet på laddning med en bra laddare under ett dygn eller mer innan du monterar det, så det är fulladdat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan man göra det med ett diagnosverktyg från biltema eller ska jag låta BMW göra det åt mig? | |
|
Biltema-instrumentet klarar det säkerligen inte... Det finns en del diagnosverktyg som har funktionen men de är inte så vanliga och brukar återfinnas bland de lite dyrare dito och vara bilmärkesspecifika. Dock bör en normalutrustad bilverkstad ha tillräcklig utrustning för att lösa detta - kolla dock så de har koll på vad som ska göras då detta är lite speciellt och inte finns hos de flesta bilar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detta klarar att både registrera och koda in rätt typ. Man kan också med det kolla vilken batterityp som sitter i och när det registrerades. BMW-specifikt men inte så dyrt(jäv): Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.