AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.915

118d (F20) 2014 - Varning olja

Kr
34
Krilleman
118d M-sport 2014
För en tid sedan fick jag ett varningsmeddelande om att det var lite olja i motorn och att jag skulle stanna och fylla på en liter. Jag körde diagnostiken, kopplade upp mig/ringde och skickade infon till BMW. De kollade loggen och sa att jag skulle byta oljan. Gjorde ett regelrätt oljebyte hos verkstad och allt var fine and dandy tills i förra veckan då det hände igen. Olja finns det gott om. Kan det vara oljetrycksgivaren som spökar? Ska tillägga att då detta har hänt båda gångerna så har jag legat på motorväg i ca 150 km/h.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Oljan hinner väl inte runt och rinna tillbaka till tråget kan vara en orsak.Fast det brukar kunna hända när nivån är låg.
Om nivån är ok. Visst oljenivågivarna krånglar ju ibland och kan ju vara ide att byta. Kan ju vara ide att tappa ur oljan och mäta hur mycket det är i verkligheten.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Har du inte vanlig oljesticka? Är det rätt nivå på den så är det ju ett givar fel.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Det finns ingen oljesticka, utan man är helt utlämnad att lita på elektroniken. Jag tycker man gott kunde skickat med en sticka för att kunna verifiera elektronikens funktion. Borde vara en försumbar kostnad för BMW.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Är du säker på detta? Har haft en 118D -10 och en 120D -14 och på dom va det oljesticka. på vänster sida närmast torpedväggen. Svart knopp kan va svår att se.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ska vara sticka på den!
Så börja med att kika på hur nivån är enligt oljestickan.

Hur länge sedan är "för en tid sedan"?

Dvs. hur länge har du kört med bilen sedan oljebytet?
Vilken olja byttes det till?
Var oljenivån på "max" efter bytet? (ibland slår verkstäderna i lite för lite olja så nivån ligger nära "min")

Kör man mycket högfartskörning (höga motorvarv) kan oljeförbrukningen öka markant.

N47 är väl inte känd för att dra mycket olja men vissa exemplar kan säkert dra lite mer. BMW anger maxförbrukning av olja till en (1) liter olja per 100 mil...det är mycket men ändå inom "toleranserna" enligt BMW.

Min N47:a har inte dragit olja i någon märkbar mängd och jag har aldrig behövt fylla på olja mellan oljebytena (jag byter dubbelt så ofta som angivet = ca var 1500:e mil) och jag kör iofs enbart på äkta helsyntetisk olja som generellt har lägre "avdunstning" än hydrocrackad mineralolja som iofs ofta saluförs som "helsyntetisk olja".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.