|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk, behöver verkligen hjälp här av någon som vet. Gäller 520i årsm 2010 N43 motor. När jag bromsar in i tex en korsning med min 520i så Tänds oljetryckslampan, när jag startar om så släcks de.n. För 1 år sedan kom detta fenomen 1 gång när jag tvärnitade för vilt... Sen har det aldrig hänt igen förrens nu. Är bilen varm och om jag bara låter den stå på tomgång så tänds den inte... Tänds endast när jag kör typ 80 kmh och sen bromsar in och stannar bilen (händer varje gång) . Om jag fortfarande rullar lätt, typ innan en rondell så tänds den inte, bara när jag stannar helt. Har letat efter plastbitar i filtret utan ett ända spår, Har tömt oljan och kört motortvätt, kollat om det fanns skit i oljan men ej hittat något. Är nytt filter o olja i men problemet kvarstår... Blir galen.. Va är felet tror ni? Kan tillägga att har någon gång vid start tänds den gula lampan (engine faulty, reduced power), detta har hänt kanske 2 gånger i år... Hjälp snälla. | |
| Fortsätter oljetryckslampan att lysa tills du startar om bilen? Eller när slocknar den? | |
|
Kan du läsa av olja trycket live via obd och lämplig app och se vad det säger? Kolla vad du har på tomgång med varm olja? Be polare kolla när du bromsar så varning tänds? Annars måste det väl gå att koppla in en vanlig mätare någonstans och kolla vad den säger? Är det verkligen problem med trycket så får man väl riva ner tråget och börja kolla där. Sprickor i sugröret kan spöka på andra märken, kanske något att kolla här också? // Magnus |
|
|
Tack för svar.. Tror oljelampa lyser tills jag startar om.. Har bara vågat Ha igång motorn 10 sekunder efter att den börjat lysa... Slocknar nog bara om jag startar om... Felet uppstår aldrig när jag kör... Bara när jag bromsat och står still... Bra idé om att kolla faktiska trycket via obd 😁. Några andra förslag? |
|
| Tycker mycket tyder på elfel, kortslutning eller liknande. | |
|
Håller med - låter som elfel! Kanske någon lös elkabel som hamnar i rätt/fel (beroende på hur man ser det) ock orsakar en kortis eller annat när du bromsar hårt. Börja med att MÄTA oljetrycket med extern mätare så VET du hur oljetrycket är. Logiskt sätt borde oljetrycket vara lägre när motorn är väl varmkörd än om den är halvkall, så även det tyder på att du troligen inte har för lågt tryck - men återigen: MÄT trycket! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej ALLA! Jag ska prova att koppla upp mig på obd imorgon och Mäta trycket. Kommer givetvis uppdatera här Tackar samtliga för mycket goda råd. Kanske finns Hopp om att. Mvh linus |
|
|
Nu har jag provat koppla upp mig och mäta trycket via obd Samtidigt som jag kör... Mycket konstiga fenomen... Olje trycket är ca 1.4-1.6 var vid tomgång... När jag sedan kör ca 80 km/h så pendlar trycket mellan 2.0-2.8 På samma rpm... Att det pendlar så mycket känns inte realistiskt? Borde inte motorn gå dåligt eller till o med haverera om det pendlar så mycket... Bilen gick på farthållare... Sen bromsade jag och Olje tryckslampan tänds, men skärmen visar 1.5 var vid tomgång och dippar inte.... Nästa gång vid samma hastighet så ligger jag på på 3.5 bar nästan konstant. Sedan tvär nitar jag och trycket enligt obd droppar ner till 0.3 bar ungefär 1 sekund utan att lampan tänds... När oljan är 110 grader och jag står på tomgång så kan jag stå i timmar utan att lampan tänd... Vill inflika att motorn aldrig låter illa eller beteer sig konstigt. Jag kan ha fel men för mig känns det som att värdena jag får inte stämmer Och att den varnar lite när den själv vill.. Kan detta vara ett så enkelt fel som att oljetrycksswitchen är kass? Någon som vet kanske kan förklara hur oljetryck bör variera eller inte. Hoppas på svar från er. Mvh linus |
|
|
Vad är det för olja och filter? Är oljefiltret RÄTT monterat? Jag har råkat ut för ett totalhavererat oljefilter när jag köpte E39:an där filterpappret kollapsade totalt och blev som blött melittafilter...det var ett FRAM-filter som tidigare ägare låtit en verkstad montera vid service. Filtret var helt ihopkramat av oljeflödet och filtrerade troligen inget alls och allt oljeflöde gick via övertrycksventilen, oljan såg och kändes väldigt smutsig - den motorn lämnade från sig rätt mycket "slagg" i filtren (skar upp dem och kollade hur det såg ut efter jag bytt dem) många oljebyten senare och det tog säkert fyra fem (förhållandevis täta) oljebyten innan den började bli normalt ren invändigt - den motorn drog även en del olja även om det var inom tillåtna mängder enligt BMW. Vid senare eftersökning på nätet, blev jag varse att det var rätt vanligt med FRAM-filter - aldrig FRAM-filter i mina bilar! Spontant misstänker jag att det kan vara relaterat till by-pass/övertrycksventilen i filterhuset, med nya informationen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde utveckla min tanke: När oljan är varm är den (mycket) tunnare än när den är kall. Om filtret är defekt/felaktigt monterat/fullt, kan det gör att flödet genom det inte blir korrekt med kall/tjock olja och därför går en del av flödet via övertrycksventilen då. Därav flukturerande tryck om ventilen öppnar/stänger oregelbundet. När byttes oljan och filtret? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan, filtret byttes för två veckor sedan. Problemet med varning för oljetryck hade jag innan dess också. Filtret som byttes ut Var i bra skick 😁 Castrol 5w 40 används, samma typ av olja som bmw verkstan hade Använt när jag köpte bilen (innan problemet uppstod) Filtret är från biltema. Som sagt, tycker det är väldigt konstigt att det kan variera Nästan 1 bar i tryck utan att motorn låter illa/haverera och kan Droppa ner till 0.3 bar utan att lampan tänds, och att lampan Tänds vid 1.5 bar efter inbromsning... Lampan tänds aldrig när jag står på Tomgång och oljan är omkring 100-110 grader varm. Jag ska prova byta Sensorn. Tack för ditt tips 😊 |
|
|
Jag skulle nog börja med att byta oljefiltret till ett "Märkesfilter" från tex. Mann, Mahle, Bosch eller Hengst. Just oljefilter skulle jag personligen inte köpa "billiga märken" då det är små pengar som skiljer mot "kvalitetsfilter" och konsekvenserna av ett dåligt oljefilter kan bli dramatiska/dyra... Var noga med att byta de små o-ringarna i filterhållaren och inspektera så att "sätet" i oljefilterhuset eller "pinnen" i locket/oljefilterhållaren inte har skador - om de inte tätar så rinner oljan förbi filtret... Var även noga med att oljefiltret har bottnat ordentligt i filterlocket/hållaren innan du skruvar i filterlocket till rätt moment. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Uppdatering.... Bytte sensor... Fungerade bra i några dagar... Nu tänds den igen när jag stannar och väntar 5 sekunder... Är det så illa att silen är täppt??? |
|
|
Har du bytt oljefiltret och inspekterat oljefilterhuset och "locket"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena igen. Nu har jag provat mäta trycket medans jag kör med den Nya givaren (gamla givaren va nästan igensatt) ... Och nu är trycket helt stabilt och ligger jämnt... Innan hoppade de upp o ner hej vilt... Problemet var borta i flera dagar men nu är det tillbaka.... Mäter jag oljetrycket och via obd så sjunker det aldrig under 1.46 bar på tomgång, ändå tänds lampan. Trycket ligger på 3.2 bar vid ca 2-3000 rpm... Kan tillägga att lampan tänds när jag stannar bilen eller om jag frikopplar en längre stund och bara rullar (typ 30 sekunder) efter att jag kört så pass länge att motortemperaturen ligger omkring 105 grader... Om jag startar om bilen direkt efter att lampan tänds så kan jag stå på tomgång med motortemperaturen på 105 grader i timmar utan att lampan tänds... Min fråga, kan hydraulikventilen ställa till de så att lampan tänd? . Hej Johan, nej jag har slarvat med den hemläxan. Få försöka jaga fatt på ett Nytt filter, är ju ingen direkt kostnad. |
|
|
Nu har jag slitit bort tryckventilen och rengjort deno sett till att kulan fjädern rör på sig när man skakar på den, den var trögare innan jag rengjorde den. Provkörde sen o mätte trycket... Tycker att det svajar igen... Har märkt att om jag motorbromsat och stannar lugnt så tänds inte lampan. enligt obd så går aldrig trycker under 1.3 bar när jag bromsar hårt och står på tomgång.. Men ändå tänds lampan.... Idag uppnådde jag ett tryck på 4.5 bar vid ett tillfälle och när jag stannade låg det på 2.0. Lampan tändes inte... Dessa värden har jag aldrig fått innan. Fattar nada. Nu är som sagt både oljetrycksgivare bytt och tryckventil rengjord, samt kört en motor tvätt. Lampan tänds inte alls lika ofta som för några veckor sedan då den tändes i varje korsning. Tänds som sagt aldrig om jag startar om motorn och låter den stå länge på tomgång med varm motor eller när jag kör. Tänkte att filter byte blir nästa... Ska jag inhandla en ny tryckventil? |
|
|
Tillägg... Vet ej om det är relevant... Men airbaglampan kan börja lysa ibland... Detta problem brukar försvinna om jag laddar batteriet. Kan också tycka att det finns tickande ljud när motorn är kall |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.