|
|
|
|---|---|
|
Hej Igår började min 330e krångla vid laddning. När jag sätter i laddaren står det "laddning ej möjligt". Har provat två olika laddare med samma resultat. Bilen känner av laddaren och går sen över till att blinka rött. Meddelandet kommer upp direkt när jag låser upp bilen så innan sladden ens sätts i. Finns det någon annan som stött på samma problem? | |
| Hur gammal är bilen? Garantiärende? | |
|
Det är en F30 från 2017 (ca 8200mil) så nybilsgarantin har gått ut. Däremot finns ju batterigarantin kvar om det kan gå på den. Fick tid först den 19e. Kunde ställa den hos dem tidigare så kunde de se om det fick nån lucka. |
|
| Hmm..Kanske tur det.. Länk | |
|
Nu har jag fått beskedet att det är en styrenhet som spökar och behövs bytas. För det facila priset 22000kr plus ca 5h arbete. Tur man har maskinskada kvar i försäkringen. Men borde inte en sådan del hålla mer än 4år/8200mil? |
|
|
Vad tråkigt! Borde inte hända på en så pass ny bil kan jag tycka. Tveksamt om jag skulle våga äga en laddhybrid från BMW privat utan garanti/maskinskada. |
|
|
Det lät ju mindre roligt! Visst borde delarna hålla längre än så, utan tvekan. Men samtidigt går saker sönder på alla bilar. BMW's xdrive är ju ett bra exempel på att även de fossila bilarna har problem samt att det är dyrt att laga. |
|
|
Nu blev det inte så dyrt för min del då självrisken var 3000 samt att jag hade en del innestående i en självriskspott. Men ändå en onödig utgift. Reservdelen fanns i alla fall i lager så har jag tur är bilen klar redan idag annars under morgondagen. |
|
|
Det är sånt här som jag tycker är dåligt av BMW. Nu vet ju inte jag exakt vad den här styrenheten gör men den lär knappast slitas ut och inget som kräver underhåll och bör enligt mitt tycka hålla i princip bilens livslängd. Går den då sönder så är det mer eller mindre ett konstruktionsfel och därmed bör BMW ersätta detta på Goodwill istället för att dumpa kostnaden på försäkringskollektivet - tycker jag i vilket fall. |
|
| Muc: Håller med dig. Hade tänkt ta upp det med dem men får bli nu under tiden den redan är inne. Vill få det fixat så fort som möjligt så ville inte vänta in beslut om det. | |
| MUC, håller helt med! | |
|
Att elektriska prylar borde hålla? Man kan tycka det. Men går det att spara in några kronor här och där så görs det. Då tummas det på t ex skyddskretsar för överspäningar eller transienter. Sannolikheten är ju så låg ända att prylen skulle gå sönder. En personbil är ingen militärspecad sak där överdimensionering av ingående komponenter är mer påtalig än i civila prylar. Tyvärr. Det finns ingen marknad för högre kvalité. Kunden är inte villig att betala denna extra kostnad. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Men bmw tycker tydligen att det är värt att plocka kunden på så mycket pengar som möjligt, utan att man får tillräcklig valuta/kvalitet för dem. Om en del på bilen, speciellt en premiumbil, är av undermålig kvalitet så borde den åtminstone bytas till ett starkt reducerat pris. | |
|
Det här är förvisso min åsikt och jag kan vara fel ute i tänkandet men borde inte det här falla under saker som har med bilens system för att minska bilens avgasutsläpp/rening? Om jag minns rätt så är det tillverkarnas ansvar att täcka i upp till fem år. |
|
| Man kan ju tycka det men jag tror reglerna faktiskt är så dumma att de inte gör det. Det handlar ju inte om avgasernas renhet. | |
|
När det gäller förbränningsmotorer gäller det generellt komponenter som "sitter efter förbränningen". Hade det varit en förbränningsmotor skulle motsvarigheten i detta fallet kanske varit bränslepåfyllningsröret till tanken eller något liknande... Men BMW borde stå för good will på detta kan man tycka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.