AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.159

E46: Ladda batteri via alt punkter än direkt fysiskt på batteriet

Googlat och sökt runt lite utan att hitta nått konkret. Så drar frågan här helt enkelt.

Är det någon fara att sätta en mindre laddare på jordpunkt och den där +punkten under kåpan i motorrummet för att ladda batteriet?
Tänkte om man kunde slippa böka ut batteriet (touring) och kanske kunna göra lite ful laddning på ovan beskrivna sätt i stället.
Mao:
Via typiska hjälpstart punkter som vanligen används när ett batteri är dött.
Laddaren direkt på valfri jordpunkt och sen där på plus punkten i motorrummet som finns utan att elektronik eller annat i bilen tar skada?
Laddaren i fråga är nån mindre skit variant som bara laddar med 6-10A nått sånt.
Automatiskt avslag när batterier är fulladdat osv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du SKA faktiskt sätta en batteriladdare just på dessa punkter :-)

Så det är ingen fulladdning, det är det sättet man SKA göra (av olika anledningar men den främsta är IBS och ju nyare modell desto viktigare är detta).

Google i all ära men från den här tiden när män var män och instruktionsböcker var instruktionsböcker så är det faktiskt rekommenderad läsning! :-)

På sidan 144 i instruktionsboken står det faktiskt att du ska koppla din batteriladdare till uttagen i motorutrymmet (det nämns också att det är samma uttag som används för hjälpstart och på efterföljande sida visar de även placeringen av både plus- och minusanslutningarna).

En 6-10A laddare är generellt sett en kraftig best när det gäller batteriladdare och behövs bara till riktigt stora starbatterier som är sopslut! Det är bättre med en laddare som har lägre ampere rating men bättre och nogrannare kontrollerade laddningssteg än en laddare som har högre ampere rating men inte lika bra implementerad laddningsstrategi (kort och gott kvalitet är bättre än kvantitet).
En 3-4A (tex CTEK MXS 3.8) räcker till vanliga personbilar och 5A räcker till de flesta nya fläskiga bilarna (tex CTEK MXS 5.0).
För mig blir det mest längre perioder av trickle charging och då räcker 0.8A i form av en CTEK XS 800 hur bra som helst (men har en MXS 3.8 och MXS 5.0 för andra uppgifter när det skulle behövas).
Jaså, se på fasen.
Ja då får jag gräva ner det gamla inlärda med "laddare direkt på batteriet" principen.
Höhö, instruktionsboken tänkte jag faktiskt inte ens på när den här frågan dök upp :P.

Kikade lite närmare på laddaren imorse också och det verkar inte va nån best, vad alla siffror står för vett i tusan men 0,9A verkar va konstant laddningen och 6A som absolut max tror jag..Eller nått sånt, det är en liten skit laddare iaf.

Tusen tack för svaret :).
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Skälet till att inte ansluta extern laddare över batteripolerna (åtminstone inte på minuspolen) är att IBS:en (Intelligent Battery Sensor) på moderna bilar sitter i serie mellan batteriets minuspol och chassi. Den mäter och håller reda på hur mycket ström som har flutit till och från batteriet.

Om man då ansluter fel så förstår inte IBS:en att batteriet har blivit laddat.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Har E46 ibs?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, E46 har inte IBS, men det är smidigt att ansluta laddaren under huven.

Går i det fallet bra att ladda direkt på polerna också men det är lite bökigare då batteriet sitter bakom paneler i bagaget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Har underhållsladdat min gamle E46 coupé med Ctek-laddare under huven varje sommar c:a 3-4mån i 5år, har fortfarande inte brunnit upp ;) Går fint att peta ned normaltjock förlängningsladd mellan huv och skärm också så det går att ha huven stängd.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja det är ingen fulladdning (ful) men det kan bli en fulladdning (full)... ;-)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag kan varken ladda eller hjälpstarta via punkterna under huven.
Ctek-laddaren kommer upp till tre tända dioder av åtta eller hur många det nu är sen händer inget mer. Försöker jag hjälpstarta där så klickar det bara.
Sätter jag däremot kablarna/laddaren direkt på batteripolerna så fungerar det.
Vad är det då för fel?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det betyder att den del av ledningar (både plus och minus) som används när man använder dessa uttagspunkter och som är unika för dessa uttagspunkter (jämfört med när strömmen kommer via batteriet) är dåliga, har allvarliga kontaktproblem eller motsvarande.

@JohanE : Vilken CTEK-laddare har du?
Av din beskrivning låter det som du har en CTEK MXS 5.0 eller större.
När tredje lampan tänds så går batteriladdaren in i "Bulk"-fasen, dvs där större delen av laddningen sker.
Det kan ta upp till 20 timmar innan den går över till nästa faser dvs tänder fler lampor.
Se manualen till din CTEK-laddare för mer information.

Så ladda går säkerligen utmärkt från dessa uttagspunkter (då det rör sig om mycket mindre strömstyrkor än vid hjälpstart samt att CTEK-laddaren går så långt som in i "Bulk"-fasen vilket tyder på att det inte är totalt avbrott den vägen).

Men det är någon typ av skada eller kontaktproblem som gör att såfort någon större ström ska passera (typ vid hjälpstart) så blir det ett så stort spänningsfall över denna skada/kontaktproblem att det inte blir över någon användbar spänning och ström för startmotorn och det enda den orkar göra då är att klicka lite med solenoiden.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Låter lite märkligt, då kabeln från batteriet går via "hjälpstart" till startmotorn.
Hur är jordpunkten? Finns det någonstans på motorn att sätta klämman?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, vill minnas att större delen av kablaget som används av detta hjälpstartuttag är gemensamt med det som används av det normala batteriet.

På E36 satt det en lite större "fördelningslåda" där en kortare sträcka av ett metall var unik för hjälpstartsuttaget.

Men på E46 så vill jag minnas så sitter kabeln (som går vidare till startmotorn) direkt fastskruvad till hjälpstartuttaget.

Det är alltså detalj #6 jag pratar om
Länk

Och den detaljen ser ut såhär
Länk

Kabeln från batteriet kommer in på denna terminalen
Länk

Kabeln till startmotorn går ut från denna terminalen (och muttern som håller fast denna kabelsko är väl just själva hjälpstartuttaget)
Länk

Så jag skulle gissa på att det mer troligtvis handlar om att du inte får en bra anslutning med dina startkabel mot detta hjälpstartuttag (den där muttern kan väl vara lite ärgad ibland) eller att du inte får en bra anslutning med din startkabel mot den jordanslutning du använder (också vanligt att rost/ärgning orsakar dålig kontakt).

Men du hittar lätt var problemet är genom att utföra en serie spänningsdifferentialsmätningar vid lämpliga mätpunkter (behöver nog bara göra 3-5 mätningar för att hitta orsaken och då tar det på sin höjd 3-5 minuter att hitta orsaken - så det är snabbaste sättet att hitta orsaken).
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är en multi xs 4003.
Det fungerade att ladda. Gick ut och tittade när jag kom hem från jobbet och då var det färdigladdat. Ca 16 timmar efter påkoppling. 🙂

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok!

Ja på den är tredje lampan "Bulk" så det är nog inget problem där.
Batteriladdaren gick in "Bulk" läget efter några minuter och sedan behövde vara där ett tag då batteriet antagligen var lite urladdat och det var en 4A laddare - så fullt normalt då att det tar ett halvt dygn eller så till att vara fulladdat.

Så inga problem med att ladda således (som jag anade).

Att det inte gick att hjälpstarta skulle jag gissa på berodde helt enkelt på dålig kontakt mellan startkabel och bil (antingen plus eller minus eller båda).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.