AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.530

Köpråd bmw x3

Hej. Nu på forumet och skulle behöva er hjälp.

Funderar på en x3 och har två olika alternativ
En med xdrive 20d och automat 2014 års modell eller
En SD 18d 150hk manuell 2017 års modell.

Vilken hade ni valt och motivering?
Är det stor skillnad på motorerna och aut vs manuellt växlad?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja..
Jag skulle inte valt någon av dessa två du nämner..

OM jag hade varit intresserad av X3 så skulle mitt val med fyrcylindrigt alternativ vara >>>2 literns dieseln med 190hk OCH automat + Xdrive..

Men visst, det innebär någon årsmodell upp från 2014 då.
Vet inte exakt när den motorn kom till X3, men det är väl snabbt kollat om du vill :)
Fyrhjulsdrift anser jag vara självklart på en X3:a, dock finns det en del frågetecken kring bl.a. fördelningslådans hållbarhet på iaf vissa modeller av Xdrive, men det är ingenting som jag skulle anse vara en orsak att avstå Xdrive.
Kolla upp bl.a. fyrhjulsdriften ordentligt innan köpet är väl ett standardsvar..alternativt få med bra garantier på vagnen.

Motivering?
Tja...bra och snål motor med fullt tillräcklig prestanda på svenska vägar.
Angående växellådsalternativ så blir det smidigare med automatlåda till dessa alternativ på dieslar enligt mitt sätt att se på det hela..
Mindre dieslar kan upplevas lite..hmm.."svårkörda" och lite "jobbiga" i staden.Tjuvstopp och eller "klumpiga" i starten brukar vara ett kännetecken på smådieslar(allt är relativt ;)) med manuell låda.

Men kör man mest landsväg så spelar väl lådalternativet iofs mindre roll.

1,8 på 150hk är väl inte dålig generellt(mig veterligt), men ska man köpa en suv som ändå väger en del så går man gärna upp i effekt om det går..

Men tja..1,8 sd kan vara ett alternativ om den är "jättebra prissatt", men det känns fel med en högbyggd suv utan Xdrive + återigen lite för lite effekt för min egen del..
Positivt är att du slipper huvudbryet med fördelningslådan, vilket för någon kan vara en viktig faktor.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
X3 utan x-drive....nja, det känns "fel".

Då skulle jag hellre kika på en 3-serie med bakhjulsdrift.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för bra svar. Har alltid innan kört volvo men nu sugen på något "nytt". Kör idag en xc60 men tycker de ser tråkiga ut i jmf mot en x3. Dock är xc60 bra komfort och mycket utrustning. Har inget behov av awd (bor i stad Skåne) men ökar det komfort/körglädje jmf mot SD?

Är 18d-moton helt uteslutet som alternativ? Har D3 (150hk) i xc60 idag och funkar bra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det kan bara du avgöra - provkör båda alternativen, men jag tror du kommer uppleva 2,0 som betydligt piggare.

Mvh
Johan B

Ja, det lutar åt det med xdrive och automat. Vad skulle ni rekommendera för dieselvärmare/kupévärmare att efterinstallera (kommer sakna det från Volvo)
Vad innebär att bilen har "app Connect? Har ju tyvärr insett att Bluetooth musik är tillval.

Stor Skillnad på ljud mellanstero och Harman kardon?

Om fördelningslåda behöver bytas går det på maskin på bilförsäkring?
be
113
begell
X3 30e -20
Dyrt och knepigt att eftermontera, sök ett bil med originalmonterad värmare.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bränslevärmaren som finns på var och varannan Volvo är ju en skillnad mot BMW där det är dyr extrautrustning. Om de är krav på bilen så minskar begagnatutbudet, speciellt av de billigare exemplaren som sällan har den.
be
113
begell
X3 30e -20
Vilket maxpris har du tänkt?
Hade tänkt runt 220 max. Helst från 2015 och tom 2017.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW har eftermonterings-kit när det gäller dieselvärmare, men de kostar fläsk!
Skulle tippa på 30.000 kr i runda slängar monterat.

Mvh
Johan B

be
113
begell
X3 30e -20
220 + 30 blir 250. Då blir det inte så långt kvar till de 284 som M-bilar i Örebro vill ha för en 30d med värmare. Jag är väl bekant med denna bil!
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Hej! Satsa på en xDrive 20d LCI, alltså MY15 eller nyare. Ett mycket bra ekipage, snål och stark och det finns en hel del med det sk ”vinterpaketet” som bl.a. innefattar bränsledriven parkeringsvärmare, hittar du ingen med det tillvalet, försök hitta en lösning med el istället, ruskigt dyrt att eftermontera och inget du får tillbaka pengarna på i nästa led. Om du inte måste åka SUV så finns det väldigt gott om 5-serie (G30/31) till salu nu till bra pris. Enligt mig ett bättre val, en helt annan kvalitetskänsla och mycket bättre komfort men såklart till ett högre pris.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Den där 1,8 an är bullrig, slö och törstig. Sommaren 2014 kom 2,0 an med Euro6 och 190 hk. Skulle rekommendera den.

Mr C
25
sövestad
bmw x3 3,5 2011 . 330 cab -01
2 saker du behöver kolla om du väljer en f 25
1, är är kabelstammen till alla spolarpumparna bytt, kostar mellan 30000-40000 att byta, har precis bytt på min f 25 2011 5500 mil, skulle kostat 32000 men BMW stod för allt, MYCKET BRA BMW.

2, fördelningslådan, fick byta min 2019 efter 4400 mil kostade 40000, MYCKET DÅLIGT BMW
bl
270
bluetrain
x3 msport
sövestad,
vilken årsmodell har du?
25
sövestad
bmw x3 3,5 2011 . 330 cab -01
2011
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
"Den där 1,8 an är bullrig, slö och törstig".

Vilket konstigt uttalande! Det är exakt samma 2-liters twinscroll turbodiesel som 20d, den är bara elektroniskt strypt en aning vad gäller maxeffekten för att få ner bränsleförbrukning och utsläpp. Den har något lägre utväxling vilket gör att den känns pigg och stark även på låga varv. Och skulle man vilja ha 190 hk så är det enkelt och snabbt att ta bort strypningen (jag rekommenderar att göra detta hos Autostable).

BMW X3 sdrive 18d är en utmärkt bil och har den fina bakhjulsdriften som ger äkta BMW-känsla, till skillnad från sdrive på X1 och X2 som har framhjulsdrift. Utan Xdrive slipper du framtida problem med fördelningslåda och kan välja exakt vilka däck du vill. Med Xdrive ska dju egentligen bara välja *-märka däck (dyrt!).
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ok Meijro.

Har hört det fån min vän som har en X1 1,8 som han är jättenöjd med, förutom att den är bullrig, slö och drar mer bensin än min 2,0 d. Han tycker även att den har en jobbig fördröjning vid gaspådrag. Han har även en BMW 220 D cab som han tycker är mycket tystare och snabbare.

Mr C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.