|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det räcker inte att skriva in servicen i idrive, det kan det flesta icke aukt Det skall registreras centralt hos bmw oxå, och det kan icke aukt verkstäder göra, OM de har köpt loss licensen från bmw |
|
| De som tycker att det är värt att betala ca 10 000 kr extra vid stor service för att få servicen registrerad centralt hos bmw, får ju göra det. | |
|
Det är helt klart värt att ringa runt på till olika verkstäde, betalade 9200kr för stor service hos M-bilar, motsvarande pris hos Bilia nacka var 12000kr. Orginaldelar + olja skulle i januari har kostat 3800kr om man köpte dem från Leebmann24 samt Mapodo. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Problemet är väl att många icke-BMW verkstäder inte vill betala för licensen, om de gör det reflekteras det i prislappen på servicen. Det är alltid kunden som får betala. Och i det här fallet betalar man för "ingenting". |
|
Samtidigt måste man nog överväga vad som händer den dagen man vill sälja/byta in sin M2:a och den elektroniska serviceboken inte är komplett. |
|
|
I början är den nog viktig. Senare är en bra dokumentation viktigare tycker jag. En välskött 1-ägarbil med alla kvitton överväger lätt en komplett elektronisk servicebok för mig. Som andra redan nämnt är den ett sätt för BMW att låsa in dig. Dessutom fuskas det även med elektronisk servicebok. |
|
|
Har kollat lite priser nu. Spannet är ca: 6500kr (Mekonomen) till 13500kr (BMW). En sak man borde kunna göra är att ta bort kupe och luftfilterbyte och göra det själv. det kan spara mellan 1400kr till 2300kr. Delarna kostar ca 300kr (Mahle originalkvalite). Det torde bli svårt för ett försäkringsbolag att hävda själförvållat motor eller växellådsras p gr av att du själv bytt luftfilter. |
|
|
När jag lämnade in min bil bad jag dem sätta dit original olja samt oljefilter. De andra filtren är mahle. Tändstiften bosch, samma som bmw men utan bmw logga. Om man har bmw originalförsäkring kanske de börjar argumentera om luftfiltret inte är original vid skada. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.