|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Bendt Bil skulle ha 9800:- sjukt att det skiljer sig så mycket från ställe till ställe. | |
| Ja, men bara genom lite undersökningar nu har du besparat dig 4'. | |
| Någon som har koll på vade det kostar i Tyskland? | |
| Kontrollerar inte BMW de auktoriserade aktörer de har på marknaden? Hade jag varit chef på BMW Sverige så hade jag reagerat kraftigt på de överpriser som finns, då de skadar märket och minskar försäljningen, på lång sikt. Man skulle kanske kontakta tidningen så de får något annat att skriva om än Corona. | |
| Zata, 9800 kr är ju rätt så rimligt. Låter som du hittat en vinnare. Bilia med 14700 kan ju glömma affären. | |
| 410 kr tar bmw i Göteborg för ett tändstift om man köper det över disk. Antagligen ligger priset på delar rätt lika mellan olika verkstäder. Det är sannolikt priset på arbetet som skiljer stort. | |
|
Eftersom min bil nu också vill ha service lyfter jag denna tråd igen. Vad fick/har ni fått för pris på service/inspektion? För att göra en vettig jämförelse kollade jag vad delarna kostar. Allt är OE-delar: Tändstift 6st(Bosch) 804.00 kr Kupefilter (Champion) 105.00 kr Oljefilter (Mahle) 102.00 kr Luftfilter (Mahle) 161.00 kr Shell Helix Ultra 5W-40 (8liter) 760.00 kr Totalt: 1,932.00 kr För mig låter det TOTALT ABSURT ett betala 12-15000kr för att få det gjort. Det är ok att betala ett premium för BMW stämpeln, men det finns gränser. Jag har ingen lust att betala för hallvärdinna, BMW genius, Servicehandläggare och meningslösa kontroller. Min bil är i perfekt skick efter 2200 lugna mil, har alltid stått i garage, ej vinterkörd och körs aldrig kortsträckor så den inte hinner bli varm. Varför kan inte BMW göra den service som behövs istället för att försöka klämma kunderna på pengar? Som en extra not har jag precis bytt alla de där sakerna på min andra BMW. Tiden det tar för en amatör som mig för det är ca: Tändstift 30min Kupefilter 10min Oljefilter 5min Luftfilter 5min Oljebyte 30min Totalt 1h 20min Det kan vara krångligare att byta stift på M2:an, det vet inte jag. |
|
| Du kan köpa bosch tändstift med samma beteckningar/nummer som original bmw stift till m2 för ca 100 kr styck på nätet. Bmw original olja finns på nätet för under 100 kr litern. Ett sådant jobb du pratar om fick jag offert av bmw/bilia på ca 15 000 kr. En välrenommerad verkstad gjorde jobbet inklusive delar för under 5 000 kr... | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Gör jobbet själv och spar kvittona? |
| Frågan är om försäkringsbolaget godkänner att man gjort jobbet själv vid ett eventuellt motorras? Efter motorförskringens upphörande skulle jag också göra jobbet själv. | |
| Blixten: det är helt klart en bra poäng. | |
|
Kan ju uppdatera med vad jag gjorde för att få ner priset. Jag jämförde alla auktoriserade verkstäder och tog fram den billigaste, dvs den som kostade 8000:-, tror det var en i Halmstad alternativt i Malmö. Ringde sen BMW Sverige och de löste samma pris för mig på Holmgrens, efter några telefonsamtal. Så från 15 000 på Bilia, till 12 000 på Holmgrens och efter ett samtal 8000 på samma verkstad. Bekräftar bara vilka ockerpriser de kör med. |
|
|
Verkar som det rykten jag hört, iofs från en rätt så initierad källa, stämmer, att Bilia har lagt på en hel del på reservdelspriserna. En annan god vän i branschen berättade för mig för några år sedan att tillverkarna inte tjänar så mycket på att sälja bilen utan på det dom kan ta in efteråt. Och då ägaren till Bilia varit grymt på köparstigen så kanske det saknas lite cash flow varför den måste höja priserna... Skönt att du fick hjälp av BMW för det är inte kul att betala för luft!!! Niklas Fransosen |
|
|
Tack för den updaten. Ang reservdelarna ser det ut som om BMW lägger på ca 300-400%. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Gråta förmodligen- |
|
| Jag skulle kunna tänka mig att en stor andel av bmw/bilias kunder är företagskunder och dom är väl inte så priskänsliga som privatpersoner. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Maskinskadegarantin ska gälla så länge du har följt serviceintervallet/-innehållet och dokumenterat det, sen måste du så klart använda rätt grejer. |
| Privat eller företag, ocker är ocker...... Så länge människor anlitar dessa utsugare kan de fortsätta sin ljusskygga verksamhet. | |
|
Garanti gäller så länge service är "fackmannamässigt utfört", vilket gör att andra verkstäder kan göra service om de använder OEM-kvalitet på delarna. Däremot KAN det bli problem att hävda fackmannamässighet om man gör det själv - där kan det bli en tolkningsfråga utifrån din bedömnda kompetens mm.... Däremot kan du troligen inte räkna med att BMW tar några good-will-reparationer som kan knytas till att du inte servat bilen hos BMW. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om en icke auktoriserad BMW-verkstad utför servicen - kolla upp att de kan ”skriva” in servicen i iDrive. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det är ju nackdelen med den digitala serviceboken och att det inte finns någon servicebok längre, men det är väl så BMW vill ha det... Att man känner sig tvingad att åka dit. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.