|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Färddatorn varnar för kommande oljebyte samt kontroll utav bil. Men till servicen ska även filter m.m bytas enligt verkstad. Detta ska de ha 14 000 för, exk arbete. Vad är det egentligen som ska bytas, som är så dyrt? Hade gärna återkopplat till verkstad men det är dessvärre stängt över helg. Är det någon som har tillgång till serviceintervallerna, som kan kontrollera exakt vad som byts? Gäller en BMW M2 - 2017, Gått 2100 mil - Service enligt färddator är i Jul. Mvh | |
| 14k låter sjukligt mycket för en normal service. Fråga någon annan verkstad. | |
| Nu har jag inte lämnat in min m2:à än, men på alla mina Audi har ju typ vanlig oljeservice kostar 10-12k. Motsvarande service på min civic type r kostar typ 5k. De vet hur man tar betalt helt enkelt. | |
| Be dem specificera vad servicen innehåller så ser du vilka moment som är inkluderade och vad material respektive arbete kostar. | |
| Jag misstänker att tändstift ska bytas nu och att det är en märkbar post. | |
|
Stiften bör väl hålla mer än 2100 mil...! Troligen är det 3000 mil/2 år i serviceintervall på bilen - men vissa saker som t ex. tändstift slits ju inte om de inte används. Som redan är föreslaget - ta en specificerad offert där man skriver upp exakt vad man gör på servicen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är bilen 4 år så är det storservice inkl fordonskontroll. Stift som Grelle nämner plus olja, alla filter och större kontroll. Sen hur gör BMW med olja i DCT? VAG byter den regelbundet och det kostar också. Dock låter det dyrt med 14’ och särskilt om det är utan arbete! Motsvarande service gick på 8’ för min 335:a som också har N55. Kanske är ett premiumpris pga M? | |
|
Tack för alla svar. Jag tror det är den stora servicen ink tändstift. Tyckte han nämnde det. Återkommer på måndag så vi får svar, samt för framtiden om andra är intresserade :-) Mvh |
|
|
Kör du så kort sträcka över tiden behöver du inte byta vissa saker - filter och stift "slits" ju med milen/timmarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja Johan, så är det ju. Men vägrar man deras rekommendation så ger de avslag på de sakerna i pappret och de ser inte snyggt ut för framtida försäljning.. | |
|
Jag bad också i veckan om information om vad som skall göras på den service som enligt bilens dator skall ske ungefär i november ca 3000 mil. Pris över 14 000 kr för en manuellt växlad M2. Det som utförs är: byte av motorolja och filter, byte av kupé/microfilter, luftfilter till motorn, byte av tändstift. Fordonskontroll. Jag kommer aldrig att betala detta sanslösa överpris för de åtgärder som skall utföras. Delarnas andel av detta pris tex 682 + moms för ett microfilter, ett bosch som sannolikt håller liknande kvalitetsnivå kostar 245 kr på nätet. 328 kr + moms för ett tändstift, motsvarande boschstift kostar ca 100 kr etc. Är det värt 10 000 kr för att få en stämpel i den elektroniska servicboken? |
|
|
Ouch, det är i princip dubbelt så dyrt jämfört med vad service kostar på en´vanlig’ BMW. Tror dock inte att tändstift byts så tidigt på en icke M-bil, men i övrigt är det samma innehåll i servicen. Men 14` måste väl ändå vara inklusive arbete? Annars är det helt horribelt. Oavsett får man nog räkna med att betala vad det kostar, tror det blir svårt att sälja en M-bil utan korrekt stämplad servicebok. |
|
| Visst, 14 000 är inklusive arbete och delar. | |
| Muc, tändstift byts efter 4 år även på standardbilarna. TS bil är ett år nyare än min och jag kommer ihåg vad jag gjorde förra året. Det var samma service och det kostade dryga 8'. TS, kolla med olika verkstäder. Du bör komma ned till 8-10'. | |
| Då är det mer eller mindre klarlagt att BMW tar ut ett premiumpris för servicen pga att det är en äkta M. Vi är flera i tråden som gjort liknande service på likadan motor för 8, så 6’ extra då för en M.. Kolla runt hos flera verkstäder och se om det diffar något. Kanske går att komma ned någon tusenlapp. | |
| Låter som en rimlig slutsats! Frågan är om det gäller alla ÅF eller just denna. TS har allt att vinna på att fråga runt. För 6000kr kan man ju åka en liten bit. | |
| Det var väl någon X5 ägare som fick offert på bromsbyte för ca 30 000 hos bmw i Sverige och skulle få det för halva priset hos en auktoriserad bmw verkstad i norra Tyskland. Verkar som bmw/Bilia håller på att prisa ut sig genom att ta ockerpriser för enkla standardjobb. | |
|
Alright, då har jag fått lite mer info. Olja Olje filter Luftfilter Fordonskontroll Tändstift Microfilter/kupe 11 800 på Holmgrens 14 700 på Bilia Rimliga priser? Nä |
|
|
Inte alls då det kostade ~8000kr för exakt samma sak på Molin Bil Sundsvall (BMW ÅF) sommaren 2019 men på en M235i. Nästan samma bil, båda med N55-motorn, men din har en riktigt M-logga. |
|
| Det skiljer ju ändå 3000 kr mellan Bilia och Holmgren så har man möjlighet att höja så är ju det valet lätt iaf! Men saftigt pris. Hade varit kul att se det uppspecat del för del (det fick jag för min N55). Minns att särskilt tändstift stack ut. | |
| Höja=välja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.