AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.097

BMW nyckel kan starta bil men ej låsa upp/låsa

Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
Då hände det mig själv, nyckeln var kvar i fickan i tvätten. Går att starta bilen med nyckeln men ej låsa upp/låsa bilen.. Vad kan göra åt detta? Bara att köpa ny nyckel eller?
BMW E90 LCI -09, ej comfort access.
Andra nyckeln fungerar felfritt, låsa upp/låsa/starta

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Skulle gissa på att du fuktat kretskortet inuti "nyckeln" men transponder för att öppna upp startspärren har överlevt fukten.
Du kan ju prova att öppna nyckeln (risk att plasten går sönder men finns troligen nya skal på wish/ebay/blocket) och låta torka samt ev mycket försiktigt tvätta kretskortet försiktigt med typ någon droppe t-sprit på en tops.

Men tyvärr tror jag du får bita i sura äpplet och slanta upp några tusingar till BMW för en ny nyckel. Det finns andra trådar om att klona nyckel, mha AK90-utrustning (i alla fall för E46 och äldre men kanske går även med E9x) men det är inte något enkelt snabbt hemmahack, om du frågar mej.
En skillnad är att ncyklarna får unika id från BMW om du t ex har stolminne men klonar du själv så har du sannolikt två med samma id = samma stolinst med båda nycklarna.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Nummer 1 är att byta batteri.

Gjort samma misstag och efter batteribyte fungerade den utan problem.

Ny nyckel lär kosta minst 5000 (baserat på priset jag hört hos VW)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har E90-nycklar till bilar utan comfortaccess också knappcellsbatteri som man enkelt byter själv?
I så fall, öppna åtminstone batteriluckan och dra ut nyckelsvärdet och låt torka några dagar, innan du provar med nytt batteri.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
Tack för svar! Går ej att öppna nyckeln, är ett sånt som "laddar när den sitter i"... hmm

Finns filmer på Youtube hur du byter batteriet i nyckeln...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.