AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.024

Aux/AC fläkt går på fulla varv

Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Ford F250 7.3psd crew cab
Honda Legend 3.2 Gen2
Toyota corolla 4st -86-87
Bedford/isuzu kb
750 -97
Min aux/AC ELFLÄKT verkar gå på fulla spjäll när man trycker på AC knappen. Den går för fullt oavsett temp. Stängs endast av då jag trycker av ACn

Det kan väl inte vara normalt? Låter ju som ett jetplan.
Om AC behöver fyllas på, kan det ha med saken att göra?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla upp vilken lösning din kärra har för styrning av fläkten, det finns tre olika tror jag och då blir det olika felkällor.
A. Två olika steg via reläer och motstånd.
B. Tre olika steg via reläer och motstånd.
C. Steglöst via pwm signal direkt till fläkten där elektroniken sitter.

// Magnus

Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Steglöst tror ja bara facelift har. Min fläkt har 4 pins kontakt och vad jag tror 2 steg på fläkten.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
jag tror faktiskt att den ska gå hela tiden. På min 850i -91 så går fläkten till AC-kondensorn hela tiden när nyckeln är i tändningsläge. Motståndet är nytt, bytt för bara något år sedan. Den funkade inte alls innan nämligen. Därefter går den som sagt hela tiden när bilen är igång. Men vill lägga in en brasklapp för att systemet givetvis säkert inte är helt lika på en coupé och en sedan som det dessutom skiljer sex år på.

Om du har ont om gas i systemet lär inte påverka ac-fläkten. Systemet är ju inte så beskaffat så att det finns någon övervakning av gasmängden så att bilen skulle känna av gas-mängden. Hade det funnits så hade ju varenda BMW haft det och då hade ju 95% av alla BMW åkt runt med ett konstant felmeddelande om läckande ac-system.

Det är för övrigt likadant på 850, att det krävs att AC-knappen är intryckt för att den ska snurra (tror jag). Att den låter som ett jetplan är nog däremot inte bra men det kan ju lika gärna beror på att den är gammal och något lager är slitet.

På E31 har jag för övrigt för mig att fläkten har två lägen. Den låter dock lite halvt som ett jetplan också.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Jo det finns övervakning av gasmängd. AC har tryckgivare, är det inte tillräckligt tryck (gas) startar inte kompressorn. (Men det styr inte fläkten.)

Det normalt att fläkten går när bilen står still och vid låg hastighet.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Fläkten styrs av några olika parametrar, inte bara av "AC på" utan kanske i första hand av kylarvätskans temperatur. Därav benämningen hjälpfläkt. På min förra - 95:a satt det det en dubbel temp-sensor i motorkylarens övre högra hörn. Den hade stor betydelse och är *kanske* i detta fall boven. Sådana sensorer/kontakter tar ju lätt stryk.

Lite studiematerial:
Länk

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
På en tidig bil som min 95:a sitter det som sagt en switch i kylaren. Steg 1 aktiveras vid 92 eller 94 grader och max fart vid strax över 100 grader. Steg 1 går också på direkt när AC-kompressorn är aktiv. Max fart kan bara triggas av kylarvattentemp över 100 grader något. Sitter ett motstånd vid fläkten som ger den reducerade steg 1 hastigheten. Två reläer över handskafacket ger ström till fläkten.

Någon senare årsmodell ska ha fått tre steg och sedan är det nog med facelift som det blev PWM-signal till fläkten.

(Fläkten ska inte gå bara man har tändningen till på e32 eller e38. Kanske annorlunda på en e31 även om jag inte förstår varför. Känns som att det är 10-20 A strömförbrukning till ingen nytta om kylaren är kall och AC kompressorn står stilla. )

// Magnus

Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Tack för era svar.

Jag ska koppla bort ena relät för att se om fläkten går på full effekt eller steg 1, så kan jag utesluta iaf. Sen så ska jag även besöka en snubbe som pysslar med kylanläggningar etc.. så får han mäta upp hur trycket är i systemet eller om det behöver fyllas/tömmas .

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
För er med tidiga E38:or (ej 750) upp t.o.m. 95 års modell.
Nästan gratis för ny BMW-del:
Länk
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Lämnade in bilen för A/C-service. Behövdes fyllas kylmedel. Nu blåser den kallt som bara den och fläkten går inte konstant. 👍
Tack för din återkoppling!

Måste säga, att jag förvånas över en del sammanhang. Men det är ju bara att frysa och vara glad tills nästa grej händer... :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.