|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte vindruta på Ryds i Östersund och sedan fungerar inte torkarna fram. Förmodligen monterade de torkararmarna fel så de "bottnade" när de skulle parkera. Bavaria verkstan kollade på felet och kopplade in en dator, han bröt i armarna för att förssöka få runt torkarmotorn!!! efter han gjort något på datorn så började det ryka från utrymmet där torkarmotorn sitter! En annan mekaniker (deras vassaste) kollade på bilen två dagar senare och han tror att motorn är trasig. Jag googlade och hittade hur man "tjuvkopplar" för att testa motorn och den går, så något annat gav upphov till röken. Nu en vecka senare så säger de att det tar 5,5 timmar och att de inte kan byta motorn utan att få instruktioner från BMW Sverige, vilka är på semester 2-3 veckor till! Så nu är jag utan bil på semestern! Är det verkligen så krångligt att byta torkarmotor? Och var kom röken ifrån? | |
| Vad säger Ryds? | |
| Ryds är spån. De förstörde min adaptiva farthållare vid rutbyte. Kommer aldrig låta dem gå i närheten av en bil igen. | |
|
RYDS har inte krånglat än, de vill få det fixat. BAVARIA har jag väl lite annan åsikt om. Enligt flera duktiga mekaniker jag talat med så går det absolut inte dra runt motorn med torkararmen, det är för stor utväxling. Man gör bara inte så!!! Sedan så känns det som att de bagatelliserar röken som kom. Min erfarenhet av rök från något elektriskt är inte bra. Det är enligt mig ett tecken på något mycket allvarligt! |
|
|
Det är lite jobb att byta motorn. Fläkt och kablage till spridarna mm måste bort iaf enligt instruktionen jag har. Dådu körde motorn rörde sig länkaget då? |
|
|
Länkaget rörde sig som det skulle. Torkarna går som de ska, men parkerar ju inte eftersom motorn är "tjuvkopplad. Hörde med en kille i UK, han har bytt torkarmotor på sin utan att ta bort kablaget till spridarna? Han gjorde det hemma på under 2 timmar?! |
|
|
Om dom fungerar då du kör direkt på motorn kan man ju misstänka att något hänt med gm-modulen eller reläna. Ev att någon kabel brunnit av med tanke på rökmolnet. Motorn verkar ju fungera i alla fall. |
|
|
Säkringarna är ok, även där bak, reläna är ok, K36,37,38. Jag misstänker att röken kom från elektroniken som känner av parkeringsläget, Jag hittade en bild på en brunnen sådan på nätet. Alt kan det ju vara någon/några kablar? Rök är inte bra. Någon som har elektroniken, alt. komplett motor, General module, Relay Module att sälja? Kan man testa GM och Relay module på något sätt? Måste GM kodas in? Bavaria Östersund slingrar sig nu, verkar som att de helst slipper fixa felet. Ryda har bokat tid på Autoexperten nästa onsdag. Kanske de har en "riktig mekaniker" Semestern är iaf avbokad.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.