AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
782

Generatorproblem eller kanske batteri?

di
4
diaxes
318iA Sedan -91
Hej!

Har ett stort problem, och undrar om någon har tips att ge. Alla tips mottages tacksamt.

Felbeskrivning:
För en tid sedan (1 vecka) va jag på besök i Stockholm. Bilen gick kanonfint upp, men när vi väl va uppe så började all elektronik lägga av, och bilen dog till slut och jag blev stående. Jag misstänkte kolen och bytte dessa. Efter det så gick bilen som en klocka igen, ändra fram tills denna helgen. Laddningsampan blinkar vid låga varv, men försvinner vid varv över 1500. Jag misstänkte glapp och tänkte inte så mycket mer på det.

Idag på vägen till jobbet (2.5 mil) så började samma fenomen som tidigare komma fram - all elektronik börjar dö.

Inte kan det väl vara kolen som strular igen? Dom är ju nybytta. Alla tips mottages tacksamt, jag måste ju komma hem idag.

Vänliga Hälsningar,
John Eriksson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har nog ett diodfel i generatorn, (om kolen är slut ger det ingen indikering på laddningslampan)
Jag förmodar att du bytte Kol med tillhörande relä så då kan du utesluta reläet. Vid vissa tillfällen kan fukt och dålig jord ge överledning mellan mitten delen och gavlarna på generatorn, och då lyser laddlampan svagt på tomgång och försvinner på högre varv , men det fenomenet brukar försvinna när generatorn torkat upp. Så jag kan tänka mig att en diod i generatorn håller på att ge sig. Man kan testa med tex. en summer mot B+ anslutningen. Summer eller annat instruments + pol på B+anslutningen och den andra på generatorns gods ingen kontakt eller ledning.Skiftar man sedan instrumentets + och - så ska det leda. Brukar använda den metoden när jag köpt generatorer på skroten för att kolla dioderna så man slipper åka tillbaka pga diodfel.

MVH
Hasso

di
4
diaxes
318iA Sedan -91
Hej och tack för ditt svar.

Om det visar sig att vara diodfel - går det att byta eller laga dessa?

Annars måste man kanske byta hela generatorn?

Mvh
John
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag förmodar att du har en Boschgenerator vilket är vanligast, och det går att byta dioder i en generator,
jag vet att biltema sålde hela diodbryggor till Boschgeneratorer.Men det är ju så att det är en bedömningsfråga, ser kollektor OK ut,så det inte är djupa spår i den,(den slitbana som kolen går emot)då kan det vara idé att kosta på den ett diodbryggebyte, men bäst är att mäta upp med en strömtång eller mätshunt hur mycket generatorn laddar osv.Du kan ju själv mäta batterispänningen när bilen går, har du mindre än 13,5 V (13,5-14,2 normalt)när generatorn laddar så är det nog inte OK. Men hur som helst så måste generatorn plockas isär för att byta dioder så det kanske inte är möjligt att göra för dig i detta läge. En utbytesgenerator kostar ju en slant, så en begagnad från skroten är väl ett billigare alternativ.
Men du bör i första hand mäta upp laddning osv innan du
gör nått konkret så du vet att du inte byter nått i onödan.

MVH
Hasso

di
4
diaxes
318iA Sedan -91
Hej Hasso,

Jag mätte precis upp spänningen och fick den till mellan 11 och 9 V.

Om jag tolkar dig rätt så anser du att utbytesgenerator är ett vettigt alternativ (med tanke på den låga spänningen)

Mvh,
John Eriksson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
9-11V med motorn igång mätt över batteriet är ju inte nån positivt besked.Jag förutsätter att ditt batteri är ok och inga celler paj eller kortslutna. En utbytesgenerator är ju dyr 2400-4000(ref.Mekonomen) beroende på modell. Så en bra begangnad från skroten är kanske ett billigare alternativ. Men det är lite svårt att exact beskriva vad du ska göra från tangentbordet,när man inte ser grejerna och kan mäta själv att uppsöka en bilelektrisk verkstad för en kontrollmätning och diaganos är nog att rekomendera, att bara byta en diod kan tex, kan ju inte hamna på de summor som en utbytes kostar ev lika mot en beg från skroten.?

MVH
Hasso

di
4
diaxes
318iA Sedan -91
Hasso,

Jag har hittat ett företag i Kalmar som renoverar generatorer. Får även garanti här. Tror jag plockar loss generatorn och lämnar in denna.

Tack för dina svar och din tid.

Vänliga Hälsningar,
John Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.