|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Crusty |
Tjena! Nu e det så att jag har letat E30 i någon månad och kollat på kanske 10 stycken o inte hittat en enda bra! Ännu mer konstigt är att alla har gått runt 20.000 o haft en kamaxel som är slut. Till historien: Slog upp tidningen i söndags morse, o ser en annons på en 318is -88 diamantsvart, tacklucka, nyservad, bes, s,o,v-däck, i mycket fint skick.m.m. Priside: 17.000:- Lät jäkligt bra tyckte jag o ringde upp ägaren. Ägaren var en revlig o artig man i 30års åldern. Bilen hade gått 20.700mil han hade haft den i 6 år o hade en fullmatad servicebok, förra ägaren var tydligen en äldre dam. Frågade mina sedvanliga frågor om rost, kamremsbyten, om motron tickade nått från toppen o.s.v. Allt verkade jäkligt bra. Vi bestämmer möte så jag o min tjej drar o kollar på bilen. Den var jäkligt fin utvändigt tyckte jag, 99,99% rostfri! En lite repa utvändigt. Skulle kolla bromsskivornasskick, då jag möts av en TRUMMA! jag trodde det var skivor på en IS!! skummt tyckte jag. jaja, körde en runda med bilen o jag blev störtkär! helt fantastisk! Förrutom att jag upplevde den som slö! men den hade ju gått 20.700 mil så jag trodde det berodde på det. Men jag lyssnade på motorn o jag tyckte den tickade som fan, det lät ända in i kupén, t.o.m min tjej tyckte det! Tyvärr så var vinterdäck man skulle få till helt slut! Dåligt! O han hade fått anmärkning på SBP på en spricka i vindrutan, denna måste bytas, sprickan var ca. 10cm. I reg. beviset stod det att det var en 318i inte is, o den hade 113hk. Då blev jag lite fundersam, hade inte is 136hk? tydligen var det på 90:ans årsm. inte 88:an! Mina frågor: e det lönt o låta en verkstadsman lyssna ordentligt på toppen om det e nått? För det lät verkligen så. Vad kostar det att byta vindruta om man inte kopplar in försäkringsbolag??? Priset var förhandlingsbart sade han, han kunde dra av för vinterdäcken, o rutan sa han. Han påstod att det bara kostade 1000:- o byta ruta. E det dumt o köpa en sån bil?? URSÄKTA FÖR ATT INLÄGGET BLEV SÅ LÅNGT! ///Crusty |
Köppen |
Tyvärr vet jag inte så mycket om besvären med motor och så vidare, men jag kan upplysa om att, 1988 fanns "gamla" 318 med 105 hkr, och en 318is med en ny motor(M40) som gav just 113 hkr. Den har trumma bak. 1989 bytte 318is namn till endast 318i. Senare kom det en _annan_ 318iS med 134 hkr, det finns alltså två olika... |
|
En vindruta kan kostar runt 2500Kr, tar du det på försäkringen så är själv risken 1000kr. Sen till 318is, den senare modellen med M42 motorn har 136hk och inte 134. |
|
| Angående tickandet i toppen så finns det en hel del tidigare trådar i ämnet. Så det är bara att söka. | |
Crusty |
Men det med att det tickar, frågan är om det bara är att byta till en mineral olja istället. Har hört att det funkar ibland. Men jag misstänker att kamaxeln o lyftare kan vara slut. Jag tycker detta brukar dycka upp på E30:or som nått 20.000mil. Vet nån vad själva arbetet med att byta rutan går på? Eller är 2500:- inkl. ruta o byte???? Måste veta!! ///Crusty |
Crusty |
Ingen som vet nått? |
| Själva rutan går loss på 2500 + arbete. | |
Crusty |
Hittade ett företag som hette "Stoneflying" de skall tydligen fixa sprickan istället, så slipper man byta rutan. Tror ni att det funkar???? |
|
Berro på hur stor sprickan är, det de gör är att de lägger i glas spackel i sprickan, finns att köpa glas spackel hos biltema eller dyligt, mekonome. Faktum är att det fungerar ganska bra, inte lika bra som att byta rutan men de på SBP borde inte gnälla, och om så är fallet elelr om man själv blir miss nöjd med resultatet så kan man ju alltid lämna in bilen till ett profs. kom bara ihåg att rengöra ytan ordentligt med tex. T-Röd. |
|
Kowalski |
Tjena Crusty! Först och främst verkar det som att det är en "vanlig" 318 du kollat på, precis som du själv har kommit fram till. 318iS debuterade 1988 med 113hk som tidigare nämnts, då den vanliga 318 endast hade drygt 100hk. iS:en försvann 1989 då 318 endast såldes med 113hk. Den sportigare 136hk-versionen kallas 318iS-16V och kom 1990, dessutom har den underhållsfri kamkedja så där blir man av med kamremsbekymret. Tror att killen i annonsen försökt göra sin bil mer unik än var den är, ungefär som att kalla en 320iM för en M3... Märkligt att kammen tickar om serviceboken är fullsmetad, om skötseln är korrekt borde det inte vara några problem. Det där med trumbromsar är trots allt inte så dumt, du slipper rostiga bromsskivor där bak som inträffar på i stort sett alla bilar som inte körs regelbundet på racerbana. Detta brukar ge säkra anmärkningar hos SBP. Stoneflying vid Dalaplan i M-ö har jag anlitat för att fixa några mindre stenskott i rutan. De verkar sjyssta och har funkat fint, dock tror jag att större sprickor inte går att fixa med denna metod. Kan du få ner priset till en 13-14tusen tycker jag att du skall slå till. Annars försök hitta en riktig iS. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
Crusty |
Kowalski, den bilen jag kollat på är en IS, dock inte 136hk IS, 88:an hade tydligen bara 113hk, vilket den senare vanliga 318 oxå har. Dock fanns all IS optik (Frontläpp o lite bakspoiler). Trummor har jag inget emot, ok det är snyggare med skivor om man har öppna 17", men funktionsmässigt kan jag bara tala gott om trummor. Men det tickande ljudet stör jag mig fortfarande på. Tror även att s-boken var äkta. Ger upp snart....... :-( |
|
Crusty: Det beror kanske lite på hur mycket pengar man lägger. Lägg hellre 5000 extra på en fräsch än en billig skabbig. Jag kan inte mer än rekommendera IS 16v. Kan inte tänka mig att IS 8v är dålig heller då det i grund och botten är samma motor, men jag hade (och har) lagt pengarna på en 16v. |
|
Crusty |
Haglund: Håller med dig! Hellre en 16v! den är nog betydligt roligare! Är servo standard på 16v??? Har en fråga bara, om ni INTE hade varit BMW fanatiker vad hade ni sagt om ni fått välja mellan en E30 och en MB 190E?? HELT ÄRLIGT NU! bara undrar..... |
|
Nej! Servo är INTE standard tack och lov. IS 16v är en upplevelse och att köra med servo är ju som att göka med kondom. Det tar bort känslan men kan vara bra i vissa lägen. Jag hade, om jag inte var BMW-fanatiker, valt E30:n istället eftersom det är, enligt mig, den roligaste bilen man kan ha. Den kostar lite, den har mycket bra väghållning, håller bra, lätt att meka, snygg att se på (tycker jag) m.m. m.m. Det är mycket som talar för en E30 och då särskilt 318 IS 16v som väger lite men har bra krut ändå. |
|
Crusty |
Haglund: Har du provat en 190E? Tror oxå att IS 16v är roligare! Det är bara det att jag vet en som kanske ska sälja sin o den ä jäkligt fräck o jag får det till et schysst pris, o jag hittar aldrig en fin E30 för rimlihga pengar. Är bara intresserad av 88:an o frammåt. Gillar inte de äldre. |
| Jag har provat 190 E med 2.3 liters 16v motor. Alltså den som skulle läxa upp M3 E30. Den gick som ett skott och hade väldigt bra väghållning, men dendär extra kicken av körglädje fanns inte ens i den extrema versionen. Den var aningen "gubbig" för mig rent körmässigt. Mycket tight och skön bil för övrigt, men inredning, styrning, vägkänsla m.m. var inte som en riktig E30. | |
Crusty |
Haglund: Jag är halvtysk och är uppvuxen i både BMW och Merca, bägge bilar ligger mig varmt om hjärtat. Morsans senaste bil var en 190E, den fick jag tyvärr aldrig nöjet att köra, (Det var ett antal år sedan) men jag upplevde aldrig att hon hade problem med bilen. Grejen är den att om jag inte hittar en E30 snart så vet jag inte om jag blir tvungen att göra ett snedsteg ;-). Folk kankse tycker att jag borde kanske söka E30 i den dyrare klassen för att hitta en bra bil, men jag är inte beredd att lägga 35-40.000:- pix på en så gammal bil! Tyvärr är denna bil lite övervärderad. Med det menare jag inte att det är en dålig bil, tvärtom. Men jag tycker bara att vissa bilar har fått skrattretande höga priser. Värsta jag sett är 80.000:- för en E30!!!!!!!! Den hade ändå 10.000mil på mätaren! ok, mercan är oxå övervärderad! vet inte längre hur man ska göra.... |
|
Crusty: Förhasta dig inte. Lusläs alla annonsplatser du någonsin kan tänka dig och håll hårt i pengarna. Pruta aldrig innan du sett bilen och inte har något att anmärka på. Titta aldrig på milen. Är en bil fullservad, väl omvårdad och har gått 30.000 mil så är den ofta bättre än en halvtaskig 10.000-milare. Bilar tar mer stryk av år än mil enligt min erfarenhet. Kan inte så mycket mer än säga lycka till. :) |
|
| ...lätt för mig att säga kanske som sitter med en fullservad 13.700-milare. Jag vet hur det är att leta bil. Det är inte lätt att vänta på den rätta. :) | |
Crusty |
Haglund: Jag har letat i 3 månader, kanske mer kollat på ett antal bilar o kollat på varende jäkla site med annonser på internet. Jag vill ju inte köra till norrland för o kolla en E30:a så det blir bara de som finns i sydvästra skåne. Tålamodet är snart slut, för det börjar bli brått snart MÅSTE jag ha en ny bil. O jag vill definitivt inte köpa en viss bil bara för att jag känner mig stressad. Jag e noga nuförtiden när jag söker bil, tyvärr blir ofta säljarna griniga. Jag vet att du finns därute nånstans........Drömbilen. |
|
Crusty: Tror att det kan vara ett bra köp! Tickandet kan man, vad jag vet, justera hos BMW (eller gäller det bara 6-orna??) Om det är bilen som finns nere i Gessie utanför Malmö du tänker på (vilket jag är ganska säker på att det är)Så är jag och en polare precis på väg ner för att kolla på den, mest av ren nyfikenhet. Men vi får se hur vi gör....han ville egentligen ha 16v-motorn så då kanske det bara är en dålig referens att testa en 8v. Min 320i har gått 21.700 mil och går fortfarande som en klocka, tack vare full servicebok. Som sagt: jag tycker att du ska slå till om du kan få den för 13-14k. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.