|
|
|
|---|---|
| Jag ska byta olja i min z3 1,9. Har gjort det förr men har helt plötsligt blivit nojig över att tappa ur växellådsolja istället för motorolja. Någon som Kan berätta hur jag med säkerhet väljer rätt plugg? Har starkt för mig att oljeplugg sitter i 90 graders vinkel mot golvet. Dvs oljan sprutar ut i vinkel mot höger framhjul och inte rakt neråt. | |
|
Man ska aldrig säga aldrig men man får klanta till det rätt bra om man ska förväxla de pluggarna... ;) Pluggen till växellådan sitter långt bak - ungefär där stolarna är. Pluggen till motoroljan sitter under skyddsplasten under motorn - brukar vara en liten lucka man öppnar i det större plastsjoket för att komma åt pluggen. Annars kan du med fördel suga ur oljan med en pump via oljestickans rör - det gör många verkstäder. Finns bra oljesugspump hos t ex. Jula för 300 kr. Jag har använt en sådan i flera år och det går att få ur mer olja med pumpen än när jag tappar oljan via pluggen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack. Jo jag har ju som sagt gjort det förr men skönt att veta att lådans olja finns så långt bak. Det där sugen, kan du möjligen länka till den? Skulle onekligen vara kanon att slipp åka iväg och hitta en lyft. |
|
|
Denna pump använder jag: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite "både och" med att suga ur motoroljan.. Smidigt och man slipper fundera på oljepluggar och dylikt ;), men jag tycker det är bättre att tappa ur oljan medelst oljepluggen för att man då borde få ut mer av allt skit som ligger i tråget..Oljepluggen sitter ju oftast på lägsta punkten i tråget. Men låter det rinna/droppa ett bra tag innan man skruvar dit pluggen igen såklart. Men visst, har ju hänt att man dragit sönder oljepluggen vid något tillfälle också och då vill det till att man har en extra plugg liggandes + att det blir lite extra "meck" att få ut resterna av gamla pluggen :) Brukar se till att jag köper oljepluggar med "ihåligt inre" vilket gör att man KAN dra av pluggen utan att det blir för jobbigt att få ut "pluggresterna".. Även fast man drar med rätt moment så närmar sig sträckgränsen gradvis och till slut(efter x-antal oljebyten) så behövs inte speciellt mycket åtdragning/lossning innan den går av.. Det "optimala" är väl att byta plugg vid låt säga var 3:dje oljebyte, eller om man inte är lagd åt det snåla hållet>>> vid varje oljebyte ;) Mvh Janne |
|
| Hej, tack, jag brukar byta plugg varje gång. Men jag är mer orolig för att dra sönder tråget. Behöver man vara det? | |
|
Tja...risken att "gängorna åker" i tråget finns ju alltid, men köper man pluggar som är anpassade s.a.s. så är ju meningen att pluggen ska gå av före man drar sönder gängorna i tråget.. Men gängorna slits ju allt eftersom i tråget också, vilket föranleder en del försiktighet såklart.. Bl.a. därför jag försöker att dra med moment(min handledskänsla är numera inte vad den borde vara ;)) + att jag försöker hitta oljepluggar som då är "ihåliga" och därmed synbart gjorda för att gå av innan man drar sönder tråggängorna. Men jag tror ju iofs att alla oljepluggar man köper är gjorda i ett mtrl som ger med sig före trågets, behöver väl inte vara ihåliga s.a.s. MEN>>>>Man ska inte dra åt oljepluggar så idiothårt som en del gör, ökar risken för gängpaj(eller annat) dramatiskt! Många har antagligen ingen momentnyckel tillgänglig vid oljebyten och man får förlita sig på "handledsmoment" ...Detta ökar risken betydligt. Mvh Janne. |
|
|
Jo...packningen för oljepluggen är extremt viktigt att byta vid varje oljebyte, det minskar risk för "haverier" rejält. Mvh Janne. |
|
| Precis. Därför har jag skaffat en momentnyckel den hör gången. | |
|
Och för en som brukar använda handledsmoment men äger momentnyckel: Vad är rätt moment? |
|
| Har läst mig till 25 nm | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
25 Nm för M12x1.5 60 Nm för M22x1.5 Länk Sen finns alltid obskyra undantag som tex F80 M3 som de första åren hade ett annorludna oljetråg (någon magnesiumlegering) med en M16x1.5 plugg som bara skulle dras med 20 Nm. |
|
Då har jag bytt olja med hjälp av pumpen från Jula. Tack för tipset. Då är det bara att nollställa serviceindikatorn. Någon som vet hur man gör? Har glömt hur. |
|
|
Hej, Jag antar att din bil har det runda, 20-poliga diagnosuttaget under motorhuven? I så fall gäller nedanstående citat. Själv använde jag tidigare en bygel med en resistor i serie (minns tyvärr inte resistansen längre) för att skapa lite säkerhet mot ev fummel. Numera använder jag en enkel dosa med knappar och lysdioder. Kostar just inget och är både säkrare och bekvämare. T ex den här: Länk Citat: "If you don't have a reset tool...you can short pins #7 & #19 with a simple wire. AGAIN...this is a very simple procedure...but if you don't pay attention to what you're doing, you can create a lot of damage. Each pin is MARKED...so make sure that you can see the numbers and know exactly which pins you are shorting. I suggest marking pins #7 & #19 with something permanent so that it is easy NOT to make a mistake." /Lennart |
|
| Super, tack, den beställer jag. Hoppas den hinner komma hem innan vinterförvaringen. | |
|
Såg nu att jag länkade till en kinesisk handlare. Lite synd, de finns på närmare håll. (Antagligen kinesiska, men väntan blir kortare och du riskerar inte Postens momsavgift. För sent att ändra?) /Lennart |
|
| Tittade faktiskt inte var den kom ifrån, lite synd. Men den kostade ju så lite så jag kan ju lika gärna beställa en till. | |
| Då var operationen klar. Serviceindikatorn nollställd. Tack för hjälpen. | |
|
Kul! Tack för din återkoppling. Klarade du dig undan PostNords avgifter? /Lennart |
|
| Nej det tillkom någon hundring men det var det värt | |
|
:) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.