|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har upptäckt att bilen börjar strula, mer specifikt när man låter den stå på tomgång en liten stund (10-15 min) efter att man kört och fått den till arbetstemperatur. Ska börja med att påpeka att detta problem uppstår INTE om man fortsätter att KÖRA bilen, vare sig det är lugn körning eller om man bashar sk*ten ur den. Det verkar vara just när den redan är varm, och sedan får stå stilla på tomgång. Idag när jag skulle åka och hämta upp tjejen från jobbet så kom bilen upp I arbetstemperatur på vägen dit, väl där fick jag stå på parkeringen och vänta ett tag och hade då bilen igång. Såhär långt så är det inga problem, men när vi skulle åka iväg hemåt så kom vi efter drygt 200 meter fram till ett rödljus. Jag lägger I neutralen och låter bilen rulla till ett stop framför rödljuset, men precis när jag gör det och släpper gasen (från ca 2,5k RPM) så sjunker varven ner till nära 350, studsar upp till drygt 1200, ner igen och fortsatte så. Efter drygt 5 sekunder gick den så lågt att den inte orkade fånga upp sig själv längre, och dog. Vid detta tillfälle kastade bilen dessutom en motorlampa. Kommer lista felinformationen jag fick av Torque appen lite längre ned. Tänkte, "kan det vara värme?", så lät bilen vara avslagen ett tag medans vi väntade på grönt ljus. När det slog om så startade den hur fint som helst. Körde iväg till nästa rödljus, och samma sak igen. Fast denna gången dog den inte, och den svajade inte lika häftigt. Nu var det mellan 500-1000 RPM. Ju längre vi kört och desto mer "rullande tid" bilen fått, desto bättre vart det, och när vi kom hem så hade den slutat svaja helt. Men är lite kluven på om det är värmerellaterat. Det uppenbarar sig visserligen när bilen är varm och har minnimalt luftflöde genom kylaren (stillaståendes) och huven blir riiiiktigt varm ibland. Men kylarfläkten går som den ska, värmemätarens visare ligger dead center i urtavlan precis som den ska och avmätningen av temperaturen i Torque appens "Live Data" sida verifierade att mätaren inte visade fel. Är det någon som upplevt något liknande förrut? Eller hört om någon annan som lyckats hitta svaret på varför detta händer? Här är felkoderna som Torque angav när motrolampan tändes; -CURRENT FAULT: P0174 - Powertrain System too Lean (Bank 2) -PENDING FAULT: P0171 - Powertrain System too Lean (Bank 1) -PENDING FAULT: P0304 - Powertrain Cylinder 4 Misfire Detected Alla dessa uppstod vid tillfället då motorlampan tändes, scannade bilen inte långt innan dess och då fanns INGA felkoder registrerade. Tacksam för all hjälp/alla ledtrådar som bara går att få. /A | |
|
Första spontana tanken: Tjuvluft! Finns kilometervis med läsning om tjuvluft på M54-motorerna här på forumet och ännu mer på "nätet" i övrigt... Första men inte enda troliga läckan är "blindtarmen" i inre insugsgummibälgen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B Ja exakt det problemet hade jag på min förra E46:a (323Ci) men det verkar konstigt att det bara skulle uppenbara sig under dom förutsättningarna som jag beskrev. För på förra bilen så var det exakt samma beteende (vandrande varvtal, misfire koder till höger och vänster lean conditions osv) men då var det konstant. Nu är det BARA när bilen redan är varm och man sedan parkerar och låter den ligga på tomgång ett tag... Får nog dock börja med att göra en grundlig visuell inspektion av alla slangar upp till insuget och se om det finns några frakturer/sprickor. Skulle vara SJUKT skönt om det faktiskt bara är tjuvluft! |
|
|
Hittar du inget genom visuell felsökning är det bästa att MÄTA vad som händer i motorn genom fuel-trim-värden (short- och long-term). Ett röktest av insuget ger dig ganska snabbt svar på var det läcker (det är ofta flera läckor)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.