|
|
|
|---|---|
|
Hej. Detta gäller min 318d -11, e91 LCi. Jag har varit missnöjd med att jag inte kunnat stänga av passagerarairbagen på den. Förra veckan kikade jag kablage vid höger A-stolpe samt vid FZD (modulen för interiörbelysning vid innerbackspegeln). Kabeln till nyckelbrytaren fanns redan, men kabeln mellan airbagmodul och FZD saknades. Jag kopplade in en kabel enligt elschemat. Testade att koda in 5DA med NCSexpert vilket fungerade bra men resulterade såklart i felkoder eftersom hårdvara saknades. Kodade tillbaka till original. Idag åkte jag till delplocken för att hämta hårdvara. På bil nummer 2 som jag gick till fanns plasten som nyckelbrytaren monteras i, men nyckelbrytaren hittade jag ingenstans. Fanns heller inte på någon annan E9x. FZD tog jag från samma bil ("nummer 2"). Till slut hittade jag också en nyckelbrytare, dock från en e61. Kom hem och: * Kopplade in hårdvaran (FZD och nyckelbrytare) * Slog på tändningen. Airbaglampan tändes. * Adderade $5DA till VO i CAS och sedan i NFRM. (gissar att $470 fungerar som alternativ) * (Default-kodade NFRM, vilket inte hade något som helst med eftermonteringen att göra men det skulle göras och det passade bra att göra detta nu). * Kodade FZD * Kodade ABG. Airbaglampan slocknade. * Kollade felkoder i hela bilen. Inte en enda fanns att läsa. * Testade nyckelbrytaren, men i varianten jag plockade från delplocken satt det en låscylinder vilket gjorde att jag inte kunde vrida runt brytaren. * Lånade brytaren från min F11 vilket fungerade bra, med nyckeln till e91an * Plockade isär nyckelbrytaren från delplocken. * Satte i nyckeln från e91an och slipade av stiften i låscylindern. * Monterade ihop nyckelbrytaren och monterade den i bilen. * Testade funktionen och det fungerar precis som jag tänkt. * Kontrollerade felkoder igen, fortfarande tomt. * Kollade UIF. FZD från skroten rapporterar donatorbilens VIN (original FZD rapporterar inget VIN överhuvudtaget). Här nöjer jag mig och knatar in och sätter mig i soffan. Jag har kodat vissa grejer tidigare, E9x och F11. Jag har dock aldrig kodat något som har med aktiva säkerhetskomponenter att göra. Man blir ju allt lite nojig även om logiken säger att det är lugnt. Nyckelbrytare, indikatorlampa, och airbags saknar ju helt direkt koppling till varandra. Varje komponent är individuellt direktkopplade till airbagens styrenhet. Airbagens styrenhet bör rimligtvis alltså rapportera om något är fel. Å andra sidan så är konsekvenserna fatala om airbagen skulle lösa ut då man bestämt att den inte skall göra det. **********************Nedan följer mina**************************** ***************************Frågor:******************************* 1. Efter lite googling verkar det som att VIN i FZD i praktiken saknar betydelse. Är detta korrekt? 2. Är det WinKFP som gäller för att korrigera VIN i FZD? 3. Hur skall jag dämpa nojan kring att airbagens nyckelavstängning är eftermonterad? PS. Jag betalade 120 kr för prylarna på delplocken. Jag fick köra 176 km för att hämta prylarna. Kabeln tog jag från en bil som jag rivit ur massa onödiga kablar ur (bilsportprojekt). Det har alltså än så länge medfört väldigt små kostnader. DS. | |
|
Hej! Det är många moduler som saknar VIN så det ska nog vara lugnt. På min e61 är det ett flertal som inte har VIN. Jag mailar en bild till dig. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Ja, original FZD rapporterade inget VIN, precis som ett gäng andra enheter i bilen. Men den FZD jag hämtade på skroten rapporterar ett VIN som såklart inte överensstämmer med min bil. Det jag undrar är alltså om ett felaktigt VIN har någon betydelse. |
|
|
Ja du skulle ju kunna flasha den med WinKfp men jag hade inte gjort det tror jag. Hade detta varit något problem så hade du haft felkoder. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tror iofs att man kan skriva in VIn med Tool32 i enheten. Vet inte riktigt hur bara men google borde kunna ge svaret. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.