AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.878

Byte av styrvinkelsensor e91 320i -06

Hejsan, jag funderar på att köpa en BMW e91 320i från -06. Problemet med den är att den är i behov av en ny styrvinkelsensor. Har nog varit inne på varenda bildelssida på hela internet och jag kan verkligen inte hitta ett enda stället som säljer en.

Så just nu verkar det ju som att verkstaden är den enda lösningen på problemet, därför tänkte jag bara höra här om det är någon som har haft en liknande erfarenhet och hur du löste det och vad det kostade.

Tacksam för alla svar!
Som bl a "hasso" här har berättat, larmar bilen (eller ger felkod) för styrvinkelsensorn, om man bara styrt lite för häftigt genom t ex en rondell. Har också själv råkat ut för det, men felkoden släcker man lätt, och den återkommer inte om man inte pressar.

Prova att söka här i forumet. "Styrvinkelsensor".

Sensorn kostar väl sina pengar, men den verkar framför allt vara jobbig att få på plats. Men det hade jag jag inte tillgripit som första åtgärd. Släck felkoden och avvakta.

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det kan ju också vara så att den behöver kalibreras. Ett vanligt scenario är att man kalibrerar den och sen byter man grejer i framvagnen och kanske gör en hjulinställning. Då kan styrvinkeln hamna så att säga utanför den gamla kalibreringen och så får man göra en ny kalibrering. Görs med Tool32 som ingår i ett Inpa kit.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
@Ola: Just nu minns jag inte hur jag gjorde, men det gick att kalibrera sensorn direkt i INPA.

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inte på e91.

Mvh Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.