AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
385

Jordfel E34?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag har ganska länge nu haft ett litet störigt problem på min 525i -90. Det är så att hastighetsmätaren och ekonomimätaren helt plötsligt "dör" när man är ute o åker. Jag har även nu märkt, när det regnar så mycket att intervall-läget på vindrutetorkarna "dör." De går endast på läget högst upp, då torkarna går såååå snabbt. Det här skumma felet uppkommer mest när det är fuktigt/regnigt ute, men jag har också fått felet mitt i sommaren. Jag har fått tips om ett jordfel och ev. ett antal kondensatorer i kretskortet. Men om en kondensator är paj så bryts ju kretsen helt, då borde detta fel vara alltid. Någon som har något bra tips eller varit med om samma problem?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har exakt samma fel också förutom att hastighetsmätaren inte påverkas! Men inte är det väl så att "interval-läget på vindrutetorkarna dör" utan i stället så att torkarna går över på intervalläget på lägsta hastigheten (vilket dom ju också skall göra när man stannar vid tex rödljus)!

Min analys av läget är att hastighetssignalen försvinner då och då och oftast när det regnar. För mig händer det kanske en handfull gånger på en sommar och rättar till sig själv efter några mil eller max en dag!

BMW trodde att det var hastighetssignalgivaren i differentialen som börjat gå sönder! Inte helt ovanligt enligt dom! Den kostade mindre än 200 kr!
Tyvärr blev det inte bättre på min bil!

Har av en annan BMW-"expert" fått tipset att det kan vara ABS-bromsarnas givare som kan spöka! Detta har jak inte undersökt än!

Per L
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Jag trodde också att det var givaren på bakaxeln som var paj först, men tydligen inte då... Men det vore kanon om du kunde höra av dig så fort du vet felet. MVH - Per.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ingen som vet något om våra fel???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.