|
|
|
|---|---|
|
Jag letar efter specifikation för framfjädrarna på min E61 530d 2007. På Realoem hittar är det tomt på information: Länk På någon annan sida står det att man skall titta i "spring table". Jag har hittat fjädrar hos flera olika tillverkare och det verkar finnas olika alternativ. Jag vill behålla denna bil i originalutförande. Sachs har fjädrar till bra pris men jag vet inta vad jag skall beställa: Länk Anledningen till bytet är att jag har ett slitet fjäderbenslager och samtidigt som jag byter detta tänkte jag byta stötdämpare och fjädrar så att allt blir nytt och tyst. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" | |
|
BMW "kalkylerar fram" fjädern i bilen utifrån ett antal olika parametrar. Det är bland annat typ av växellåda, taklucka eller ej mm. Kort och gott hur mycket bilen väger... Eftermarknadsfjädrar brukar bara finnas i några få utföranden. M-sport/standardchassi och automatlåda eller manuell dito. Så vill du ha exakt rätt fjäderkonfiguration får du köpa fjädern hos BMW. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man söker på Sachs hemsida så finns det 13 olika fjädrar att välja på. Jag kan i princip räkna igenom samtliga kombinationer för att bestämma styvheterna men de redovisar endast längden, tråddiameter och lindningsdiameter (ytterdiameter) men inte antal varv så det saknas lite information. Styvheten är ju omvänt proportionell mot antal verksamma varv. Fjädrarna kan också vara progressiva. Det skulle ju vara värdefullt att skapa en tabell för de olika alternativ som finns för E60 och E61. Jag skall rota vidare i detta och se vad jag kan åstadkomma. All infor som någon har är välkommen. Jag kan redovisa detta senare här på forumet. Det finns ju andra fabrikat än Sachs. Just nu tycker jag att deras utbud tyder på att de kanske är eller har varit leverantör till BMW. Om någon har info om detta är det välkommet. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.