|
|
|
|---|---|
|
Någon mer som brukar använda nåt efter tvätten för att få till en snygg slutfinish ....eller som kanske önskar göra det? Jag har börjat köra en väldigt bra och ekonomisk variant som jag läste om någonstans. Nu hade jag förvisso köpt CarPro Reload på rea för 1/4 pris men ändå drygt som bara den. Ca 1 del CarPro Reload Ca 1 del CarPro Ech2o (ner till 0.5 del enligt vissa) Ca 10 delar destillerat vatten Ger en riktigt slick yta, wet look, glans samt god hydrofobisk effekt mha SiO2 (Reload). Den kan streaka lite men lätt att får bort streaks genom att buffa lite med en microfiberduk när det torkat vilket sker snabbt, såvida man inte står i en fuktig tvätthall. Kör ut därifrån isåfall och ta ev rester ute. Tror den kan streaka mindre om man drar ner konc av Ech2o till ca hälften som jag vet att vissa gör. Man får prova sig fram. Den funkar f ö på HELA bilen. Bra till mini-tvätt också om man råkat få nån skit på lacken nånstans och inte vill tvätta hela kärran. Riktigt nöjd med denna och kommer att använda den frekvent framöver. Vissa sprayar på våt bil och drar ut den med torkduken medan de samtidigt torkar bilen, vilket går snabbast. Andra på nytorkad bil med en MF-duk eller dylikt. Jag kör både på våt eller nytorkad bil beroende på hur mycket tid jag har. Vill tro att det blir bättre effekt om lägger på en torr bil. Tar en stor supermjuk skumgummi-svamp som kommer från en av ungarnas trasiga pruttkuddar. Några spray på varje panel och sen snabbt fördela ut medlet över hela panelen. buffa med supermjuk MF-duk. Voila! Kom gärna med kommentarer och egna erfarenheter. Fridens! | |
|
Labbade och blandade med medel förut jag oxå...nuförtiden kör jag bara Länk Blir sån rackarns glans/wetlook och hydrofobiskt som bara den. Och faktiskt hyfsad hållbarhet. E grymt nöjd med produkten. Köpte en 5liters dunk på rea. Kommer räcka evigheter |
|
| Bra tips! Aldrig hört om den. Ser ju väldigt lättarbetad ut. Även den kan ibland streaka lite läste jag, men det brukar man ju få bort enkelt. Ska testa den när mina grejer tar slut. helt klart! | |
|
Streaka? (Löpa näck?) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Den blandingen med CarPro Reload och CarPro Echo2 är sedan 2019 lanserad som CarPro Elixir eftersom blandningen fick sådant genomslag från en i USA (om jag minns rätt) så valde dem att göra den med officiell etikett :) Vill man köra på enbart torr bil och få en produkt som främst är blandad för glans så är Tershine Apex+ en riktigt bra kandidat också. Även CarPro Hydro2 är vass och den sprayas på blöt bil någon panel i taget och sedan spolas av med högtryck noga så får man en riktigt fin yta! Tänk dock på att detta är främst tunna hinnor av medel och behöver underhållas, läggas på efter varje tvätt eller varannan etc vilket beror på väder och vind och hur ofta bilen sköts om m.m. Så även om det står "ceramic" "Sio2" o.s.v. är det inte att direkt jämnföra med riktigt keramiskt lackskydd då det är något annat, men det är för annan tråd :P BMW CS #12321 |
|
|
Intressant info! Kände jag inte till. Elixir har man ju sett lite här och var. Men gör man detta ofta och har fler bilar så blir det ju jättestor skillnad i kostnad att köpa färdig Apex eller Elixir för 250kr (500ml) jämfört med att "blanda själv". Tershine Apex+ låter ju annars intressant att testa nån gång. Finns helt klart en del bra grejer där ute. :-) Som du säger är detta endast en topping för snyggare slutfinish. Roligt att få lite wet-look på dom, samtidigt som det ju minskar slitage på lackskyddet under och så blir de ju ännu mer lättvättade. Har Cquartz 3.0 som grund på en av bilarna och toppar med Reload ibland och däremellan min egen Elixir-blandning. Tjänstebilen har FireGlaze som bas och "Elixir"blandning på det. ha det gott! |
|
|
|
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.