AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
15.058

Erfarenhet av audi v6 3.0 tdi?

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Är intresserad av en Audi A6 med 3.0 L V6 tdi generation C7. Trodde det var en motor med bra kvalitetsrykte men när jag googlat så ser jag att det skrivs på internationella forum om problem med kamkedjor. Är det ett utbrett problem och någon som vet om det är någon särskild årsmodell eller effektversion man ska se upp med?
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Vag = problem, tyvärr.
Har inte ägt A6 men på Mina A4:or va det rost, hjullager, spruckna lyktor, vibrationer, dåligt ihopsatt interiör, vinande kupefläkt vid kyla m.m m.m
Senaste hade gått 5000 mil när jag sålde skiten
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Rost vet jag att A6 generation c6 drabbats riktigt hårt av, men har inte läst att c7 ska ha lack/rostproblem men det kanske bara är en tidsfråga. A4 har jag tyvärr sett rost och lackblåsor på bilar som bara 4-5 år gamla. Spruckna lyktor (tål inte avfettningsmedel) verkar vara ganska förekommande på A4 och A6 och Audi är väl inte så villiga att ta något ansvar. Just 3.0 tdi är ju en riktigt fin motor med härlig gångkultur och kraft men tråkigt om även denna konstruktion drabbats av kamkedje strul?
VAG är Tysklands sorgebarn tyvärr idag.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har tre kollegor/vänner som har A6 C7 allroad med V6 tdi 218 respektive 272 hk. Inga fel att tala om för dem. Möjligen drar en av dem en del olja men de andra går helt felfritt. Dock ganska nya bilar, vi talar om 2-5 år gamla.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej, var supernöjd med min A6 C7 218hk som jag trimmade till 340hk via Stertman och körde 6k mil. Dock så har vissa använt BSR för trimning där har både kamkjedjor och vxl-lådor tagit stryk.

Instrumenteringen är gammal annars är bilen väldigt skön att köra jag hade en allroad.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
De flesta som ägt en 3.0 tdi och delat med sig av sina erfarenheter på svenska forum verkar vara väldigt nöjda. Kanske oroar man sig för mycket genom att söka på forum och leta problem? Är svårt att veta hur utbrett problemet med kamkedjor är på just denna motorgeneration. Köper man en som är max 8 år eller gått maximalt 10 000 mil så har ju många försäkringsbolag vagnskadegaranti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.