|
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet av omslipade kamaxlar till M70 motorn, jag har låtit en firma slipa om mina kammar men upplever att jag har fått en mycket "orolig" och "rumlig" tomgång samt ett högt HC värde. Har jag "skitit i det blå skåpet" när jag slipade om kammarna? Om det är så illa får jag väl kolla om jag kan få ta på ett par original kammar!! För Schrick kammar går det tydligen inte att få tag på längre :-( Vore intressant att höra om nån har nån åsikt. | |
|
Gladen-motorsport har nyss kört fram en batch schrick kammar. Länk |
|
|
Tack för tipset David, någon som har erfarenhet av schrick kammar då? |
|
|
Vem slipade dem? Enligt original spec eller vassare? Är de "Timade" riktigt? När jag bygger racingmotorer så använder jag en stor gradskiva så att jag verkligen får de exakt enligt specen på kammen. |
|
|
Mittmotor, det var enem som slipade kammarna, tyvärr så fick jag inga uppgifter på kammarna, ska vara vassare än original iaf. Vad jag vet är att dom har slipat på bascirkeln för att få högre lyft bl.a Ja jag har kollat "timingen" 2 gånger och den är ok. |
|
|
Kontakta ENEM, de ska kunna ge dig all info om kammarna. Ibland när man slipar om /trimmar en kam så ändrar man även nollläget på kammen så att man får ställa kammarna på andra tider. Är ventiltryckararmarna åtgärdade? Om man tar bort material från bascirkeln så kan det bli fel med geometrin, Man brukar lägga på material på dem för att kompensera. eller så kan inte de hydrauliska "lyftarna" kompensera för detta. De har ju sin moptimala längd. |
|
|
Ska kontakta Enem om kammarna, har inte tänkt på det förrut men precis sim du skriver dom måste ju ha info om kammarna efter omslipning. Jag har nya lyftare i. |
|
|
Om man slipar på bascirkeln så måste man kompensera detta med högre "klack" på vipparmen, längre lyftare finns ju inte. Alt högre "klack" på ventilskaftet. Svara gärna med info om kammen, Vad kostade omslipningen? Jag har ev originalkammar. |
|
|
Hej igen. Fick du tag i kamaxlar? Jag vet om ett par original till salu nu. |
|
| Gå med i FB-gruppen BMW 850 world owners eller BMW E31 repairs, modifications and upgrades group. Där lär det finnas flera som har erfarenhet av trimkammar. | |
|
Mittmotor, vet du priset på original kammarna som ev är till salu? Och vart i Sverige finns dom? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.